امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری اصفهان و انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران

دبیر علمی نشست‌های موزه تاریخ شهرداری اصفهان از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی میان شهرداری اصفهان و انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران خبر داد.

میثم یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی میان شهرداری اصفهان و انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در زمینه مدیریت و برگزاری پنج نشست و یک عنوان هم‌اندیشی پیرامون موضوع جایگاه اسناد، روایت‌ها و هنر در بازنمایی حافظه شهری و انتشار مجموعه مقالات پژوهشی در این موضوع مهم هویتی است.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع در انسجام بخشی و پیوند میان شهروندان، پژوهشگران و مدیریت شهری اصفهان افزود: پروژه مطالعاتی و پژوهشی موزه تاریخ شهرداری اداره کل ارتباطات و انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی شکل گرفت و در قالب تفاهم‌نامه همکاری علمی امضا شد.

دبیر علمی نشست‌های موزه تاریخ شهرداری اصفهان با بیان اینکه با گسترش مطالعات بین‌رشته‌ای و فرهنگی در سال‌های اخیر، فضاهای شهری و انسانی به منزله بستر وقوع رفتارهای مدنی و مدرن شهروندان مورد توجه محققان بسیاری قرارگرفته است، تصریح کرد: تنوع پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه‌های مختلف و گسترش مطالعات فرهنگی مرتبط با بسترهای تاریخی و جغرافیایی با رویکردهای مختلف، شاهدی بر چند شاخه یا چند کانونی‌بودن دانش تاریخ و جغرافیای شهری است.

یزدی با اشاره به نشست‌های برنامه‌ریزی شده با انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران گفت: نشست‌های پیش‌رو تلاش می‌کند بر پایه نتایج پژوهش‌های دهه‌های اخیر که جهان امروز را جهانی برآمده از حافظه تاریخی و جغرافیامحور، نشان‌مند و روایت‌مند می‌داند، به مسائل شهری در چارچوب اهداف معین از منظری بینا متنی پاسخ دهد.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه در سال جاری چند نشست و یک هم‌اندیشی با عنوان «روایت شهر در میدان‌های متعدد» را بر اساس نگاه به تعدد روایت‌های موجود از شهر از منظرهای مختلف میان رشته‌ای همراه با برگزاری پیش‌نشست‌هایی در محورهای تنظیم شده برگزار خواهیم کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری اصفهان و انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران

این استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر در تبیین مفاد این تفاهم‌نامه گفت: این اقدام زمینه‌ای برای بررسی و بیان دیدگاه‌های اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان به مسائل شهر، روایت‌ها، اسناد، هویت، توسعه و تحول شهری است و انجمن تلاش می‌کند با نگاه میان رشته‌ای به حافظه و مطالعات شهری اصفهان به بازاندیشی و طرح پرسش‌هایی جدید در این زمینه اقدام کند.

یزدی دغدغه‌ها و پرسش‌های کلیدی این پژوهش‌ها و هم‌اندیشی‌ها را شامل چند پرسش دانست و افزود: در آثار مرتبط با این حوزه چه تصویرها و تصورهایی از شهر اصفهان وجود دارد؟ چه فرایندهایی در بازنمایی فضاهای شهری اصفهان به کار گرفته شده است؟ شهر در روایت‌های مختلف مدیران، نویسندگان و پژوهشگران و شهروندان چه جایگاهی دارد؟ روایت‌های شهری سبب چه دگرگونی‌هایی در اصلاح سبک زندگی شهری شهروندان شده است؟ و مطالعه تطبیقی و بین‌رشته‌ای اسناد، متون و هنرهای شهری و جایگاه رسانه در روایت شهری چیست؟

وی با اشاره به مدت زمان این تفاهم‌نامه و تعهد دو طرف در آن گفت: طبق این تفاهم‌نامه موزه تاریخ شهرداری اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان متعهد به اجرای پنج نشست و یک هم‌اندیشی در محل موزه و انتشار مقالات مرتبط در سال جاری است.

دبیر علمی نشست‌های موزه تاریخ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران نیز به‌عنوان طرف دیگر تفاهم‌نامه و به‌عنوان یکی از مراجع اصلی مطالعات تطبیقی در کشور متعهد به تشکیل شورای علمی و سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت این رویدادها است.

کد خبر 770488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.