احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان / آسیب‌پذیری سوئیس در برابر بلایای طبیعی

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴، مقابله با کاهش جمعیت به روش ارزان سوئد، آماده‌سازی‌های لندن برای مقابله با گرمای بالا، احیای زبان‌های در معرض انقراض توسط متا، تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید، آسیب‌پذیری سوئیس در برابر بلایای طبیعی، استشمام «بوی تاریخ» در موزه‌ها با ابتکار خواهرخوانده اصفهان، ممنوعیت پروازهای آخر شبی در آمستردام و خطرات اقلیمی؛ عامل تهدید چهارپنجم از شهرهای جهان را در این بسته خبری شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

پاریس یک ماه مانده به آغاز بازی‌های المپیک اعلام کرد که آزمایش‌ها نشان می‌دهد رودخانه سن هنوز برای شنا مناسب نیست. آخرین آزمایش‌های کیفیت آب در رودخانه سن نشان می‌دهد که آب آن هنوز برای شنا کردن بسیار آلوده است. شهرداری پاریس کیفیت پایین آب را به شرایط نامطلوب هیدرولوژیکی، تابش ضعیف آفتاب، دمای کمتر از میانگین فصلی و آلودگی مناطق بالادست نسبت داده است.

مقامات فرانسوی طی دهه گذشته ۱.۴ میلیارد یورو (۱.۵ میلیارد دلار) برای پاکسازی رودخانه از طریق بهبود سیستم فاضلاب پاریس، همچنین ساخت تأسیسات جدید تصفیه و ذخیره آب هزینه کرده‌اند، اما طوفان‌های شدید هنوز شبکه فاضلاب پایتخت فرانسه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که قدمت بخشی از آن به قرن نوزدهم بازمی‌گردد و مستقیم به تخلیه فاضلاب تصفیه‌نشده به رودخانه منجر می‌شود.

سطح آب رودخانه سن پس از تجربه ماه‌ها آب‌وهوای غیرمعمول در حال حاضر بالاتر از بستر قرار دارد و طبق بررسی‌های اخیر، جریان آن حدود چهار تا پنج برابر بیشتر از سطح معمول خود در ماه‌های تابستان است.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

مقابله با کاهش جمعیت به روش ارزان سوئد

شهر سوئدی گوتن در تلاش است با فروش زمین تنها به قیمت یک کرون (۰.۰۸ یورو) در هر متر مربع، ساکنان بیشتری را جذب کند. اغلب شهرهای اروپا برای جذب جمعیت شروع به فروش خانه و زمین با قیمت‌های بسیار پایین کرده‌اند تا کاهش جمعیت را جبران کنند.

گوتن سوئد جمعیت سالخورده و نرخ زاد و ولد پایینی دارد، اما در بین گردشگران محبوب است. این شهر در تلاش است با فروش زمین تنها به قیمت یک کرون (۰.۰۸ یورو) در هر متر مربع، ساکنان بیشتری را جذب کند. کمپین جدید بخشی از پروژه‌ای برای کمک به گوتن، شهری کوچک با حدود پنج هزار ساکن، است تا بتواند با جذب ساکنان جدید، پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد را جبران کند.

هیچ قانون یا الزامی در مورد اینکه چه کسی مجاز به خرید این زمین‌ها است وجود ندارد اما به احتمال زیاد فقط افرادی که به‌طور قانونی در سوئد زندگی می‌کنند واجد شرایط خرید هستند و تعهد به استفاده از زمین الزامی است. خریداران باید ظرف دو سال ساخت‌وساز در زمین خود را آغاز کنند. در غیر این صورت زمین به شهرداری محل بازگردانده می‌شود.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

آماده‌سازی‌های لندن برای مقابله با گرمای بالا

لندن در راستای مقابله با تأثیرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی به‌ویژه گرمای شدید، به اجرای عملیاتی آزمایشی پرداخت که آمادگی شهر را در برابر اثرات این پدیده گرمایی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. شهر با اجرای تمرینات آموزشی به‌منظور آمادگی در برابر بلایای طبیعی، سعی دارد اطمینان حاصل کند که مقامات از ابزار و دانش مناسب برای رسیدگی به شرایط اضطراری و حمایت از لندنی‌ها در رویدادهای شدید آب‌وهوایی برخوردار هستند.

این شهر طی عملیاتی موسوم به هلیوس تمرینی را به‌منظور آزمایش توانایی خود برای مقابله با گرمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد انجام داد و سناریویی را بررسی کرد که در آن گرمای شدید به مدت پنج روز پایتخت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

هدف این عملیات سنجش آمادگی شهر در برابر گرمای شدید و شناسایی خطرات احتمالی در این زمینه است، چراکه افزایش دما تهدیدی برای سلامتی به‌ویژه در جمعیت‌های آسیب‌پذیر هم‌چون کودکان و سالمندان است.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

متا زبان‌های در معرض انقراض را احیا می‌کند

متا سعی دارد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، ضمن ایجاد امکان ترجمه متون پلت‌فرم‌های زیرمجموعه خود به ۲۰۰ زبان زنده دنیا، به احیای زبان‌های در معرض انقراض نیز بپردازد.

