چین ۶ سال زودتر به هدف انرژی پاک دست پیدا کرد

چین دو برابر بیشتر از سایر نقاط جهان انرژی بادی و خورشیدی تولید می‌کند و تا پایان ۲۰۲۴ به ۱۲۰۰ گیگاوات ظرفیت نصب‌شده بادی و خورشیدی خواهد رسید. این موفقیت شش سال زودتر از هدف برنامه‌ریزی‌شده پکن به‌دست آمده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اقتصاد این کشور در حال چرخش به سمت فناوری و نوآوری است که این امر شامل تقویت تولیدات سبز می‌شود. چین بین مارس ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ بیش از مجموع سه سال گذشته و حتی سایر نقاط جهان در ۲۰۲۳ نیروگاه خورشیدی نصب کرده است.

موج بی‌وقفه ساخت‌وسازها در این زمینه تضمین می‌کند که این کشور در آینده نزدیک، بسیار جلوتر از سایر نقاط جهان، به پیشروی در تأسیسات بادی و خورشیدی ادامه خواهد داد.

چین ۶ سال زودتر به هدف انرژی پاک دست پیدا کرد

ظرفیت بادی و خورشیدی چین در ۲۰۲۴

چین ۱۸۰ گیگاوات (GW) انرژی خورشیدی در مقیاس کاربردی و ۱۵ گیگاوات انرژی بادی دارد. به این ترتیب مجموع انرژی بادی و خورشیدی در دست ساخت آن به ۳۳۹ گیگاوات می‌رسد که بسیار بیشتر از ۴۰ گیگاوات در حال ساخت ایالات متحده است.

این داده‌ها از بررسی تنها مزارع خورشیدی با ظرفیت ۲۰ مگاوات یا بیشتر به‌دست آمده است که از شبکه تغذیه می‌شوند، بنابراین از آنجا که مزارع خورشیدی کوچک‌مقیاس حدود ۴۰ درصد از ظرفیت خورشیدی چین را تشکیل می‌دهند، حجم کل انرژی خورشیدی در این کشور بسیار بیشتر است.

این یافته‌ها بر موقعیت پیشروی چین در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی در شرایطی تأکید می‌کند که ایالات متحده به‌نحوی فزاینده نگران ظرفیت مازاد چین و دامپینگ به‌ویژه در صنعت خورشیدی است.

با این حال تحلیلگران هشدار داده‌اند که دستیابی چین به هدف کاهش ۱۸ درصدی شدت کربن در اقتصاد خود، به ظرفیت تجدیدپذیر بیشتری نیاز دارد که عامل مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. (شدت کربن به این معنی است که چند گرم کربن‌دی‌اکسید برای تولید یک کیلووات ساعت برق آزاد می‌شود.)

چین ۶ سال زودتر به هدف انرژی پاک دست پیدا کرد

پروژه‌های در دست ساخت

تحلیل‌های قبلی نشان می‌دهد که چین تا ۲۰۳۰ باید بین ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ گیگاوات انرژی بادی و خورشیدی نصب کند تا به هدف خود برای تولید ۲۵ درصدی انرژی از منابع غیرفسیلی دست پیدا کند. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، تنها ۳۰ درصد از رشد مصرف انرژی توسط منابع تجدیدپذیر این کشور برآورده شد، در حالی که هدف ۵۰ درصد بود.

از سوی دیگر تصویب ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ جدید در این کشور بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ در مقایسه با دوره پنج‌ساله قبلی (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) چهار برابر شده و رشد مصرف کل زغال‌سنگ از میانگین ۰.۵ درصد در سال به ۳.۸ درصد در سال بین دو دوره زمانی افزایش داشته است.

دلیل این است که تنش‌های ژئوپلیتیکی هم‌چون شرایط اوکراین که توجه بسیاری از کشورها را بر تأمین انرژی متمرکز کرد و قطع عمده برق در بخش‌هایی از چین در سال‌های اخیر، نگرانی مقامات چینی را در مورد امنیت انرژی افزایش داده است.

چین ۶ سال زودتر به هدف انرژی پاک دست پیدا کرد

شبکه برق چین همچنان به زغال سنگ متکی است که مقامات آن را برای کاهش متناوب انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری و راهی مطمئن برای افزایش ارقام تولید ناخالص داخلی محلی می‌دانند. حتی با این وجود که بخش‌های انرژی پاک در حال حاضر بزرگ‌ترین محرک رشد اقتصادی چین هستند که ۴۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۳ تشکیل دادند.

تحلیلگران بر این باورند که ذخیره‌سازی بهتر و انعطاف‌پذیری شبکه برای استفاده کارآمد از حجم فزاینده انرژی پاک تولیدشده در مزارع بادی و خورشیدی چین ضروری است.

دولت چین نیز با آگاهی از این چالش، باتری‌های لیتیوم یونی را به‌عنوان یکی از سه فناوری جدید مهم برای ایجاد رشد با کیفیت بالا همراه با وسایل‌نقلیه الکتریکی و پنل‌های خورشیدی به رسمیت شناخته و سال گذشته با رشدی ۳۶۴ درصدی نسبت به ۲۰۲۲، مبلغ ۱۱ میلیارد دلار روی باتری‌های متصل به شبکه سرمایه‌گذاری کرده است.

چین ۶ سال زودتر به هدف انرژی پاک دست پیدا کرد

کد خبر 771175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.