تامین ۹۸ درصد بودجه استان اصفهان از طریق مالیات/ تنها هدف سازمان مالیاتی تأمین بودجه نیست

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: مالیات ۹۸ درصد بودجه این استان را تامین می‌کند و در راستای توسعه و آبادانی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا مدبرنیا امروز _جمعه پانزدهم تیر_ در خطبه‌های پیش از نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: شانزدهم تا بیست‌وسوم تیر به‌عنوان «فرهنگ‌سازی امور مالیاتی» نام‌گذاری شده است تا اقدامات مالیاتی نظام کشور را تبیین کند.

وی با بیان اینکه سازمان مالیاتی توانسته است تا حد زیادی اتکا به درآمدها نفتی را قطع و حرکت پرشتاب را به سمت اقتصاد غیر نفتی طی کند، افزود: این اقدام با استفاده از برنامه‌هایی همچون برنامه هفتم توسعه و سایر برنامه‌ها که در راستای برنامه‌های عملیاتی سازمان تبیین شده، انجام می‌شود، همچنین در این راستا از نظر صاحب‌نظران و کارشناسان که در راستای ایجاد یک سازمان پویا اثرگذار است استفاده شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه اگر نظام مالیاتی بر مبنای یک برنامه عملیاتی مدون اجرا شود، کشور را از یک اقتصاد تک محصولاتی به درآمد پایدار اقتصادی می‌رساند، تصریح کرد: اگر امروز تحریم‌های ناجوان‌مردانه ایجاد شده تا اقتصاد ما را نابود کند، با برنامه‌ریزی مالیاتی خواهیم توانست اقتصاد را بدون اتکا به نفت پویا کنیم.

مدبرنیا با بیان اینکه راه‌اندازی سیستم هوشمند مالیاتی و ایجاد عدالت اقتصادی از جمله برنامه‌های اثرگذار است، گفت: در حال حاضر در تمام اقتصادهایی که به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند، مالیات موجب جلوگیری از مواردی همچون دلالی شده است.

وی با بیان اینکه توانستیم در سه ماه اول سال بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان مالیات وصول و به حساب خزانه واریز کنیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز بالغ بر ۴۳ هزار میلیارد تومان مالیات وصول و واریز شد، البته ۹۸ درصد بودجه استان را مالیات تأمین می‌کند که در راستای توسعه و آبادانی هزینه می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه سهم ارزش افزوده چهار درصد از مالیات است، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳,۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری، دهیاری و فرمانداری‌ها واریز شد و سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت عوارض پرداخت شد که نسبت به دوره مشابه ۴۰ درصد رشد داشت، این مبلغ مالیات منجر به افزایش رفاه اجتماعی و آبادانی استان می‌شود.

مدبرنیا با اشاره به اقدامات سازمان در سال گذشته و جاری اظهار کرد: اجرا شدن سامانه مودیان از جمله این اقدامات است؛ ملاک امر این سامانه در پرداخت مالیاتی هوشمندی و داده‌محوری است، در اجرای ماده ۴ پایانه‌های فروشگاهی، مأموران مالیاتی اجازه ورود به محل فعالیت نخواهند داشت، مشروط بر اینکه سامانه مودیان را متصل کند.

وی با بیان اینکه تنها هدف سازمان مالیاتی تأمین بودجه نیست، بلکه نظم و انضباط مالی نیز جزو وظایف است، گفت: نگاه سازمان در راستای بهبود کسب و کار و تکریم مودیان و تصمیم‌گیری جدی برای جلوگیری از فرار مالیاتی است‌؛ بسیاری افراد عقیده دارند که عدالت مالیاتی اجرا نمی‌شود، با اجرای سامانه مودیان به عدالت مالیاتی خواهیم رسید.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه احضارنامه مالیاتی پیش فرض برای اولین بار اجرا می‌شود، ادامه داد: مودیان می‌توانند میزان درآمد، هزینه و مالیات خود را مشخص کنند.

مدبرنیا با بیان اینکه افرادی که سال ۱۴۰۲ میزان فروش آن‌ها تا ۱۸ میلیارد تومان باشد نیاز به احضار نامه نخواهند داشت، افزود: برای صاحبان مشاغلی که بیش از ۱۸ میلیارد تومان درآمد داشته و در گروه دوم و سوم باشند، احضارنامه پیش‌فرض تهیه می‌شود که مشخص می‌شود چه مقدار درآمد و هزینه داشته است و اگر مطابقت داشت تأیید و برای سارمان ارسال می‌کنند.

وی با بیان اینکه نقشه راهی براساس آموزه‌های دینی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: با حداکثر تلاش در راستای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مالیاتی توانسته‌ایم با استقرار میز خدمت نسبت به برگزاری آموزه‌ها موجبات خدمت را فراهم کنیم.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و سایر انجمن‌ها انجام شد تا مباحث آموزشی ترویج بیان شود، با انجام این اقدامات در حال حاضر ترانکش‌ها در سطح استان اصفهان بالاترین در سطح کشور است.

مدبرنیا با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید، خاطرنشان کرد: در صورتی که اطلاعات خود را در اختیار دیگری قرار دهید و آن شخص فعالیت اقتصادی انجام دهد منجر به این خواهد شد که فرد فعالیت داشته، اما چون پراکنده تشکیل نداده به‌عنوان یک جرم مالیاتی محسوب خواهد شد.

وی با با بیان اینکه همیشه سایر مشاغل باید در خرداد احضارنامه مالیاتی پر کنند، اما سال جاری با توجه به شرایط تمدید شده است، ادامه داد: صاحبان مشاغل فرصت دارند تا پانزدهم مرداد احضارنامه را تکمیل و ارسال کنند و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود و تمام روند به‌صورت الکترونیک است، همچنین صاحبان املاک و کسانی که به‌صورت استیجاری ملکی در اختیار افراد قرار دادند، تا پایان تیر فرصت برای تکمیل احضارنامه دارند، سامانه‌ای به شماره ۱۵۲۶ در اختیار است که می‌توانید مشکلات خود را رفع کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه اکنون تکریم مودیان از راهبردهای اصلی نظام است، گفت: ما از همراهی مودیان و همکاری با اتاق اصناف و تشکل‌ها در سطح استان استقبال می‌کنیم.

مدبرنیا با بیان اینکه اطلاع‌رسانی موتور محرک طرح‌های مالیاتی است، تاکید کرد: برای فرهنگ‌سازی باید تبیین‌گر نظام مالیات در کشور باشیم، سال‌گدشته و سال جاری توانستیم مالیات را به حساب ۱۱۴ شهرداری، ۸۷۰ دهیاری و ۲۸ فرمانداری در سطح استان واریز کنیم که در آبادانی و ایجاد نظم و انضباط اجتماعی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: بر این نبودیم تا بر اثر فشار بر افراد برای دریافت مالیات منابع را تأمین کنیم، بلکه دنبال تأمین منبع درامد جدید بودیم، افرادی که از طریق زیرزمینی فعالیت اقتصادی داشتند احضار و مالیات آن‌ها دریافت شد.

کد خبر 769264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.