بایدن بر سر دو راهی؛ آیا استعفا علاج بیماری خواهد شد؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد پس از نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا بایدن مضحکه ترامپ قرار گرفت و محبوبیت خود را از دست داد و همین مسئله دستاویزی برای سران حزب دموکرات فراهم کرد تا کار از کار نگذشته به فکر علاج مسئله و جایگزینی برای جو بایدن بیفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمتر از چهار ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برگزار می‌شود، اما نظرسنجی‌ها اوضاع «جو بایدن» را به‌ویژه پس از مناظره نخست با «دونالد ترامپ» بسیار بد ارزیابی کرده‌اند و پس از این مناظره بود که بحث‌ها درباره احتمال جایگزینی او با یک سیاست‌مدار دموکرات دیگر بالا گرفت.

مرکز مشاوره‌ای بندیکسن و آماندی (Bendixen & Amandi) نتیجه آخرین نظرسنجی خود را در اختیار سایت پولیتیکو قرار داده که نشان می‌دهد، رأی‌دهندگان به‌طور قابل توجهی در مورد سن بالای بایدن نگران هستند و بعد از پخش مناظره این نگرانی دو چندان شده است.

طی این نظرسنجی که از بین هزار نفر بین تاریخ دوم تا ششم جولای (دوازدهم تا شانزدهم تیر) انجام شده است، به نظر می‌رسد هرچند بسیاری از رأی‌دهندگان از وضعیت جسمانی بایدن ناامید هستند، اما حدود ۵۳ درصد در نظرسنجی گفته‌اند که نمی‌خواهند ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود چون رئیس‌جمهور شدن ترامپ را خطری جدی برای دموکراسی در ایالات متحده می‌دانند.

بایدن بر سر دو راهی؛ آیا استعفا علاج بیماری خواهد شد؟

اما و اگرهای انتخاب جایگزین برای بایدن

حال این سوال مطرح می‌شود که چطور امکان جایگزینی برای بایدن وجود خواهد داشت؟ پاسخ این است که معرفی جانشین برای وی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که یا بایدن شخصاً تصمیم به کناره‌گیری از سمت خود بگیرد و یا از متمم ۲۵ قانون اساسی علیه او استفاده شود.

درباره مورد نخست، اگر بایدن از سمت خود استعفا ندهد، اوضاع برای دموکرات‌ها نابسامان خواهد شد، چراکه قوانین حزب دموکرات جایگزین کردن نامزدها بدون رضایت آن‌ها را به‌طور تقریبی ناممکن کرده است. این در حالی است که اگر بایدن به‌طور شخصی تصمیم به انصراف از رقابت‌های انتخاباتی بگیرد، حزب دموکرات در «مجمع ملی دموکرات‌ها» که نوزدهم تا بیست‌دوم اوت برگزار خواهد شد، به‌صورت رسمی نامزد دیگری را به جای او معرفی خواهد کرد.

به تعبیری دیگر، فردی که از حمایت اکثریت «وکلای انتخاباتی» (دلگیت‌ها) برخوردار شود، به‌عنوان نامزد رسمی حزب برای رقابت با «دونالد ترامپ» به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی خواهد شد. در واقع وکلای انتخاباتی مقام‌های حزبی هستند که به صورت رسمی با رأی در مجمع ملی نامزد حزب را انتخاب می‌کنند و دلگیت‌ها به تناسب نتایج مرحله مقدماتی به هر نامزد اختصاص پیدا می‌کند.

بایدن بر سر دو راهی؛ آیا استعفا علاج بیماری خواهد شد؟

به هر روی، این نخستین بار در تاریخ معاصر آمریکا خواهد بود که یک حزب سیاسی برای نامزد احتمالی خود به دنبال جانشین می‌گردد؛ البته اگر بایدن استعفا دهد کامالا هریس رئیس‌جمهور می‌شود، اما به‌طور خودکار نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ نخواهد بود؛ البته ممکن است از نظر برخی وکلای انتخاباتی هریس گزینه مطلوب‌تری نسبت به سایر نامزدها قلمداد شود، اما مشکل هریس هندی تبار این است که محبوبیت بسیار پایینی در میان عموم دارد.

بایدن تاکنون هیچ نشانه‌ای از تصمیم خود برای کناره‌گیری بروز نداده است و در مصاحبه با پایگاه ان‌بی‌سی گفته که قصد دارد در رقابت انتخاباتی بماند و همچون سال ۲۰۲۰ ترامپ را شکست دهد.

اگر بایدن استعفا ندهد…

با این حال اگر بایدن از رقابت‌های انتخاباتی انصراف دهد، فضای رقابت برای همه نامزدهای احتمالی باز می‌شود و مجمع ملی به نشستی تبدیل می‌شود که در آن‌ها نامزدهای بالقوه معرفی می‌شوند و رأی‌گیری تا زمانی که یک فرد بتواند اکثریت آرا را از آن خود کند ادامه خواهد داشت.

