تسهیل در دریافت خدمات هوشمند شهری با نصب سامانه «یزدمن»

رئیس سازمان فاوا شهرداری یزد از عضویت ۸۴ هزار شهروند یزدی در سامانه «یزدمن» خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۷ هزار شهروند به منظور دریافت خدمات تفریحی در پارک شادی، پارک کوهستان و شارژ کیف پولشان با تحویل پسماند خشک به جمع یزدمن پیوستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، علیرضا سرسنگی امروز _چهارشنبه بیستم تیرماه_ به مناسبت هفته فاوا در نشست با خبرنگاران استان یزد، ضمن اشاره به خدمات این سازمان در مجموعه شهرداری یزد به تشریح خدمات سامانه نرم‌افزاری یزدمن پرداخت و اظهار کرد: سامانه خدمات هوشمند یکپارچه یزدمن در حال حاضر بیش از ۱۲ خدمت به شهروندان یزدی ارائه می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات هوشمند شهری در شهرداری یزد و واحدها تابعه گفت: شهروندان یزدی می‌توانند از طریق سامانه جامع یزدمن، از اتوبوس، وسایل پارک‌ها، خدمات شهری، مدیریت زمان انتظار اتوبوس‌های همگانی، مشاهده قبور متوفیان، خدمات شارژ پارکینگ‌های شهری، امتیازگیری و شارژ کیف پول از طریق تحویل پسماند خشک و.... استفاده ببرند.

رئیس سازمان فاوا شهرداری یزد گفت: تا پایان سال خدمات دیگری از جمله گزارش وضعیت معابر شهری به منظور کنترل ترافیک شهری و مدیریت زمان توسط شهروندان جهت جایگزین کردن مسیرهای خلوت برای دسترسی به مقصد راه‌اندازی خواهد شد.

سرسنگی گفت: این سامانه بر اساس کد ملی افراد و در یک بستر بسیار امن پس از سال‌ها به نتیجه رسیده است، این سامانه دارای باشگاه شهروندی بوده و شهروندان می‌توانند از طریق آن امتیازگیری داشته و از امتیاز خود در دریافت خدمات بهره‌مند شوند.

وی دیگر قابلیت این دستاورد فناورانه شهرداری را قابلیت ارائه کدتخفیف به شهروندان عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها و و سازمان‌ها به راحتی می‌توانند هزینه را تأمین و بر اساس کد ملی افراد کد تخفیف منحصر به فرد را در اختیار افراد زیرمجموعه خود قرار دهند.

رئیس سازمان فاوا شهرداری یزد ادامه داد: بالغ بر ۸۴ هزار نفر عضو این سامانه هستند که حدود ۳۷ هزار نفر به واسطه استفاده از پارک‌ها و سامانه "بازپس" عضو شدند.

سرسنگی خاطرنشان کرد: ارائه نقشه کاربردی از شهر یزد، نزدیک‌ترین اصناف مهم، نانوایی‌ها، سنگ قبور و نشانی قبر از متوفیان در خلدبرین، خدمات آرامستان‌ها، نامگذاری معابر، از جمله خدمات ارائه شده است و به زودی خدمات دیگری از جمله پرداخت عوارض خودرو، پروانه‌های ساختمانی نیز در این نرم‌افزار تحت پشتیبانی وب انجام می‌شود.

وی با اشاره به وظیفه سازمان در امر پشتیبانی شهرداری در حوزه زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: از مهم‌ترین پروژه‌ها، پروژه یزدمن بود که سه سال است در دستور کار قرار دارد، درگاه‌ها و واحد ارائه خدمات و دسترسی به بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را در این نرم‌افراز فراهم کرده‌ایم.

رئیس سازمان فاوا شهرداری یزد با اشاره به اینکه این خدمات در بستر یزدمن My.yazd.ir قابل استفاده است بیان کرد: افراد بعد از ایجاد حساب خرد شهروندی و ارتقا آن و تکمیل سایر اطلاعات می‌توانند بارکد خود را دریافت کرده و با شارژ کیف خود بدون نیاز به استفاده از کارت بانکی و یا پول خرد، از طریق نرم‌افزارهای بارکد خوان در مجموعه‌های شهری خدمات را به راحتی دریافت کنند.

سرسنگی گفت: شهروندانی که گوشی هوشمند ندارند می‌توانند از خدمات کارت شهروندی که برای این سامانه در نظر گرفته شده است استفاده می‌برند و از این کارت برای پارک‌های شادی و پارک کوهستان، اتوبوس‌ها، پارکینگ‌ها و … استفاده ببرند.

