طراحی المان مزین به نام مبارک اباعبدالله (ع) در  شیراز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین (ع) با هدف هویت‌بخشی و افزایش جذابیت‌های بصری شهر شیراز طراحی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، مسعود زارعی در صدوهفتادمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه المان‌های شهری امروزه یکی از الزامات هر شهر رو به پیشرفتی است، اظهار کرد: کاربرد درست و اصولی المان‌های شهری به لحاظ ایجاد نمادهایی ماندگار، کمک بسزایی در ایجاد جذابیت‌های بصری، یکپارچگی و هویت‌بخشی به شهر می‌کند.

وی افزود: مبحث طراحی المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان یکی از موضوعاتی است که هم در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و هم در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه احداث نماد شهری میدان امام حسین (ع) از اولویت‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری است، تصریح کرد: مباحث مرتبط به چگونگی سیمای نماد شهری میدان امام حسین (ع) در کمیسیون‌های دیگر شورا نیز دنبال می‌شود و نظرات کارشناسی مطرح می‌شود.

زارعی اضافه کرد: یک تیم داوری متشکل از دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر و چند کارشناس و مدیران شهری حضور دارند که نظر کارشناسی را درباره چگونگی سازه میدان امام حسین (ع) بیان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سه مرحله کار انجام و دیده‌گاه‌های مختلف درباره نوع این سازه شهری بررسی و قرار است که با حضور دو نفر از اعضای شورا موضوع بررسی شود تا طرح مطلوب به شورای اسلامی شهر برای رأی‌گیری ارائه شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز به اهمیت موضوع اقناع افکار عمومی در سازه میدان امام حسین (ع) پرداخت و اظهار کرد: در این جلسه طرح اولیه سازه ارائه شد و در نهایت با توجه به فرارسیدن ایام محرم مقرر شد در یک برنامه زمان‌بندی شروع و احداث این سازه تعیین شود.

زارعی افزود: نوع عملکرد سازه بسیار سنگین است، اما در طراحی سازه به موضوع عاشورا و محرم و هم‌خوانی با نام میدان توجه شده است تا یک کار متناسب ارائه شود.

وی ادامه داد: این سازه می‌تواند با توجه به نوع خود تبدیل به سازه فرهنگی و گاهی سبب هویت‌بخشی به شهر شیراز و میدان امام حسین (ع) شود.

طرح پیشنهادی شیراز، شهر سقاخانه‌ها اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به ضرورت سبک زندگی ایرانی-اسلامی که از تأکیدات مقام معظم رهبری است و با عنایت به اهمیت وجود زیرساخت‌های زیارتی و گردشگری در شهر مقدس شیراز، طرح «شیراز؛ شهر سقاخانه ها» تهیه شده است.

زارعی خاطر نشان کرد: طرح پیشنهادی شیراز، شهر سقاخانه‌ها در جلسه بررسی شد و در نهایت شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به تهیه و ارسال لایحه‌ای به‌منظور اجرایی کردن طرح مذکور مکان‌یابی لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به پیش‌بینی حداقل یک باب سقاخانه در هر یک از محلات شیراز و در صورت نیاز مرمت آن، اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح، از طریق فراخوان عمومی مهندسین معمار کشور با ملاحظات مقرون‌به‌صرفه‌، استحکام، زیبایی، انطباق با معماری، نقوش و کاشی‌کاری‌های دوره‌های تاریخی، همراه با کتابت ابیات شاعران بزرگ شیراز، کتابت ذکر احادیث از معصومین، مکان شمع‌گذاری، مقیاس طراحی، پیش‌بینی ورود آب و خروج فاضلاب این سقاخانه‌ها در نظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز درباره ساخت، مرمت و احیا سقاخانه‌ها، اضافه کرد: سقاخانه یکی از نمادهای فرهنگ مذهبی و ایرانی است که با اعتقادات مردم پیوند دیرینه دارد و ساخت، مرمت و احیا این نمادها نیز در راستای توجه به بهبود فضای شهری مد نظر قرار گرفته است.

کد خبر 769634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.