در صورتی که بایدن استعفا ندهد، برای جایگزینی وی از متمم ۲۵ قانون اساسی می‌توانند استفاده کنند. این متمم به معاون رئیس‌جمهور آمریکا و اکثریت اعضای کابینه اجازه می‌دهد که اعلام کنند «رئیس‌جمهور قادر به انجام وظایف خود نیست» پس در صورتی که این متمم کلیدزده شود، قدرت به‌طور خودکار به معاون رئیس‌جمهور منتقل خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، طبق نظرسنجی‌های انجام شده توسط یک مرکز مشاوره معتبر در آمریکا علاوه‌بر «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق این کشور نیز از گزینه‌های اصلی حزب دموکرات برای جایگزینی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری‌خواهد بود.

بایدن بر سر دو راهی؛ آیا استعفا علاج بیماری خواهد شد؟

تلاش برای جایگزینی بایدن پس از مناظره‌ها شدت گرفت

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: چندی است که این دغدغه در محافل سیاسی آمریکا به‌ویژه دموکرات‌ها مطرح شده که جو بایدن دچار زوال عقل است و نمی‌تواند شایستگی‌های لازم را در مناظرات انتخاباتی و رقابت با ترامپ از خود نشان دهد.

وی افزود: بحث درباره شایستگی‌های بایدن ادامه داشت، اما به نتیجه نمی‌رسید تا اینکه دو هفته پیش مناظره‌ها آغاز شد و مشکلات ذهنی بایدن بیشتر از پیش خود را نشان داد تا جایی که بایدن مضحکه ترامپ و طرفداران حزب جمهوری‌خواه قرار گرفت و سوتی‌هایی از خود بروز داد که مایه طنز در شبکه‌های اجتماعی شد و در نتیجه بحث جایگزینی بایدن قوی‌تر از پیش مطرح است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در ادامه تعدادی از نمایندگان مجلس آمریکا که به حزب دموکرات تعلق دارند و سناتورهای آمریکایی، این بحث را مطرح کردند که بایدن نمی‌تواند پیروز رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا شود و نظرسنجی‌ها هم بر این فرضیه صحه گذاشته‌اند.

وی تاکید کرد: دغدغه کسانی که دور بعد به بایدن رأی دادند این است که وی نمی‌تواند در دور بعد رئیس‌جمهور خوبی باشد؛ با این حال یک مشکل اساسی برای جایگزینی بایدن وجود دارد، چراکه به صورت عرف در روند جایگزینی رئیس‌جمهور باید به‌طور شخصی استعفا دهد.

امیدی ادامه داد: در حال حاضر خانم «جیل بایدن» همسر جو بایدن سعی کرده رشته کلام را دست بگیرد تا ضعف ذهنی شوهر خود را جبران کند با این حال عرف در آمریکا اینگونه است که رئیس‌جمهور مستقر باید درخواست استعفای خود را به حزب مربوطه ارائه دهد، بنابراین بایدن نیز باید درخواست استعفای خود را به حزب دموکرات بدهد و این‌طور مطرح کند که دیگر قادر به اداره کشور نیستم تا در میتینگ انتخاباتی ماه دیگر آمریکا به این جمع بندی برسند که فرد دیگری جایگزین وی شود.

بایدن بر سر دو راهی؛ آیا استعفا علاج بیماری خواهد شد؟

اوباما در انتظار بررسی افکار عمومی برای کسب قدرت

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ سیگنالی مبنی‌بر استعفای بایدن دریافت نشده است، گفت: هیچ واکنشی برای جایگزینی بایدن از سوی رهبران حزب دموکرات که یکی از آن‌ها اوباما است، وجود نداشته است؛ هرچند به نظر می‌رسد رهبران دموکرات منتظر فشار افکار عمومی بر بایدن هستند تا مشخص شود، استعفا خواهد داد یا بر ادامه رقابت‌های انتخاباتی پافشاری می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اگر رهبران دموکرات به این نتیجه برسند که افکار عمومی از حزب دموکرات دوری می‌کنند و نظرسنجی‌ها به ضرر آن‌ها است، به فکر تغییر بایدن خواهند افتاد و ممکن است به‌دلیل اینکه خانواده اوباما در آمریکا محبوبیت بالایی دارند و خود اوباما نیز مغز متفکر حزب دموکرات محسوب می‌شود، «میشل اوباما» همسر رئیس‌جمهور سابق را به‌عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه در کنار تعدادی از فرمانداران به‌عنوان گزینه حزب دموکرات مطرح کنند.

بایدن بر سر دو راهی؛ آیا استعفا علاج بیماری خواهد شد؟

وی ادامه داد: پس از این اقدامات دموکرات‌ها فردی را که محبوبیت بیشتر و قدرت سخنوری بالاتری دارد را به‌عنوان کاندیدای خود اعلام خواهند کرد با این حال هنوز هیچ سیگنالی از میشل اوباما دریافت نشده، به‌ویژه اینکه وی در گذشته مخالف کاندیداتوری باراک اوباما هم بوده است.

امیدی خاطرنشان کرد: ممکن است دموکرات‌ها طی روزهای آینده بایدن را تحت فشار قرار دهند تا استعفا دهد و کاندیدای جدیدی را معرفی کنند.

به گزارش ایمنا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ مصادف با پانزدهم آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

کد خبر 770523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.