هوش مصنوعی جایگزین هیچ شغلی نخواهد شد

کارشناس رسانه، پژوهشگر و مدرس سوادرسانه‌ای گفت: یادگیری از داده‌ها، تطبیق با شرایط جدید، تحلیل داده‌های بزرگ، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری خودکار از ویژگی‌های مهم هوش مصنوعی است، اما خبر امیدوارکننده این است که هوش مصنوعی جایگزین هیچ شغلی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حق‌پناه عصر امروز _یکشنبه هفدهم تیر_ در کارگاه آموزشی ویژه نوجوانان با موضوع هوش مصنوعی و آینده من اظهار کرد: در چند سال گذشته صحبت از مزایا و آثار تلفن همراه به میان می‌آمد، در زمانی که شاید باور کردن آن برایمان دشوار بود، اما امروزه صحبت از هوش مصنوعی است؛ هوش مصنوعی فناوری‌ای است که قابلیت‌های مختلفی دارد و خدمات گوناگونی به کاربران ارائه می‌دهد.

وی افزود: هوش مصنوعی داده‌های خود را از اطلاعات کلان( Big Data) به دست می‌آورد، یکی از تفاوت هوش مصنوعی با انسان‌ها در این است که هوش مصنوعی توانایی تحلیل داده‌های بزرگ را دارد و همین ویژگی آن را برای آینده انسان‌ها ترسناک کرده است، چراکه این تحلیل داده‌های کلان برای انسان کاری بسیار دشوار است.

این پژوهشگر و مدرس سوادرسانه‌ای با بیان اینکه هوش مصنوعی متشکل از دو واژه هوش و مصنوعی است، عنوان کرد: هوش یعنی توانایی یادگیری و سازگاری با موقعیت‌های جدید، هوش مصنوعی یعنی کامپیوترها قدرت کارهایی را پیدا می‌کنند که تا پیش از آن توسط انسان‌ها انجام می‌شد.

حق‌پناه ادامه داد: هوش مصنوعی به تمام اطلاعات موجود در فضای مجازی در چندین سال اخیر دسترسی دارد و با استفاده و مقایسه این منابع اطلاعاتی می‌تواند تحلیل و تصمیم‌گیری کند، کاری که برای یک انسان شاید ناممکن به نظر برسد.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی دچار خطا و اشتباهاتی هم می‌شود، چراکه همچون انسان‌ها قابلیت نتیجه‌گیری ندارد و همین امر موجب می‌شود بعضی از اطلاعات را به درستی تحلیل کند، ولی نتیجه درستی از آن ارائه ندهد.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که در آینده هوش مصنوعی جایگزین کدام شغل‌ها خواهد شد؟ اضافه کرد: بیان می‌شود هوش مصنوعی در سال‌های گذشته جایگزین شغل‌هایی همچون بازیگری، کارگردان، گویندگی و بسیاری از شغل‌های دیگر شده است، همانگونه که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، موسیقی و فیلم‌نامه ساخته شده است و حتی تدوین و کارگردانی بعضی فیلم‌ها را توسط هوش مصنوعی انجام شده است‌.

هوش مصنوعی هیچگاه جایگزین افراد متخصص نمی‌شود

حق‌پناه با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی تنها قابلیت گفت‌وگو و چت کردن ندارد و محدود به چنین قابلیت‌هایی نیست، تاکید کرد: توانایی تشخیص چهره، پزشکی هوشمند، خرید، مسیریابی، توصیه کالا و محتوا با استفاده از داده‌های پیشینه کاربر نیز از توانایی‌های هوش مصنوعی است که در حال حاضر کاربردی‌های بسیاری دارد.

وی گفت: یادگیری از داده‌ها، تطبیق با شرایط جدید، تحلیل داده‌های بزرگ، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری خودکار از ویژگی‌های مهم هوش مصنوعی است، اما خبر امیدوارکننده این است که هوش مصنوعی جایگزین هیچ شغلی نخواهد شد، درواقع هوش مصنوعی هیچگاه جایگزین افراد متخصص و حرفه‌ای نمی‌شود.

این پژوهشگر و مدرس سوادرسانه‌ای با بیان اینکه باید همواره خود را به‌روز نگه داریم، افزود: هوش مصنوعی مدام خود را به‌روزرسانی می‌کند و باید در هر حرفه و شغلی که فعالیت می‌کنیم مدام در حال به‌روزرسانی خود باشیم، چراکه اگر در موضوعی بیش از هوش مصنوعی بدانیم، ارباب آن خواهیم بود.

حق‌پناه با اشاره به اینکه در عصر هوش مصنوعی به تمرکز و عمق نیاز داریم، عنوان کرد: به زبان خود هوش مصنوعی، هوش مصنوعی جایگزین خلاقیت و نوآوری، تعاملات اجتماعی و عاطفی، قضاوت و تصمیم‌گیری اخلاقی و کارهای دستی نمی‌شود؛ همچنین وجود محدودیت و فرصت خلوت کردن باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

وی اضافه کرد: به بیان مجمع جهانی اقتصاد کودکان باید ۱۰ مهارت اصلی را فرا بگیرند تا برای زندگی مدرن آینده آماده شوند و این مهارت‌ها شامل تفکر تحلیلی، یادگیری فعالانه، حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی، خلاقیت و ابداع کردن، رهبری و اثرگذاری، استفاده از تکنولوژی، تاب‌آوری، طراحی تکنولوژی و ایده‌پردازی است.

کد خبر 770093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.