نهمین رئیس‌جمهور و رهنمودهایی برای آغاز یک مسیر دشوار

پس از پایان شمارش آرا در روز شنبه، تکلیف نهمین رئیس‌جمهوری که با رأی مردم راهی پاستور می‌شود، مشخص شد؛ مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار رأی رئیس‌‎‌جمهور کشوری ۸۵ میلیونی است و به همین دلیل برای جلب رضایت عمومی و ایجاد اجماع ملی برای حل مشکلات کشور کار دشواری در پیش دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از پایان شمارش آرا در روز شنبه، تکلیف نهمین رئیس‌جمهوری که با رأی مردم راهی پاستور می‌شود مشخص شد و مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار رأی، معادل ۵۳ درصد آرا را به خود اختصاص داد. اگرچه در انتخابات سال جاری شاهد افزایش مشارکت مردم در مقایسه با انتخابات سال ۱۴۰۰ بودیم، اما پزشکیان در مقایسه با رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی ۲ میلیون رأی کمتر به خود اختصاص داده است و علاوه بر ۴۷ درصدی که به او رأی نداده‌اند، باید تعداد کسانی که در انتخابات شرکت نکردند را نیز در نظر گرفت؛ در نتیجه رئیس دولت نهم برای جلب رضایت عمومی و ایجاد اجماع ملی برای حل مشکلات کشور کار دشواری در پیش دارد.

چراغی که می‌تواند مسیر پیش رو را برای پزشکیان روشن‌تر کند، وجود یک الگوی شخصیتی و مدیریتی برجسته همچون شهید رئیسی است که رهبر معظم انقلاب نیز در این مدت بارها و در موقعیت‌های گوناگون به الگو بودن و توصیف ویژگی‌های برجسته ایشان پرداخته‌اند. ایشان روز گذشته نیز در دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم، بار دیگر به مرور برخی از مهم‌ترین صفات رئیس‌جمهور مغتنم پرداختند و فرمودند این ویژگی‌ها برای تبیین یک الگو و ثبت در تاریخ بیان شد تا معلوم شود رئیس قوه مجریه می‌تواند مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی داشته باشد و آن‌ها را در عملکرد حاکمیتی و فردی خود دنبال کند.

علاوه بر این اظهارات پزشکیان در این مدت نشان داده است برخی ابزارهای ایجاد اجماع ملی در چارچوب‌های اعلامی توسط خود او نیز وجود دارد و اگر او فشارهای سیاسی برای خروج از این چارچوب‌ها را مهار کرده، به قواعد اعلامی خود پایبند باشد و شهید رئیسی را به عنوان الگوی عملکرد خود مدنظر قرار دهد می‌توان امیدوار بود که موفق به ایجاد اجماع حداکثری شود و در مسیر حل مشکلات گام بردارد؛ در همین راستا به بیان مهم‌ترین بایسته‌های دولت چهاردهم با نظر به توصیفات مقام معظم رهبری از رئیس‌جمهور شهید و اظهارات نهمین رئیس‌جمهور منتخب می‌پردازیم.

نهمین رئیس جمهور و رهنمودهایی برای آغاز یک مسیر دشوار

اول؛ با مردم باشید

رهبر معظم انقلاب روز گذشته ویژگی «با مردم بودن» را خواست اسلام از مقامات و مسئولان خواندند و با استناد به فرمان امیرمومنان (ع) به مالک اشتر فرمودند: حضرت امیر (ع) به مالک تأکید می‌کند محبوب‌ترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی توده‌های مردم را جلب کند؛ چرا که در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمنی و ایجاد وحدت، همین توده‌های مردم یار تو هستند نه خواص و ویژه‌خوارانی که توقعشان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آن‌ها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود.

یکی از کلمات پرتکرار در اظهارات انتخاباتی پزشکیان توجه به مردم بوده است، اما نباید فراموش کرد که این گزاره صحیح در مقام عمل با پشت میز نشینی و واگذار کردن امور به کارشناسان و مسئولان محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند رئیس‌جمهوری است که حتی بیشتر از اعضای دولت خود دغدغه و دوندگی داشته باشد و با شناسایی مشکلات بخش‌های مختلف کشور حل آنها را از وزرا و مسئولان مربوطه مطالبه کند، همان‌گونه که رئیس‌جمهور شهید در ۴۹ سفر استانی خود در مدت سه سال، روز تعطیل و غیرتعطیل نداشت و گاه برای حل مشکلات یک استان، بارها به آن سفر کرد تا شخصاً پیگیر روند کارها شود.

