به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیسجمهور شهید انجام شد و به بهرهبرداری رسید، همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید که طولانیترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود. در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهرهبرداری رسید که کل استانها بهخصوص استانهای شرقی کشور همچون شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهرهمند شدند.
وی افزود: انجام بعضی پروژهها مثل راهآهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران-شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه با اشاره به اثربخشی پروژههای انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهرهبرداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تأثیر فوقالعادهای داشت.
خادمی افزود: در حال حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است و نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که در سال ۱۴۰۲ و سال جاری از محل سایر منابع برای این پروژهها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راهآهن دوخطه بندر امام (ره)، راهآهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.
وی یادآور شد: برای راهآهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است، همچنین در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل عنوان کرد: در مناسبات بینالمللی کریدورهایی برای اتصال به شبکههای بینالمللی تعریف شده است که میتواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد.
خادمی تصریح کرد: در بخش جادهای سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور بهرهبرداری شده است که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهرهبرداری رسید و سال جاری ۸۲۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استانها در برنامه قرار گرفته است، همچنین سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژهها شد.
نظر شما