به گزارش خبرگزاری ایمنا، هر ساله پس از پایان سال تحصیلی، والدین دانشآموزان علاوهبر دغدغه ثبتنام پایه بعد تحصیلی فرزندان خود، نگران فراهم کردن سرویس مدرسه نیز هستند و در این راستا هر سال با چالشهایی روبهرو میشوند.
طی سالهای اخیر مشکلاتی همچون آلودگی هوا، بحث تعطیلی مدارس مطرح و اجرایی شد تا دانشآموزان روزهایی از سال تحصیلی را در خانه و به صورت آنلاین درس بخوانند؛ این در حالی است که هزینه سرویسدهی این روزها را از قبل پرداخت کرده بودند و این هزینهها به آنها برگردانده نشد.
والدین دانشآموزان حتی برای ایام تعطیلات نوروز که فرزندانشان به مدرسه نمیروند، نیز هزینه سرویس مدرسه را پرداخت میکنند و این چالش میان خانوادهها و شرکتهای سرویسدهی دانشآموزی رفع نشده است.
هزینه بالای سرویس مدارس یکی دیگر از مشکلاتی است که خانوادهها همواره درگیر آن هستند، با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی خانوادهها و هزینههای تحصیل فرزندان، پرداخت هزینه بالای سرویس مدرسه مشکلات آنها را دو چندان کرده است.
طی دو سال اخیر که ثبتنام سرویس مدارس از طریق سامانه انجام میشود، پس از ثبتنام در سامانه با وجود اینکه بیش از سه ماه تا سال تحصیلی جدید فرصت باقیمانده است، خانوادهها باید دو میلیون تومان پیشپرداخت واریز کنند که دلیل دریافت این مبلغ زودتر از ارائه خدمات هنوز برای والدین دانشآموزان روشن نشده است!
هرچند مسئولان سازمان تاکسیرانی ادعا دارند که برای راحتی خانوادهها و نظارت بر رانندگان ثبتنام از طریق سامانه انجام میشود، اما ظاهراً با راهاندازی این سامانه پای چند واسطه به میان آمده که همین موضوع موجب افزایش قیمتها، حتی برای مسافتهای کم شده است، البته برخی والدین بهویژه افراد شاغل مشغله کاری زیاد حاضر به پرداخت این هزینهها هستند.
بعضی اخبار حکایت از آن دارد که با وجود افزایش هزینههای سرویس مدارس، هنوز معضل کمبود سرویس و راننده وجود دارد، این در حالی است که برخی رانندگان در طول سال تحصیلی دو سرویس دانشآموزی قبول میکنند که این موضوع موجب میشود راننده دانشآموز را بسیار زودتر از ساعت آغاز کلاسها، درِ مدرسه پیاده کند تا به سرویس بعدی خود برسد.
بخشی از این رانندگان سرویس مدرسه، همان رانندگان تاکسیهای گردشی هستند که باید در سطح شهر به شهروندان سرویسدهی کنند.
گلایه خانوادهها
حدیثه محمدی که فرزندش از مهر سال جاری کلاس اولی میشود، میگوید: پس از پروسه طولانی ثبتنام فرزندم در مدرسه، با چالش سرویس او درگیر هستیم؛ منزل ما در خیابان کهندژ است و با وجود فاصله به نسبت کم تا مدرسه، به ما گفتند که رانندگان سرویس وضعیت نامناسب کوچهها در این محل، سرویسی را در این محدوده نمیپذیرند، با این حال در سامانه سفیر مهر ثبتنام و مبلغ پیشپرداخت را واریز کردهایم، اما نگران پیدا شدن راننده مطمئن برای رفتوآمد فرزندمان به مدرسه هستیم.»
یکی دیگر از والدین دانشآموزان که نخواست نام او در این گزارش ذکر شود با ابراز گلایه از وضعیت سرویسدهی دانشآموز خود در سال تحصیلی گذشته اظهار میکند: «دختر من سال گذشته کلاس سوم دبستان بود و طبق قراردادی که با شرکت حملونقل دانشآموزی امضا کردیم، قرار بود در خودروی سرویس، پنج دانشآموز باشند، اما در عمل هر روز شش دانشآموز و بعضی مواقع تا هفت دانشآموز با یک خودرو و در شرایط بسیار سخت راهی مدرسه میشدند؛ چند مرتبه با سازمان تاکسیرانی تماس گرفتیم و موضوع را گزارش دادیم، اما هیچ توجهی نشد و روال به همان گونه ادامه پیدا کرد. میتوانم بگویم که بعد از پرداخت هزینهها هیچ کسی به مشکلات سرویسدهی رسیدگی نمیکند.»
