تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیستم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولتمرد» به بازخوانی نقش اثرگذار محمد مخبر در پیشبرد دولت و مدیریت تراز او را در روزهای فقدان رئیس‌جمهور شهید پرداخت و نوشت: در ۵۰ روز اخیر که ایران روزهای ویژه‌ای را سپری کرد، یک اسم بارها تکرار شد: محمد مخبر. مخبر در دولت سیزدهم فراتر از معاون اول رئیس‌جمهور، فرمانده اقتصادی دولت هم بود. این مسئولیتی بود که از سوی شهید رئیسی به او تفویض شده بود تا جهش‌های اقتصادی و اقدامات انقلابی دولت در حوزه‌های کلان اقتصادی، همچون گاز، پتروشیمی، خنثی‌سازی تحریم‌ها و طرح‌های آبرسانی با جدیت بیشتری دنبال شود. مخبر که به گواه آمارها و عملکرد دولت سیزدهم در این مسئولیت به‌خوبی عمل کرده بود، پس از حادثه سقوط بالگرد و شهادت شهدای خدمت، مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش گرفت. او در غیاب شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، سرپرست قوه مجریه و رئیس دولت بود. اکنون و در شرایط جدید، نقش او جدی‌تر، مسئولیت او مضاعف و کار او بیشتر شده بود.

خبر حالا نه‌تنها فرمانده اقتصادی دولت، بلکه سرپرست ریاست‌جمهوری و مدیر کلان کشور در دوره انتقالی بود. این دوره انتقالی، می‌بایست با برگزاری یک انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری و سپس واگذاری مسئولیت و مدیریت قوه مجریه به دولت منتخب ملت طی شود. اکنون جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مرحله این فرآیند انتقالی، یعنی برگزاری انتخابات و تعیین منتخب جدید ملت را به‌خوبی سپری کرده است. هرچند اکنون همگان در انتظار طی شدن سایر مراحل، یعنی برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف و انتقال قدرت به دولت جدید هستند، اما کیست که نداند مدیریت کلان همه این مراحل بر عهده یک چهره، یعنی محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری بود.

تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقای پزشکیان! طناب مدعیان اصلاحات پوسیده است، اعتماد نکنید» نوشت: چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی منابع از جدال میان دو حلقه خاتمی و حلقه روحانی ستاد پزشکیان بر سر گرفتن سهم پست‌های دولت خبر دادند. آذری جهرمی در واکنش به مطلب روزنامه هم‌میهن درباره اعضای کمیته انتصاب پزشکیان، ریشه سفارش و نگارش چنین مطالبی را کاسبی پست عنوان کرده است. روزنامه هم میهن ارگان رسانه‌ای حلقه خاتمی گزارش داده بود: مسعود پزشکیان در زمینه انتخاب وزرای پیشنهادی خود به مجلس تصمیم به تشکیل شورای موقت راهبردی دارد که مقرر است اعضای پنج کمیته را به او معرفی کنند. کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری.

یکی از فعالان اصلاح‌طلب در این زمینه نوشته است: مفهوم مجاهدین شنبه را دوست عزیزی در انتخابات سال ۱۳۹۲ به من یاد داد. گفت «محمد، عده‌ای هستند که از شنبه بعد از جمعه انتخابات، سر و کله‌شان پیدا می‌شود. دنبال پست و مقام می‌گردند.»

در همین شرایط، مطلوب است نگاهی بیندازیم به کارنامه طیفی که امروز دنبال سهم‌خواهی از پزشکیان است؛ عملکرد اقتصادی دولت اشرافی ائتلافی مدعیان اصلاحات اعتدال به دلیل معطل گذاشتن ظرفیت‌های کشور و امید و اعتماد به آمریکا و اروپا سبب نارضایتی و اعتراض مردم، نابودی معیشتی و شرطی‌سازی اقتصاد شد. تورم ۶۰ درصدی، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بدهی سنگین ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و نقدینگی ۹ برابری مدعیان اصلاحات اعتدال در دوره ۸ ساله تصاحب قدرت بدترین دوره رکود اقتصادی را رقم زدند و تورم ۶۰ درصدی به ارث گذاشتند. طیف اشرافیت غرب‌گرا به این ترتیب رکود قبلی تورم را که متعلق به دولت مرحوم هاشمی بود، جابه‌جا کرد. این طیف همچنین ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی سنگین به یادگار گذاشتند. آنها همه رکوردهای تورم و رکود و افت رشد اقتصادی و بیکاری را جابه‌جا کردند. نقدینگی تورم‌ساز به ۴,۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و ۹ برابر شد.

تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا: دنبال مذاکره با دولت جدید ایران نیستیم» نوشت: با آنکه اصلاح‌طلبان به گمان خود در مناظره‌ها برگ برنده «مذاکره با آمریکا» را به دست نامزد خود داده بودند و نامزد رقیب پیوسته به او می‌گفت مذاکره امری دوطرفه است و مهم نیست که شما بخواهید وقتی طرف مقابل نمی‌خواهد، و اگر هم اجازه مذاکره بدهد و به فرجامی هم برسد اجازه اجرا و منتفع‌شدن ایران را نمی‌دهد، اما بحث مذاکره و رفع تحریم‌ها همچون چالشی در مناظره‌ها ادامه یافت. حالا جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، وابسته به کاخ سفید قاطعانه گفته که آمریکا بعد از تغییر رئیس‌جمهور در ایران آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، وابسته به کاخ سفید قاطعانه گفته که آمریکا بعد از تغییر رئیس‌جمهور در ایران آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست؛ موضعی که وزارت خارجه آمریکا نیز، آن را با لحنی نرم‌تر و البته جملات متفاوت تکرار کرده است: «ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات منجر به تغییری اساسی در جهت‌گیری سیاست‌های ایران شود.»

به رغم استقبال تقریباً گرم همسایگان و دول شرقی از رئیس دولت آینده ایران، رهبران غربی درباره سمت و سوی مناسبات آتی خود با ایران تحت ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان، شک و تردید دارند. در حالی که «دولت‌های اروپایی» درباره نتیجه انتخابات ایران روزه سکوت گرفته‌اند، نزدیک به دو روز طول کشید تا یک سخنگوی اتحادیه اروپا، پیروزی پزشکیان در انتخابات را تبریک بگوید و البته بر آمادگی اتحادیه اروپا برای تعامل با دولت پزشکیان بر اساس سیاست سه دهه قبل، یعنی «سیاست گفت‌وگوهای انتقادی» انگشت بگذارد.

تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «آمدیم بالای سرتان» را برگزید و نوشت: حزب‌الله لبنان قسمت دوم کلیپ تصویری تهیه شده توسط پهپاد «هدهد» را منتشر کرد که شامل تصاویری از مواضع حساس صهیونیست‌ها در جولان اشغالی سوریه است. به فاصله چند هفته از اعلام عملیات شناسایی پهپاد هدهد حزب‌الله و تصویربرداری از مواضع حساس و حیاتی صهیونیست‌ها در حیفا در شمال فلسطین اشغالی، مقاومت اسلامی لبنان دیروز (سه‌شنبه) تصاویری را از مواضع نظامی و امنیتی دشمن صهیونیست در جولان اشغالی سوریه در قسمت شماره ۲ هدهد منتشر کرد. این تصاویر شامل پایگاه‌های اطلاعاتی، ستاد فرماندهی و اردوگاه‌های ارتش صهیونیستی در جولان اشغالی است. رسانه‌های صهیونیستی در واکنش به انتشار قسمت دوم تصاویر مواضع حساس این رژیم که توسط پهپاد هدهد حزب‌الله جمع‌آوری شده است، اعلام کردند: حزب‌الله علاوه بر جنگ در شمال، جنگ روانی علیه اسرائیل را هم مدیریت می‌کند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد: قسمت دوم سریال هدهد شامل تصویربرداری هوایی باکیفیت از مواضع مختلف اسرائیل در شمال است. رسانه‌های لبنانی نیز گزارش دادند بخش دوم از کلیپ تصویری تهیه‌شده توسط پهپاد هدهد حزب‌الله، تحت عنوان «ادامه دارد…» منتشر شد. خبرنگار رادیو جنوب رژیم اسرائیل هم گزارش داد این ویدئو که ۹ دقیقه و ۵۲ ثانیه است، شامل تصاویر دقیقی از مکان‌های حساس در شمال (جولان اشغالی) است و این همان چیزی است که سخنگوی ارتش، آن را آژیر اشتباه می‌داند (اشاره به ناتوانی رهگیری این پرنده).

تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تشریح کابینه در جمع کارآفرینان» را برگزید و نوشت: پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، امید را به اقتصاد کشور برگردانده؛ کاهش قیمت دلار و طلا و عبور شاخص کل بورس از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، واکنش مثبت بازارهای ایران به این اتفاق بوده است. گذشته از این، رئیس‌جمهوری میانه رو توانسته است علی طیب‌نیا، موفق‌ترین وزیر اقتصاد پس از انقلاب را با خود همراه کند و با اقبال فعالان اقتصادی بخش خصوصی مواجه شود. پزشکیان همچنین از سوی شماری از اقتصاددانان کشور مورد حمایت قرار گرفت. با تمام این اوصاف، هنوز اعتماد شمار درخور توجهی از مردم احیا نشده است و نزدیک به ۶۰ درصد در دوره اول انتخابات و حدود ۵۰ درصد در دوره دوم رأی ندادند و احیای اعتماد آحاد جامعه، وظیفه‌ای است که بر دوش مسعود پزشکیان سنگینی می‌کند.

در همین زمینه، دیروز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی و حامی مسعود پزشکیان، در جمع تولیدکنندگان ایران حاضر شد. حضور ظریف به عنوان چهره موفق دیپلماسی خارجی در جمع کارآفرینان، اتفاقی هوشمندانه بود و نشان داد پزشکیان برای تولیدکنندگان و متخصصان اقتصاد جایگاهی ویژه قائل شده است.

ظریف در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌ای با هدف انتخاب وزرای کابینه دولت چهاردهم گفت: «دولت منتخب به زودی نامه‌ای را در قالب فراخوان برای دریافت پیشنهادهای معرفی تیم اقتصادی دولت به شما کارآفرینان ارسال خواهد کرد تا در کمیته انتخاب وزرا مشارکت داشته باشید. همچنین بر اساس تصمیماتی که گرفته شده، با هدف جوان سازی دولت، قرار است ۶۰ درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر ۵۰ سال باشد و بنا داریم دولت جوانی تشکیل شود و واقعاً قرار نیست افرادی مانند من که بارها مسئولیت داشته‌ایم دوباره در این دولت مسئولیت بگیریم. در دوره تبلیغات ریاست‌جمهوری بارها تأکید کرده‌ام که ِمن ظریف در دولت مسئولیتی نمی‌خواهم و برای پست و مقام نیامده‌ام. حتی پست معاون اولی را به خاطر پست و مقامش حاضر نیستم بپذیرم».

تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عیارسنجی نظرسنجی‌ها» نوشت: نظرسنجی‌های ملی و «بنیاد» های مربوط به وضعیت ساختاری کشور، عواملی هستند که پیش‌بینی انتخابات را برای کسانی که به دنبال حدس زدن آینده هستند، ممکن می‌کند. در ماه‌های ابتدایی سال‌های انتخابات، مردم توجه چندانی به این رقابت ندارند و توجهی به کمپین‌ها نمی‌شود؛ به همین دلیل نمی‌توان بر این نظرسنجی‌های محدود تکیه کرد. به گزارش اکونومیست، در ماه‌های اول پیش از انتخابات رای‌دهندگانی که ترجیحی ملایم اما مشخصی به سوی یکی از دو نامزدها دارند، اغلب می‌گویند که تصمیم نگرفته‌اند یا قصد دارند به حزب ثالث رأی دهند. این امر باعث می‌شود نظرسنجی‌ها در نیمه اول سال نمونه‌های ضعیفی برای پیش‌بینی نتایج نهایی باشند. به نظر می‌رسد نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات ناگهانی ایران نیز، استثنایی بر این قاعده نباشند.

اکونومیست در مطالعات خود در رابطه با وضعیت نظرسنجی، طیف گسترده‌ای از روش‌های مختلف را آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که پیش‌بینی‌های مبتنی بر مبانی، روش‌هایی به‌شدت باثبات هستند و اغلب پیش‌بینی می‌کنند که چگونه رای‌دهندگان پس از هماهنگ شدن با سیاست و گرایش‌های حزبی خفته‌شان نظر خود را تغییر می‌دهند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، مدلی به نام «زمان تغییر» است که توسط آلن آبراموویتز، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه اموری طراحی شده است. این مدل آرای مردمی را صرفاً با استفاده از میزان محبوبیت رئیس‌جمهور، رشد تولید ناخالص داخلی و اینکه آیا رئیس‌جمهور دوره اول برای انتخاب مجدد نامزد می‌شود یا نه، پیش‌بینی می‌کند. از لحاظ تاریخی، پیش‌بینی‌های این مدل از سهم آرای مردمی که حزب رئیس‌جمهور به دست آورده، دارای خطای متوسطی است که با نظرسنجی‌هایی که در اواخر مبارزات انتخاباتی انجام شده، قابل مقایسه است.

تشریح کابینه در جمع کارآفرینان

کد خبر 770729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.