واکسن تب دنگی برای چه افرادی تزریق می‌شود؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره راهکارهای پیشگیری از بیماری تب دنگی گفت: یکی از روش‌های پیشگیری از تب دنگی تزریق واکسن است و برای افرادی تجویز می‌شود که یک بار به این بیماری مبتلا شدند، اما افرادی که سابقه ابتلا به بیماری نداشته باشند و تزریق انجام دهند، به نوع کشنده بیماری مبتلا خواهند شد.

محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به راه‌های درمان تب دنگی اظهار کرد: لازم است بدانیم بیماری تب دنگی روش درمان اختصاصی ندارد و برای درمان این بیماری روش‌هایی پیشنهاد شده است، اما ثابت شده نیست.

وی با اشاره به مهم‌ترین راه‌های درمان تب دنگی افزود: مهم‌ترین درمان بیماری تب دنگی اصلاح اختلالات آب و الکترولیت و کنترل خون‌ریزی‌هایی است که ممکن است برای فرد مبتلا به این بیماری رخ دهد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره راهکارهای پیشگیری از بیماری تب دنگی گفت: یکی از روش‌های پیشگیری از تب دنگی تزریق واکسن است و برای افرادی تجویز می‌شود که یک‌بار به این بیماری مبتلا شدند، اما افرادی که سابقه ابتلاء به بیماری نداشته باشند و تزریق انجام دهند، به نوع کشنده بیماری مبتلا خواهند شد.

ناظر ادامه داد: به افرادی که در خارج کشور هستند، توصیه می‌شود؛ بدون مشورت کردن با متخصص عفونی هیچ واکسنی را تزریق نکنند و چنانچه تزریق واکسن فعلی را بدون ابتلای قبلی انجام دهند، موجب عفونت کشنده در گزش احتمالی بعدی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: از روش‌های مقابله با پشه آئدس می‌توان به اسپری کشنده حشرات، استفاده از توری و لباس‌های بلند اشاره کرد، البته باکتری به نام BTI برای نابودی پشه ساخته شده است، اما روی این پشه اثرگذاری زیادی ندارد، زیرا در مکان‌های کوچک که آب راکد وجود داشته باشد، نوع پشه آئدس اجیپتی تخم‌ریزی دارد که قابل دسترسی برای پخش این باکتری نیست.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: تجمعات می‌تواند در انتقال بیماری دنگی اثر داشته باشد، وجود مواردی از جمله زباله‌های بی‌شمار و لاستیک و تایرهای فرسوده می‌تواند مکان مناسبی برای تخم‌ریزی پشه آئدس باشد، همچنین ظرف زیرگلدان‌ها، سوراخ‌های دیوار که آب جمع می‌شود، آب راکد کولر و استخرها از مکان‌های دیگر رشد لارو پشه آئدس است.

کد خبر 769353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.