محمد مردانی پدر دانشآموز هشت ساله میگوید: «سال گذشته فرزندم ۲۲ روز آلودگی هوا و یک ماه نیز به دلیل تعطیلات نوروز مدرسه نرفت، اما ما هزینه سرویس را بهطور کامل پرداخت کرده بودیم، راننده سرویس پسرم در پیامکی برای من نوشت که اگر راضی هستید از حقوق من کم شود، شماره حساب بدهید تا هزینه ۱۲ روز تعطیلی آلودگی هوا از حقوق من برای شما واریز شود. من از این موضوع بسیار ناراحت شدم، زیرا تعداد روزهای تعطیلی را نصف تعداد واقعی اعلام کردند و نحوه بیان این موضوع بهگونهای بود که وجدان خانوادهها را به اشتباه به درد بیاورند. پس از پیگیری موضوع، متوجه شدم که روزهای تعطیلی آلودگی هوا را درست محاسبه کرده بودم و همان ۲۲ روز بوده است، اما میان رانندگان سرویس و شرکتهای دانشآموزی توافق شده بوده که از آن ۲۲ روز فقط نصف مبلغ به خانوادهها بازگشت داده شود.»
مادر دیگری درباره سرویس مدرسه فرزندش میگوید: «یک دختر کلاس هفتمی دارم که در مدرسه دولتی درس میخواند، حالا باید برای رفتوآمد او ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنم و سایر هزینهها از جمله خرید لوازم تحریر و کتاب هم به کنار…»
سامانه سوتزنی آماده دریافت گزارش تخلفات سرویس مدارس در اصفهان است
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: یکی از مشکلاتی که از سالها پیش والدین و دانشآموزان از آن گلایه داشتند، سرویس مدارس است.
وی میافزاید: تا سال قبل قانونی که برای این منظور وجود داشت، این بود که یک کارگروه و شورایی در مجموعه آموزشوپرورش متشکل از نماینده آموزشوپرورش، انجمن اولیا و مربیان، سازمان تاکسیرانی و فرمانداری در این رابطه تصمیمگیری میکرد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه در آن کارگروه به این موضوع اشاره شده بود که نرخی که در نهایت این کارگروه تعیین میکند، باید به تصویب شورای اسلامی شهر نیز برسد، ادامه میدهد: سال گذشته اعلام کردیم زمانی که این کارگروه وجود دارد، هیچ لزومی برای ورود شورای اسلامی شهر وجود ندارد و تنها مطلب از باب اطلاعات و بهواسطه اینکه در قانون قرار داشت، در شورا مطرح میشد، اما شورا مجاز نبود هیچگونه تصمیمی در این رابطه بگیرد.
قربانی با بیان اینکه از سال گذشته طبق توافق صورتگرفته برای سال تحصیلی پیشرو، تصمیمگیری برای سرویس مدارس به شورای اسلامی شهر واگذار شد، تصریح میکند: درواقع سازمان تاکسیرانی نرخها را پیشنهاد میدهد، نحوه اجرا را نیز تعیین میکند و در نهایت برای تصویب به شورای اسلامی شهر اعلام میشود.
وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اعتراض خود را درباره این مورد به شورای عالی استانها و مجمع مشورتی کلانشهرها اعلام کرده است، میگوید: در حال پیگیری هستیم تا این روند اصلاح شود، چراکه این موضوع بحثی است که باید توسط آموزشوپرورش و انجمن اولیا و مربیان تصمیمگیری شود و بتوانند از ظرفیت شرکتها استفاده کنند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به مسیری که هر دانشآموز طی میکند و خدماتی که دریافت میکند، قیمتها باید متفاوت باشد و رضایت هر دو طرف حاصل شود، اظهار میکند: این امر در حال حاضر انجام شده است، اما طبق آنچه در قانون مشخص شده است، ناچار بودیم در شورا تصمیمگیری کنیم تا برای سال آینده این موضوع زمین نمانده باشد.
