دستور شلیک ارتش اسرائیل به شهروندان خودی طی طوفان‌الاقصی

هآرتص در گزارشی با اشاره به «دستور هانیبال» ادعا کرده است که هفتم اکتبر ارتش رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از گروگان گرفته شدن شهروندان و نظامیان، دستور حمله به آن‌ها را داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شبکه خبری الجزیره به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشته است که ارتش رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر (روز عملیات طوفان الاقصی) دستور فعال‌سازی پروتکل هانیبال را داد. طبق این سیاست نظامی جنجالی، هدف جلوگیری از انتقال سربازان اسرائیلی (در این مورد زندانیان) توسط نیروهای دشمن به هر قیمتی است تا از آنها به عنوان اهرم فشار برای مذاکره استفاده نشود. ترجیح رژیم اسرائیل این است که نیروهایش را خودش بکشد تا اینکه برای بازگشت آن‌ها مذاکره کند.

دستور شلیک ارتش اسرائیل به شهروندان خودی طی طوفان الاقصی

روزنامه هاآرتص یکشنبه در گزارشی بر اساس شهادت سربازان و افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نوشت که در جریان حمله حماس در اکتبر گذشته، ارتش با اطلاعات محدود و تأیید نشده شروع به تصمیم‌گیری کرد و دستور داد که «حتی یک خودرو نباید به غزه بازگردد.»

بر اساس این گزارش، «در این مرحله، [ارتش اسرائیل] از گستردگی گروگان‌گیری در امتداد مرز غزه آگاه نبود، اما می‌دانست که افراد زیادی در آن دخیل بودند. بنابراین، کاملاً مشخص بود که این پیام چه معنایی دارد و سرنوشت برخی از افراد ربوده شده چه خواهد بود.»

به گفته حماس در هفتم اکتبر ده‌ها اسرائیلی به عنوان زندانی گرفته شدند که بسیاری از آنها هنوز در اسارت هستند یا در حملات هوایی رژیم اسرائیل به غزه کشته شده‌اند. با این حال، بسیاری از زندانیان غیرنظامی بودند و نه سربازان، پس دستورالعمل هانیبال در مورد آن‌ها نباید اعمال می‌شد.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان طی عملیات حماس را ۱۱۳۹ نفر تخمین زده‌اند، و نزدیک به ۲۵۰ نفر دیگر به عنوان زندانی گرفته شدند. این در حالی است که بر اساس آمار رسمی الجزیره، از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در جنگ اسرائیل علیه غزه کشته شده‌اند.

هاآرتص در گزارش خود آورده است که از تعداد سربازان و غیرنظامیانی که به دلیل دستور هانیبال مورد هدف قرار گرفتند مطلع نیست اما افزود که «اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که بسیاری از افراد ربوده شده در معرض خطر بودند، نیروهای اسرائیلی به آن‌ها تیراندازی کردند، حتی اگر هدفْ آنها نبودند.»

بر اساس این گزارش، پروتکل هانیبال «در سه تأسیسات ارتش که توسط حماس نفوذ کرده بود به کار گرفته شد و این اقدام مانع ربوده شدن هفت تن از آنها [سرباز] و کشته شدن ۱۵ دیده‌بان و همچنین ۳۸ سرباز دیگر نشد.»

دستور شلیک ارتش اسرائیل به شهروندان خودی طی طوفان الاقصی

دستور هانیبال چیست؟

یهودا شائول، سرباز سابق ارتش اسرائیل در نوامبر به الجزیره گفت: «دستور هانیبال، که به عنوان رویه هانیبال یا پروتکل هانیبال نیز شناخته می‌شود، یک سیاست نظامی اسرائیل است که استفاده از حداکثر زور را در صورت ربوده شدن یک سرباز قید می‌کند

وی در ادامه گفت: «شما برای جلوگیری از به اسارت گرفته شدن بدون محدودیت شروع به تیراندازی می‌کنید.» وی افزود که استفاده از زور حتی با خطر کشته شدن یک سرباز اسیر انجام می‌شود. «علاوه بر تیراندازی به ربایندگان، سربازان می‌توانند به تقاطع‌ها، جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سایر مسیرهایی که دشمن ممکن است با سرباز ربوده شده از آن عبور کند، شلیک کنند.»

اسرائیل آخرین بار در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه دستور هانیبال فعال شد اما ارتش اسرائیل استفاده از این دکترین را رد کرد. ده‌ها فلسطینی در بمباران رژیم اسرائیل کشته شدند که جرقه اتهامات جنایات جنگی علیه این ارتش جنایتکار را برانگیخت.

به گفته الجزیره، این باور وجود دارد که این دستورالعمل در سال ۲۰۱۶ لغو شده است، اگرچه مشخص نیست که چه چیزی منجر به لغو آن شده است. به گزارش روزنامه هاآرتص، گزارشی از سوی نهاد بازرسی دولتی رژیم همچنین به ارتش توصیه کرد که این دستورالعمل را به دلیل انتقاداتی که دریافت کرده و تفاسیر مختلف از آن توسط افراد در ارتش لغو شود.

بر اساس تحقیقات هاآرتص، یک منبع ارشد ارتش رژیم اسرائیل نیز تأیید کرد که دستور هانیبال «در ۷ اکتبر به کار گرفته شده است». این منبع گفت که تحقیقات پس از جنگ نشان خواهد داد که چه کسی این دستور را صادر کرده است.

در عین حال، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفت که ارتش «تحقیقات داخلی درباره آنچه در ۷ اکتبر و دوره قبل از آن رخ داد را آغاز کرده است. هدف از این تحقیقات آموختن و استخراج درس‌هایی است که می‌تواند در ادامه نبرد مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که این تحقیقات به پایان برسد، نتایج با شفافیت به مردم ارائه خواهد شد.»

در پایان باید گفت که احتمال استفاده از دستور هانیبال در همان ماه‌های اول طوفان‌الاقصی توسط رسانه‌های مستقل مانند Electronic Intifida (انتفاضه الکترونیکی)، Grayzone (گِرِی‌زون)، و Mondoweiss با توجه به شواهد و تصاویر موجود از بقایای ساختمان‌ها و ماشین‌ها که حاکی از استفاده از تجهیزات نظامی سنگین بود گزارش داده شد. اما رسانه‌های جریان اصلی در کنار دستگاه پروپاگاندای رژیم صهیونیستی چنین گزارش‌هایی را دروغین و یهودستیزانه قلم‌داد کردند و با استفاده از تاکتیک «پروپاگاندای خشونت» اقدامات وحشیانه خود را توجیه و الزامی جلوه دادند.

دستور شلیک ارتش اسرائیل به شهروندان خودی طی طوفان الاقصی

کد خبر 770737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.