استفاده از کارت و نوار زرد برای مبارزه با آفات درختان شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سال جاری برای شکار حشرات بالغ آفات کلیدی درختان، از نوار زرد و کارت زرد جلب‌کننده حشرات به‌عنوان تجهیزات غیرشیمیایی استفاده شده که این اقدام تأثیر بسزایی در مدیریت آفات داشته است.

مجتبی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به استفاده گسترده از آفت‌کش‌های شیمیایی که موجب بروز بیماری‌ها، اختلالات فیزیولوژیکی در بدن انسان، از بین رفتن سایر موجودات و افزایش مقاومت آفات به این ترکیبات می‌شود، همچنین یافتن روش‌های جایگزین مبارزه شیمیایی همچون استفاده از مواد ارگانیک، مبارزه بیولوژیک و مدیریت تلفیقی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به‌شمار می‌آید.

وی افزود: در فضای سبز شهر اصفهان با توجه به گستردگی و تنوع گونه‌ها، استفاده از روش‌های تلفیقی در مدیریت آفات و عوامل بیماری‌زا یکی از چالش‌های اصلی به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: در سال‌های اخیر به‌منظور کنترل آفات و بیماری‌های مهم فضای سبز از روش‌های مختلفی از جمله مصرف حشره‌کش‌های گیاهی (پالیزین، تنداکسیر، روی آگرو و نیم آزال)، کنترل مکانیکی، کاربرد تجهیزات غیرشیمیایی و رعایت اصول به‌زراعی استفاده شده است.

حق‌شناس گفت: این روش‌ها برای مبارزه با طیف وسیعی از آفات (شته، شپشک، مینوز، پسیل و سایر موارد) به‌کار گرفته می‌شود و در صورت به‌کارگیری صحیح کارایی مشابه سموم شیمیایی دارد، بدون اینکه عوارض مخرب زیست‌محیطی مرتبط با سموم شیمیایی را دارا باشد.

وی ادامه داد: سال جاری نیز برای شکار حشرات بالغ آفات کلیدی از جمله زنبور مینوز نارون، سوسک برگ‌خوار نارون و پسیل زیتون از نوار زرد و کارت زرد جلب‌کننده حشرات به‌عنوان تجهیزات غیرشیمیایی استفاده شده است و این موضوع تأثیر بسزایی در مدیریت آفات داشته است.

کد خبر 769557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.