پرداخت مبلغ دو میلیون تومان چند ماه زودتر از آغاز سال تحصیلی برای سرویس مدرسه در مصوبات شورای اسلامی شهر وجود ندارد
قربانی با بیان اینکه در حال حاضر به خانوادهها اعلام شده است مبالغی را هماکنون برای سرویس مدرسهای که قرار است ابتدای مهر فعالیت خود را آغاز کند، پرداخت شود، تاکید میکند: چنین موضوعی در مصوبات شورای اسلامی شهر وجود ندارد و احتمال دارد این تصمیم در مجموعه تاکسیرانی یا سایر مراجع گرفته شده باشد، بنابراین پیگیری خواهیم کرد که اگر این اقدام خلاف آییننامه است، از آن جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه هیچ سرویس مدرسهای حق ندارد بیش از آن چیزی که در مقررات، ابلاغها و مصوبات بیان شده، تعداد دانشآموز بیشتری سوار کند، میافزاید: ظرفیت هر خودرو بنا بر آن چیزی که در کارت خودرو قید شده و همینطور مقطع تحصیلی طی یک جدول مشخص شده است، باید توسط سازمان تاکسیرانی اطلاعرسانی شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در طول سال اگر سرویس مدرسه خدمتی را بهدلایلی همچون آلودگی هوا یا ایام نوروز ارائه نکند، در مصوبه نیز قید شده که حق دریافت پول برای آن روزها را ندارد و باید مبلغ را بدون هیچ کموکاست و قیدوشرط به اولیا برگشت دهد، خاطرنشان میکند: اگر افرادی از این مطلب تخطی میکنند، باید گزارش داده شود و برخورد لازم صورت گیرد، زیرا اگر شرکتی برای این منظور اهمال میکند، تا حد لغو پروانه امکان پیگیری وجود دارد.
قربانی با بیان اینکه مسیری که محاسبه میشود، دقیقاً باید همان مسیری باشد که خودرو طی میکند، ادامه میدهد: نباید فاصله اضافهتر یا میانگین فواصل دانشآموزانی که سوار میشوند در نظر گرفته شود، برای مثال اگر مسافت مسیر دانشآموزی از منزل تا مدرسه یک کیلومتر است، باید به همان اندازه پول پرداخت کند، بنابراین پرداختیها نباید یکسان باشد.
وی تاکید میکند: تاکسیهایی که در سطح شهر وظیفه دارند در تمام زمانها به مردم خدمات عمومی ارائه دهند، نباید بهعنوان سرویس مدرسه فعالیت کنند، بهویژه اینکه در ساعت پرتقاضای تاکسی، سازمان تاکسیرانی موظف است با این تخلف برخورد کند، بنابراین از اولیای دانشآموزان تقاضا دارم اگر با چنین تخلفاتی روبهرو میشوند، موارد را به سامانه ۱۳۷ یا در سامانه سوتزنی شورای اسلامی شهر گزارشها دهند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح میکند: درصدد هستیم سرویس مدارس به شکلی باشد که این مشکلات را به هیچ عنوان نداشته باشد و مسئولان و نهادهای مربوطه پاسخگوی مسائل باشند.
رضایت خانواده دانشآموزان در اولویت است
محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: در سنوات گذشته توسط شرکتهای حملونقل دانشآموزی ثبتنامها انجام میشده است و شرکتها از اردیبهشت برای دریافت پیشپرداخت اقدام میکردند.
وی میافزاید: فرایند ثبتنام سرویس مدارس زمانبر است، بر اساس سالهای قبل پیشبینی میشود حدود ۸۰ هزار نفر در سامانه سفیر مهر ثبت درخواست سرویس داشته باشند که حجم کار وسیعی را به خود اختصاص میدهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه میدهد: تجمیع ثبت درخواستها با توجه به اینکه مشخص نیست در هر مدرسه چند درخواست وجود دارد، جابهجایی مدارس، تغییر مقطع دانشآموزان، تغییر مدرسه و جابهجایی منزل دانشآموزان از جمله مواردی است که امر سرویسدهی را زمانبر میکند.
پرورش خاطرنشان میکند: تخصیص سرویس مدارس به شرکتها با توجه به عملکرد شرکتهای حملونقل دانشآموزی در سال تحصیلی قبل و توانایی شرکت امری پیچیده است، همچنین ساعت تعطیلی مدارس از اموری است که باید در سرویسدهی لحاظ شود.
وی با بیان اینکه پس از جمعآوری تمام درخواستها و با توجه به تعداد افراد ثبتنامی در آن مدرسه، مدارس به شرکتها اختصاص پیدا میکند، تصریح میکند: از این زمان به بعد شرکتها با لحاظ مکان مدرسه و منزل دانشآموز و محدوده سکونت راننده، سرویسبندی مسیر دانشآموزان را انجام میدهند که با توجه به پراکندگی مسیرها این کار تخصصی و زمانبر است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه برای اینکه سرویس شکل گیرد، وجود راننده در درجه اول و وجود هممسیر الزامی است، اظهار میکند: اگر سرویسی بر اساس درخواست شکل گیرد و یک یا دو درخواست کنسل شود، درواقع سرویس کنسل میشود و در نتیجه ثبت درخواست قطعی در اینجا اهمیت خود را نشان میدهد.
