۷۳ درصد آب مصرفی قزوین از منابع زیرزمینی است

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قزوین گفت: ۲۷ درصد آب مصرفی در استان قزوین از منابع آب سطحی و ۷۳ درصد نیز از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده صبح امروز _دوشنبه هجدهم تیر_ در نشست هم‌اندیشی و بهینه‌سازی بازار سهم آب استان قزوین اظهار کرد: میزان مصرف آب در استان قزوین در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب حدود دو میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: ۲۷ درصد آب مصرفی در استان قزوین از منابع آب سطحی و ۷۳ درصد نیز از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و بر اساس آخرین آماربرداری حوزه کشاورزی با مصرف حدود ۸۸ درصد بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع آب در استان به شمار می‌رود.

دبیر شورای حفاظت از منابع آبی استان قزوین با بیان اینکه خشکسالی‌های پیاپی، تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی بارش سبب شده تا فشار به سفره‌های آب زیرزمینی جهت استحصال آب بیشتر شود، خاطرنشان کرد: در نتیجه این اقدام افزایش نرخ فرونشست در بعضی نقاط استان و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

ستوده اضافه کرد: در راستای حفظ و حراست از منابع آبی با کمک ذی‌نفعان، بهره‌برداران و مقامات سیاسی و اجرایی استان حرکت به سمت افزایش بهره‌وری از منابع آب به شیوه‌ای جدید و بر اساس ایده‌های دانش‌بنیان مورد پیگیری قرار گرفت و بر همین اساس پیاده‌سازی طرح بازار سهم آب به‌صورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد.

وی ادامه داد: حمایت‌های صورت‌گرفته از طرف تیم سیاسی-اجرایی استان به‌ویژه شخص استاندار در کنار برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با منتقدان و ذی‌نفعان این طرح و صاحبان ایده و دانش از جمله مهم‌ترین دلایل موفقیت اجرای بازار سهم آب در استان قزوین بوده است.

محمد محجوب، مدیر بازار سهم آب استان نیز در این نشست عنوان کرد: این بازار با نگاه حفاظت از منابع آب استان در حال اجرا است و بر اساس شیوه نامه‌های تدوین شده از هر معامله صورت گرفته چه در بازار بهره‌وری و چه در بازار ثانویه حداقل ۱۰ درصد از میزان معامله به نفع آبخوان ذخیره می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از تجربیات و دانش روز در کنار هم موجب می‌شود که نقاط قوت این طرح تقویت شده و احتمال شکست آن به حداقل برسد. بر همین اساس اصلاح مداوم شیوه نامه‌های اجرایی بازار سهم آب بر اساس رصد و بازخوردهای میدانی باید به‌عنوان یک اصل مهم پیگیری و اجرا شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب‌منطقه‌ای با اشاره به نقاط قوت این طرح ادامه داد: کمک به کشف ارزش اقتصادی آب در استان، ترغیب بهره‌برداران برای حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و مدیریت در مصرف آب، ایجاد یک بستر قانونی برای مبادلات آبی و ایجاد یک شیوه جدید جهت ذخیره آب در آبخوان دشت قزوین از مهم‌ترین نقاط قوت بازار سهم آب در استان قزوین است.

کد خبر 770199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.