کاهش آمار سقط جنین غیرعمدی در کردستان

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در سال گذشته، ۱۶۶۸ مورد سقط خودبه‌خودی جنین در سطح استان اتفاق افتاده است که با اجرای برنامه‌های مداخله‌ای و رعایت دقیق مفاد قانون جوانی جمعیت، این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، به تعداد ۲۰۰ مورد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فروزان لهونی اظهار کرد: برای پیشگیری از سقط جنین خودبه‌خودی، لازم است مادران به هنگام اقدام به بارداری و پیش از بارداری با مراجعه به مراکز سلامت تابعه دانشگاه، تحت مراقبت پزشک و کارشناسان مامایی قرار گیرند.

وی افزود: با توجه به اجرای ماده ۵۵ قانون جوانی جمعیت که اجرای آن سال گذشته شروع شد، تمامی مادران به هنگام اقدام به بارداری و پیش از بارداری لازم است ضمن مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشتی تابعه دانشگاه تحت مراقبت توسط پزشکان، کارشناسان مامایی و بهورزان قرار گرفته و ضمن گرفتن شرح حال کاملی از سوابق سقط و بیماری زمینه‌ای آنان به‌ویژه دیابت و مشکلات تیروئید، در صورت مواجهه با مشکلات جدی‌تر ضمن ارجاع به سطوح بالاتر پیگیری، با دقت بیشتری مراقبت‌ها انجام شود.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان با اشاره به اثربخشی و اجرای مؤثر برنامه‌های مداخله‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سال گذشته، تعداد ۱۶۶۸ مورد سقط خودبه‌خودی جنین در سطح استان اتفاق افتاده است که با اجرای برنامه‌های مداخله‌ای و رعایت دقیق مفاد قانون جوانی جمعیت، این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، به تعداد ۲۰۰ مورد کاهش داشته است.

لهونی علت بیشتر سقط‌های خودبه‌خودی را ناشناخته دانست و ادامه داد: برای سقط خودبه‌خودی دلایل عمده‌ای از قبیل مشکلات ژنتیکی، مول، عوامل تغذیه‌ای، محیطی، شغلی، سبک زندگی و عوامل اجتماعی مطرح است.

وی بر لزوم جدی گرفتن رعایت رژیم غذایی مناسب از پیش از بارداری و در دوران بارداری تاکید کرد و ادامه داد: تغذیه در این دوران بسیار مهم است، چراکه یکی از علل سقط خودبه‌خودی، BMI خیلی بالا یا خیلی پایین مادر است.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان تصریح کرد: مصرف بیش از حد کنگر به‌ویژه در فصل بهار، مصرف زیاد زعفران، نوشیدن زیاد قهوه و کافئین و یا مصرف سبزیجاتی همچون کرفس و جعفری در صورتی که افراطی استفاده شود، امکان دارد موجب سقط خودبه‌خودی شود.

لهونی با اشاره به اینکه سابقه سقط دو الی سه بار نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: این قبیل مادران باید توسط متخصص پریناتولوژی معاینه شوند که در حال حاضر در سنندج و سقز متخصص پریناتولوژی در حال خدمت‌رسانی به مادران است.

وی بهترین سن بارداری بانوان را ۱۸ تا ۲۵ سال اعلام کرد و ادامه داد: این سن برای آقایان هم صدق می‌کند و با افزایش هر پنج سال سن آقایان احتمال سقط خودبه‌خودی جنین نیز بالاتر می‌رود.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان به عوامل مؤثر شغلی در سقط جنین نیز پرداخت و تصریح کرد: مشاغلی که در معرض سموم کشاورزی و مواد شیمیایی هستند، خانم‌هایی که در محل کار زیاد در وضعیت ایستاده هستند و یا گاز داروهای شیمیایی را استشمام می‌کنند بیشتر در معرض سقط خودبه‌خودی جنین قرار دارند.

لهونی تاکید کرد: مادران باردار به‌محض محرز شدن بارداری و خانم‌هایی که قصد بارداری دارند برای ارائه خدمات بارداری با توجه به سن و شرایط خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا در صورت نیاز به بررسی بیشتر تحت نظارت دقیق پزشک و کارشناسان مامایی قرار گیرند.

کد خبر 770267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.