کند شدن نبض زمین‌لرزه در هفته نخست تیر / کرمان، خراسان رضوی و یزد روی مدار زلزله

از دوم تا هشتم تیر، ۱۰۵ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد زلزله ۴.۸ ریشتری در بورادیکخ کشور آذربایجان، هم‌مرز با استان اردبیل بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی دوم تا هشتم تیر، ۱۰۵ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته و این در صورتی است که از بیست‌وششم خرداد تا یکم تیر، ۱۴۹ زمین‌لرزه به ثبت رسیده بود.

در این بازه زمانی، ۱۰۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه کیان شهر در استان کرمان با رخداد چهار زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، دو زمین‌لرزه در اردبیل، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در ایلام، یک زمین‌لرزه در بوشهر، یک زمین‌لرزه در تهران، چهار زمین‌لرزه در چهارمحال‌وبختیاری، ۱۳ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، شش زمین‌لرزه در خراسان شمالی و یک زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، چهار زمین‌لرزه در خوزستان، یک زمین‌لرزه در سمنان، شش زمین‌لرزه در فارس، دو زمین لرزه در قم، یک زمین‌لرزه در قزوین، دو زمین‌لرزه در کردستان، ۱۵ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، هشت زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، دو زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، یک زمین‌لرزه در لرستان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، دو زمین‌لرزه در هرمزگان و ۱۰ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، زنجان، سیستان و بلوچستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۱۵ زمین‌لرزه، خراسان رضوی با ۱۳ زمین‌لرزه و یزد با ۱۰ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، هشتم تیر ساعت ۰۷:۱۳:۲۲ با بزرگی ۴.۸ ریشتر در بورادیکخ کشور آذربایجان، هم‌مرز با اردبیل به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۲ تیر

در شوئیسه استان کردستان زلزله ۲.۷ ریشتری، در بندر لنگه استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری، و در ایذه استان خوزستان زلزله ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

یکشنبه ۳ تیر

در شوئیسه استان کردستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در بشرویه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ ریشتری و در جزیره هندورابی استان هرمزگان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

دوشنبه ۴ تیر

تفرش استان مرکزی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری تفرش، ۳۰ کیلومتری ساوه استان مرکزی و ۳۳ کیلومتری دستجرد استان قم بوده است.

در کاشمر استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری، در مهران استان ایلام زلزله ۲.۹ ریشتری، در وحدتیه استان بوشهر زلزله ۲.۵ ریشتری و در مشراگه استان خوزستان زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۵ تیر

در قصرشیرین استان کرمان زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

چهارشنبه ۶ تیر

در آبگرم استان قزوین زلزله ۲.۵ ریشتری به وقوع پیوست.

در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی سه در عمق هشت کیلومتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری دهدشت و ۲۸ کیلومتری لنده استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۲ کیلومتری بهبهان استان خوزستان بود.

پنجشنبه ۷ تیر

در صوفیان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ ریشتری و در زهکلوت استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

در بی رم استان فارس بعد از یک زلزله به بزرگی ۲.۹ ریشتری زمین‌لرزه دیگر به بزرگی ۳.۵ ریشتری در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد و مرکز آن در هفت کیلومتری بیرم، ۲۰ کیلومتری اشکنان و ۲۳ کیلومتری اهل این استان گزارش شد.

جمعه ۸ تیر

زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۴.۸ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست که مرکز آن در ۴۶ کیلومتری گرمی، ۵۲ کیلومتری عنبران و ۵۳ کیلومتری بیله‌سوار استان اردبیل بود.

کد خبر 770123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.