عملکرد موفق مدیریت پسماند پزشکی در استان اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: استان اردبیل به عنوان یکی از استان های پیشگام و موفق در مدیریت پسماندهای پزشکی بوده و گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور، در بازدید از مراکز خصوصی بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی استان اردبیل، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ با ورود و آغاز به کار یک شرکت خصوصی پس از صدور مجوز فعالیت از نهادهای مربوطه، جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مراکز درمانی خصوصی به غیر از بیمارستان‌ها (شامل مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها، مراکز جراحی، مطب‌های دندانپزشکی، مراکز رادیولوژی و سونوگرافی) انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۱ نیز دومین شرکت خصوصی، جهت جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی شروع به فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان جهت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی به دستگاه‌های بی‌خطرساز (اتوکلاو و هیدروکلاو) در داخل مجموعه مجهز شده‌اند، افزود: در مواقع ضروری از جمله خرابی دستگاه‌ها یا شرایط خاص، شرکت‌های موصوف نسبت به پوشش و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مراکز بیمارستانی نیز اقدام می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: نقل و انتقال و حمل پسماندهای عفونی بی‌خطرسازی شده شرکت‌های خصوصی از طریق عقد قرارداد با شهرداری و توسط خودروهای حمل زباله شهرداری به محل دفن زباله شهری انجام شده و این پسماندها در سلول‌های جداگانه با در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی دفن می‌شود.

قاسم‌پور تصریح کرد: پسماندهای شیمیایی و دارویی مراکز درمانی دولتی و خصوصی نیز توسط یکی از شرکت‌های موصوف جمع‌آوری شده و پس از اخذ مجوز نقل و انتقال پسماند در سامانه جامع محیط زیست، انتقال پسماندهای شیمیایی و دارویی به مراکز مجاز دفع این پسماندها در سایر استان‌ها انجام می‌شود.

کد خبر 770628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.