نباید فراموش کرد که بخش مهمی از کمپین انتخاباتی پزشکیان را پرداختن به چالش‌های اجتماعی و سیاسی تشکیل می‌داد، پزشکیان که وعده ترمیم شکاف‌های اجتماعی را داده اکنون میزان خوبی از آرای قومی و مذهبی را نیز در سبد خود دارد. آرایی که می‌تواند از آن برای ایجاد همبستگی جمعیتی بهره ببرد، اما اگر او به جای ترمیم شکاف‌های اجتماعی صرفاً بر وجود آنها تاکید کند و راه حلی ارائه ندهد به ضد خود تبدیل شده و مجموعه‌ای از نزاع‌های سیاسی، فرهنگی، قومی و مذهبی را با شدت بیشتری فعال می‌کند. نزاع‌هایی که تجمیع آن‌ها کنار یکدیگر می‌تواند انرژی زیادی را برای نابودی حداکثری منافع ملی به وجود بیاورد.

نهمین رئیس جمهور و رهنمودهایی برای آغاز یک مسیر دشوار

دوم؛ از توانایی‌های داخلی غفلت نکنید

همان‌طور که رهبر انقلاب روز گذشته اشاره کردند در مقام نظر، هیچ‌یک از مسئولان با گزاره اتکا به توانمندی‌های داخلی مخالف نیستند، اما این موضوع باید در اجرا و عمل جلوه‌گر شود، همان‌گونه که در شهید رئیسی جلوه‌گر شد و به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «رئیسی از بُن دندان به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد داشت.»

لازمه تحقق این امر، بیش از هر چیز شناسایی ظرفیت‌های متعدد و متکثر داخلی و پس از آن میدان دادن به جوانان و افراد دغدغه‌مند کشور فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی است. موضوعی که نیازمند روحیه خودباوری و باور راسخ به این جمله است که اگر بخواهیم می‌توانیم، همان‌گونه که در بسیاری از شرایط دشوار ۴۵ سال گذشته ثابت کردیم هرجا به داخل اعتماد کردیم، توانستیم جلو برویم.

سوم؛ در اعلام مواضع انقلابی صریح باشید

در ایام تبلیغات انتخابات، فیلمی از مراسم دانشگاه تهران منتشر شد که در آن پزشکیان خود را علاقه‌مند و ذوب در رهبری معرفی کرد و گفت کسی حق توهین و بی‌احترامی به ایشان را ندارد. این موضع صریح بسیار ارزشمند است، اما کافی نیست، زیرا ما بیش از هر چیز نیازمند یکی بودن حرف و عمل هستیم. علاوه بر این پزشکیان در مناظرات انتخاباتی بارها بر رعایت سیاست‌های کلان کشور از جمله برنامه توسعه هفتم تاکید می‌کرد، بنابراین نباید انقلابی‌گری را تنها به معنای تکرار صحبت‌های مقام معظم رهبری در نظر گرفت، بلکه باور قلبی به رهنمودهای امامین انقلاب و برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست‌های کلان کشور است که این امر را محقق می‌کند. برای مثال همان‌طور که رهبر معظم انقلاب روز گذشته یادآور شدند رئیسی به آنچه با صراحت می‌گفت، در عمل نیز پایبند بود؛ مثلاً در نخستین مصاحبه از او سوال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار می‌کنید، پاسخ داد «خیر» و تا آخر هم به همین خط صریح و روشن پایبند بود.

نباید فراموش کرد که نگاه شعاری به سیاست‌های کلی و کنار گذاشتن آن از دستور کار ایده‌های کلان و بلندمدت را به محاق می‌برد و با فرو بردن کشور در مسیر روزمرگی توسعه را به امری مفقود شده در هزار توی ایده‌های پراکنده و متناقض تبدیل می‌کند.

