به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین پورفرزانه امروز _سهشنبه چهارم دی_ در نشست خبری با اشاره به تفاهمنامه شیکاگو امنیت و ایمنی پروازها برای سازمان هواپیمایی کشور بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: «ایمن» پرواز کردن به معنای رعایت اصول سخت افزاری و نرمافزاری پروازی است.
وی افزود: توسعه «اقتصاد هوانوردی» از جمله اولویتهای سازمانهای هواپیمایی است تا بتوانیم ناوگان هوایی مورد نیاز کشور را تأمین و تهیه کنیم. اگر به هر دلیلی یک هواپیما از صنعت هوایی خارج شود، عملاً دسترسی ایران به سایر نقاط جهان یا حتی داخل کشور محدود میشود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: برخلاف عموم افراد، صنعت هوایی به هیچ عنوان صنعت لوکسی به شمار نمیرود، بلکه محور توسعه است.
پورفرزانه خاطرنشان کرد: برای فعال ماندن ناوگان هوایی و ارتقای کیفیت پرواز، قطعات صنعت هوایی کشور باید در مراکز استاندارد تعمیر شوند و در صورت عدم دسترسی به این مراکز، باید از قطعات بومی شده داخلی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: پیش از تحریمها ایران به مراکز تعمیر استاندارد دسترسی داشت، اما پس از تحریمها این دسترسیها محدود شد، بنابراین باید از توان داخلی استفاده کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: در ده سال گذشته، پس از تشدید تحریمها، قطعات برای تعمیر به خارج ارسال میشد، اما برگشت میخوردند و به همین دلیل بهرهمندی از ظرفیت داخلی ضروری بود است.
پورفرزانه اظهار کرد: تحریمها مردم ایران را تحت تأثیر قرار داده است، نه دولت و صنایع. در تفاهمنامه شیکاگو نیز تصریح شده است که صنعت هوایی نباید با مسائل سیاسی درگیر باشد و نباید تهدید شود، زیرا این صنعت با حقوق بشر ارتباط مستقیم دارد.
ایران تا ۲۲ ژانویه به لاذقیه و دمشق پرواز ندارد
وی تصریح کرد: اگر هماکنون تحریمها برداشته شود، قطعاً برای تعمیر قطعات ناوگانها از شرکت سازنده خود هواپیما کمک خواهیم گرفت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون پروازها به لبنان برقرار است، تصریح کرد: ایران تا ۲۲ ژانویه به لاذقیه و دمشق پرواز ندارد.
پورفرزانه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور سوریه، ایران تا «۲۲ ژانویه، ۲۰۲۵» پروازی به لاذقیه و دمشق نخواهد داشت و در زمینه برقراری پروازهای ایران - مصر باید مسئولان ارشد دو کشور تصمیمگیری کنند، همچنین باید زمینه لازم برای اخذ ویزای توریستی فراهم شود.
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۰۰ هواپیما در سه گروه هواپیماهای سنگین، بالگرد و سبک آموزشی وارد کشور شده که از این تعداد ۷۵ هواپیما سنگین بوده، اما ۴۷ فروند از آنها فعال است و مابقی در قالب انبار قطعات استفاده میشد.
نظر شما