وی ادامه داد: خدمات هوشمند در پارک شادی، پارک کوهستان آغاز شده است و هم به صورت سنتی و هم به صورت مدرن در حال فعالیت است اما از اوایل مرداد ماه پارک شادی و بزرگ شهر کاملاً هوشمند خواهد شد.

۱۵۰ تا ۲۰۰ دوربین پلاک‌خوان در یزد نصب و راه‌اندازی می‌شود

صادق صوغانی پور، رئیس اداره زیرساخت و شبکه در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر ۷۷ ساختمان در بحث زیرساختی و دوربین نظارتی، ۱۶۰۰ تجهیزات ارتباطی از جمله دوربین برای مباحث حراستی ساختمان‌های شهرداری، ۱۱۰۰ سیستم ویژه کاربران در پشتیبانی سازمان، ۲۰۰ سرور برای سرویس‌های مختلف شهرداری در حال ارائه خدمات هستند.

وی ادامه داد: بالای ۱۰۰ ترا بایت دیتا برای سرورهای شهرداری داریم که در بخش زیرساختی و پشتیانی در اختیار سازمان فاوا هستند و ماهانه نیز ۶۰ ترا بایت پشتیبان‌گیری دیتا انجام شده و با ذخیره‌سازی اطلاعات را بازیابی و حفاظت می‌کنند.

رئیس اداره زیرساخت و شبکه سازمان فاوا شهرداری یزد گفت: طراحی دوربین‌های حراستی، زیرساخت‌های ساختمان‌های شهرداری و … زیر نظر این مجموعه انجام می‌شود و تا پایان سال بالغ بر ۱۵۰ دوربین جهت پلاک‌خوان نصب و راه‌اندازی می‌شود تا در جهت کنترل ترافیک و شلوغی معابر شهری در آینده استفاده شود.

راه‌اندازی سامانه سوت زنی و گزارش فساد در شهرداری یزد

علیرضا شیرمحمدی، مدیر بخش سامانه‌های اداری، مالی و نرم افزارهای تخصصی شهرداری یزد در این نشست با اشاره به اینکه سامانه‌ها شامل سامانه‌های خدمت‌رسانی به پرسنل شهرداری و سامانه‌های داخلی شهرداری هستند اظهار کرد: سامانه‌های جامع اداری مالی تاکنون در شهرداری‌های منطقه یک، دو، سه و چهار و شهرداری ناحیه بافت تاریخی به بهره‌برداری رسیده و به صورت یکپارچه فعال شده است، خدمات‌دهی پرسنل شهرداری، فعالیت دبیرخانه، گردش مکاتبات، حقوق و دستمزد کارگزینی، انبار تدارکات و.. تماماً یک پارچه هستند.

وی افزود: بخش دوم نرم‌افزارهای سازمان‌های شهرداری و سامانه‌های تخصصی هستند، سامانه‌های آرامستان‌ها، حمل و نقل و دیگر سازمان‌هایی که خدمت تخصصی به شهروندان ارائه می‌کنند از خدمات تخصصی سازمان فاوا بهره می‌برند.

مدیر سامانه اداری، مالی و نرم افزاری گفت: از پروژه‌هایی که امسال بهره‌برداری شد سامانه گزارش فساد اداری بود که به صورت تخصصی کار می‌کند، این سامانه طراحی شد تا شهروندان در صورت مشاهده تخلفات در مجموعه‌های شهری، شورا، پرسنل و.. به صورت ناشناس و یا شناخته شده گزارشات خود را در اختیار مراجع نظارتی شهرداری قرار بدهند، پس از بررسی گزارش در یک ارتباط امن و جمع‌آوری مدارک و مستنداتی که شهروندان در اختیار می‌گذارند، در صورت اثبات جرم اقدام قضائی انجام می‌شود.

بانک اطلاعات اموال شهرداری یزد راه‌اندازی شد

امیر سلطانی، مدیر امور شهر هوشمند شهرداری یزد در این نشست از تشکیل و ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی اموال شهرداری خبر داد و اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات اموال در دستور کار سازمان فاوا قرار گرفت و اکنون بانک جامعی از اموال شهرداری جمع‌آوری شده است، این سامانه گزارش تجمیعی از اموال را در اختیار مدیران شهرداری قرار می‌دهد.

کد خبر 771022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.