نهمین رئیس جمهور و رهنمودهایی برای آغاز یک مسیر دشوار

چهارم؛ تعامل اما از موضع عزت

یکی از پررنگ‌ترین وعده‌ها و اظهارات پزشکیان در ایام انتخابات، رویکرد مذاکره با کشورهای جهان برای رفع تحریم‌ها و حل مشکلات مردم در چهارچوب «عزت، حکمت و مصلحت» بود. این به آن معناست که سیاست خارجی ایران نباید تنها با امید بستن به چند کشور معدود محدود شود و همچنین نباید در این مذاکرات و تعاملات به گونه‌ای عمل کرد و وارد معاملاتی شد که عزت ملی ایرانیان خدشه دار شود. مذاکره و تعامل از موضع «قدرت» رویکردی است که بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل در خصوص ثمربخش بودن آن اذعان دارند و شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان نیز در طول مدت مسئولیتشان نشان دادند چطور می‌توان در موضوعات مختلف «نه آنچنان تند و دورکننده بحث بود که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین گرفت و امتیاز داد.»

پنجم؛ مدارا با همه

یکی از کلمات پرتکرار در اظهارات انتخاباتی پزشکیان پرهیز از دعوا و شکاف بوده است، گزاره‌ای صحیح که می‌تواند توسط گروه‌های سیاسی رادیکال به مسلخ برده شود و باید دقت داشت که مواضع تند برخی چهره‌های اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور ایران را وارد دعواها و کشمکش‌های سیاسی نکند.

کسانی که تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به بهانه همراهی با نارضایتی مردم رو به تحریم انتخابات آورده و علم تقابل با ایران را دست گرفته بودند، در روزهای پایانی انتخابات به کمپین حمایتی از پزشکیان پیوستند تا بدون هیچ هزینه‌ای از سبد پیروز احتمالی سهم ببرند، این طیف اکنون نه‌تنها خود را متنعم از سبد برنده نمی‌دانند بلکه مدعی‌اند نقش اصلی را در پیروزی پزشکیان ایفا کرده‌اند. نداشتن سابقه سیاسی سنگین طیف رادیکال اصلاح طلبان را به طمع انداخته که با ضعیف خواندن پزشکیان به جای او دولت را مدیریت کنند. میدان دادن به این طیف به‌تبع جناح رادیکال طیف سیاسی مقابل را علیه پزشکیان بسیج می‌کند و دولت او را در میان یک تقابل جناحی گیر می‌اندازد. پزشکیان برای اینکه مانع چنین تقابلی شود، باید به اصل اول خود پایبند باشد و در دام ستیزه‌جویان نیفتد.

علاوه بر این، همان‌طور که پزشکیان در روزهای ابتدایی پذیرای دیدار و ملاقات با رقبای انتخاباتی خود و چهره‌های دولت قبل بود، حفظ این رویکرد و تعامل سازنده می‌تواند به او در استفاده از توانمندی‌های گروه‌های سیاسی دیگر و عبور از جناح‌بندی‌های سیاسی کمک کند.

نهمین رئیس جمهور و رهنمودهایی برای آغاز یک مسیر دشوار

ششم؛ رئیس‌جمهوری برای همه

در انتها باید در نظر داشت که رئیس‌جمهور، فارغ از هر چیز، رئیس‌جمهوری برای همه مردم ایران با تکثر در عقاید و تنوع در فرهنگ‌ها است، او تنها رئیس‌جمهور ۱۶ میلیون نفری که به او رأی داده‌اند نیست، که اگر اینگونه باشد خود را از اجتماعی ۷۰ میلیونی جدا کرده است. او علاوه بر آن‌ها که به رقیبش رأی دادند، خادم مردمی که پای صندوق‌ها حاضر نشدند هم هست. ایران ما امروز بیش از هر چیز به اتحاد و انسجام ملی نیاز دارد، چراکه همان‌گونه که حضرت علی (ع) فرمودند: «همانا شیطان راه‌های خود را به شما آسان جلوه می‌دهد تا گره‌های محکم دین شما را یکی پس از دیگری بگشاید و به جای وحدت و هماهنگی، پراکندگی را به شما بدهد و در پراکندگی شما را دچار فتنه گرداند.»

کد خبر 770132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.