پرورش با بیان اینکه طبق سالهای گذشته مبلغی بهعنوان پیشپرداخت دریافت میشود که نشانگر ثبت درخواست قطعی از سوی اولیای دانشآموزان است، میافزاید: سال جاری ثبتنام از بیستوپنجم اردیبهشت آغاز شد که هنگام مراجعه خانوادهها برای دریافت کارنامه به آنها اطلاعرسانی شد که به سامانه وارد شوند و ثبت درخواست کنند، البته نیاز به همکاری مدیران داشتیم و به این منظور تعداد زیادی بنر چاپ و در مدارس نصب و در کانالها اطلاعرسانی انجام شد تا ثبتنام هوشمند انجام شود و نظارت دقیقی بر سرویسدهی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه موارد بسیار زیادی در سرویسدهی دخیل است که تمام آنها برای ارائه خدمات بهتر باید لحاظ شود، تصریح میکند: قراردادها از سال گذشته بهصورت الکترونیکی است، موارد و مشکلاتی در این امر وجود داشت و هر شرکتی با اولیا قراردادی منعقد میکرد، در حال حاضر متحدالشکل است و به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان نیز رسیده است.
منعی برای راننده سرویس شدن رانندگان تاکسی سطح شهر وجود ندارد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از بندهای قرارداد این است که در صورت تعطیلی مدارس توسط مراجع ذیصلاح، مبلغ قابل عودت به اولیای دانشآموزان اعلام نظر خواهد شد، ادامه میدهد: شاید در سال گذشته ابزاری داشتیم تا بتوانیم این مبلغ را کنترل کنیم، اما چون حساب تجمیعی است، عدد هر چه باشد که در کارگروه ویژه حملونقل تصویب شده، توسط سامانه مشخص و به اولیا عودت خواهد شد.
پرورش با اشاره به تعداد نفرات هر سرویس خاطرنشان میکند: مهمترین موضوع برای ما بحث سرویسدهی است، به شرکتهای حملونقلی اعلام شده است که مطابق با ظرفیت خودرو تعداد دانشآموز را در سرویسها چینش کنند، اما نباید غافل شد که طی سالهای گذشته تعداد دانشآموز بسیار بیشتر از ظرفیت خودرو بود و یک روند کاهشی را از سال گذشته آغاز کردیم، سالهای قبلتر با توجه به شرایط کرونا با کمبود سرویس مدارس مواجه بودیم.
وی خاطرنشان میکند: امیدوارم وضعیت سال جاری بهتر از سال گذشته باشد، یک روند کاهشی را در تعداد ظرفیت مازاد خودرو داشتیم که تلاش میکنیم با کمک شرکتهای حملونقل دانشآموزی بتوانیم این ظرفیت را رعایت کنیم، اما اصل موضوع برای ما سرویسدهی است که دانشآموزی بدون سرویس نماند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ظرفیت خودرو برای سوار کردن دانشآموزان مطابق با ظرفیتی است که در کارت خودرو اعلام شده است، میگوید: سالهای گذشته ابزاری برای رصد تخلفات نداشتیم، اما سال جاری ارتباط ما با خانوادهها بیشتر خواهد بود و امکان ثبت شکایات و پیشنهادات در سامانه وجود دارد، موارد بررسی و پاسخ داده میشود.
پرورش با بیان اینکه منعی برای راننده سرویس شدن رانندگان تاکسی سطح شهر وجود ندارد، میافزاید: کاربری تعدادی از تاکسیها سرویس مدرسه است، تعدادی گردشی مدارس است، این مورد در تمام شهرها سالها است که جریان دارد، برای ما رضایتمندی خانوادهها اهمیت دارد، بالاخره در مسیرهای کوتاه دو سرویسه داریم، این حجم از تقاضا باید با تعدادی راننده پوشش داده شود.
وی اظهار میکند: بر مبنای اقداماتی که در سازمان طی سه سال گذشته انجام شده، تعداد جذب رانندگان خوب بوده و تعداد رانندگان روزبهروز افزایشی شده است.
به گزارش ایمنا، هزینه سنگین سرویس مدارس و کمبود رانندگان سرویس برای این خدمت، در دو سال گذشته به یکی از مهمترین نگرانیهای خانوادهها تبدیل شده که آنها را در بسیاری موارد به زحمت انداخته است تا آنجا که این موضوع به کلاف سردرگم تبدیل شده است و رفع مشکلات این حوزه بیش از پیش باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
نظر شما