انتخاب وزیر خارجه هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی باشد

کارشناس مسائل بین‌الملل مذاکرات برجام با توجه به احتمال بازگشت ترامپ به قدرت و تقویت محور مقاومت و همگرایی در منطقه را دو چالش دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجه دانست و گفت: انتخاب وزیر امور خارجه باید هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران درباره رویکردهای احتمالی دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجه اظهار کرد: دولت چهاردهم رویکرد خاص خود را در مورد سیاست خارجی خواهد داشت.

وی افزود: نخستین مسئله‌ای که مورد توجه رئیس‌جمهور منتخب است، ادامه روند مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ درباره برجام خواهد بود به این امید که شاید بتوان از رهگذر ادامه مذاکرات به نتیجه لغو تحریم‌ها دست یافت و چنین رویکردی در دولت چهاردهم وجود دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد نگاه رئیس‌جمهور منتخب این باشد که تعامل سازنده با جامعه جهانی با حفظ ارزش‌های دینی و ملی در آینده صورت بگیرد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد و مذاکرات آینده منجر به لغو تحریم‌ها شود، موفقیتی در دولت چهاردهم تلقی خواهد شد، اما با توجه به بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت بعید است در چنین شرایطی امیدی به اینکه روند مذاکرات ایران با کشورهای ۴+۱ یا ۵+۱ به سرانجام برسد وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و از آن سال بیش از ۱۷۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرد که به نظر می‌رسد این موضوع چالشی جدی برای دولت آینده ایران است.

هانی‌زاده مسئله مهم دیگر دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجه را محور مقاومت دانست و گفت: طبیعی است توجه و تقویت محور مقاومت یکی از سیاست‌های کلان جمهوری‌اسلامی ایران است که به همین دلیل دولت چهاردهم باید ادامه‌دهنده سیاست دولت سابق باشد و بر همین اساس باید در چارچوب حرکت به سمت محور مقاومت به نوعی اعتماد ملت‌های اسلامی و ملت‌های محور مقاومت را جلب کند.

وی تاکید کرد: دولت سابق همچنین درباره همگرایی منطقه‌ای و انزوای رژیم صهیونیستی به خوبی عمل کرد و لازم است دولت آینده هم همین سیاست را در پیش گیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل مسائل مرتبط با وزارت امور خارجه را مهم دانست و خاطرنشان کرد: انتخاب وزیر امور خارجه در دولت‌ها باید انتخابی هوشمندانه، دقیق و مبتنی بر منافع ملی باشد.

کد خبر 770129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.