متا، شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، اعلام کرد که فناوری اصلی خود را بهبود بخشیده است و به‌زودی مشاهده پست‌های این پلت‌فرم‌ها به زبان‌های جهانی ساده‌تر خواهد شد؛ در اصل این پست‌ها به ۲۰۰ زبان کمتر صحبت شده در سراسر جهان قابل ترجمه خواهد بود.

در این میان متا از زبان‌های بومی از جمله زبان‌های اروپایی با منابع کم (گاهی کمتر از یک میلیون جمله داده که می‌توان از آن استفاده کرد) هم‌چون گالیک اسکاتلندی، گالیسی، ایرلندی، لینگوری، بوسنیایی، ایسلندی و ولزی نیز غافل نمانده است.

داده‌های زبانی که به کمک گویش‌وران بومی و تصحیح متخصصان زبان به‌دست می‌آید، به‌طور تقریبی همه جنبه‌های زندگی انسان را منعکس می‌کنند، بنابراین کیفیت زبان می‌تواند بسیار بهتر از استفاده از متون رسمی‌تر باشد.

با این حال استفاده از ترجمه‌های پلت‌فرم‌ها به دلیل خطا در داده‌ها توصیه نمی‌شود مگر این‌که متا تغییراتی در مجموعه داده‌های خود ایجاد کند. به این ترتیب هم‌چون سایر ابزارهای هوش مصنوعی، قبل از استفاده از این ابزار باید نقاط ضعف این فناوری شناسایی شود.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید

شهرهای اروپایی برگ‌های فروریخته درختان خود را به یک استارت‌آپ اوکراینی می‌دهند تا از آن‌ها کیسه خرید و کاغذ تولید کند.

صنعت کاغذ ۱۳ تا ۱۵ درصد کل مصرف چوب را تشکیل می‌دهد و ۳۳ تا ۴۰ درصد کل چوب صنعتی فروخته شده در سراسر جهان را مصرف می‌کند، بنابراین بنیان‌گذار یک استارت‌آپ اوکراینی از اشتیاق خود به بیوشیمی برای یافتن راه‌های جدیدی به‌منظور ساخت سلولز به‌عنوان ماده اصلی کاغذ استفاده کرد و پس از آزمایش‌های ناموفق با علف و کاه، دریافت که امکان استخراج فیبر از برگ‌های درختان و گیاهان وجود دارد. به این ترتیب ایده استفاده از برگ‌های مرده به جای درختان سالم برای تولید کاغذ متولد شد.

این کارخانه کاغذهایی از ۷۰ تا ۳۰۰ گرم در مترمربع مناسب برای مصارف مختلف از کاغذ بسته‌بندی (کیسه خرید، پاکت‌های تجارت الکترونیک و مواردی از این قبیل) گرفته تا بسته‌بندی مقوایی (جعبه، کارتن تخم‌مرغ) تولید می‌کند. تخمین زده می‌شود که ماهانه تنها سه میلیون پاکت خرید در این کارخانه تولید شود.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

سوئیس در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است

آسیب‌پذیری سوئیس در برابر بلایای طبیعی موجب شده است که این کشور به‌شدت در برابر تغییرات آب‌وهوایی در معرض خطر باشد. سیل مرگ‌بار اخیر نشان می‌دهد که این کشور در برابر بلایای طبیعی بسیار آسیب‌پذیر است. تغییرات آب‌وهوایی شدید به مرگ حداقل چهار نفر در کشور کوهستانی اروپای مرکزی سوئیس منجر شد و مسئولان را در رابطه با توانایی کشور برای مقابله با طوفان‌های آینده به فکر فرو برد. این حادثه نشان می‌دهد سوئیس ممکن است بیشتر در معرض خطر بلایای طبیعی قرار گیرد که انباشت این رویدادها آسیب‌پذیری بالای این کشور آلپی را نشان می‌دهد.

باران‌های شدید، وقوع سیل و رانش زمین در تابستان سال جاری، سوئیس را هدف قرار داده است. دورتر از شمال نیز رودخانه رون در چندین منطقه والیس Valais از بستر سرریز و موجب جاری شدن سیل در یک بزرگراه و خط راه‌آهن شد. طوفان‌های شدید خسارات عمده‌ای در سراسر سوئیس ایجاد کرده و وضعیت همچنان متشنج است.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

استشمام «بوی تاریخ» در موزه‌ها با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

کراکوف لهستان، خواهرخوانده اصفهان، در حال ارائه تجربه‌ای متفاوت برای بازدیدکنندگان آثار هنری در موزه این شهر است که شامل افزودن رایحه‌های خوشایند متناسب با هر یک از آثار است که می‌تواند نقش بسزایی در بازدید افراد دارای اختلالات بینایی از گالری‌های هنری داشته باشد.

بازدیدکنندگان موزه کراکوف لهستان می‌توانند بوی اشیا تاریخی را به روشی جدید تجربه کنند. در این روش تلاش می‌شود رایحه‌هایی به آثار افزوده شود که حس و هوای زمان ترسیم آن را القا می‌کند.

این اقدام به کمک یک قلم انجام می‌گیرد که به‌کمک انفعالات شیمیایی توسعه پیدا کرده است تا بوی آثاری را فراهم آورد که اهمیت زیادی برای میراث لهستانی دارند. به این ترتیب می‌توان با تماشای نقاشی‌ها، برای مثال عطر خوشایند چوب گردو را احساس کرد که به‌عنوان پایه نقاشی و بوی نقاشی‌های رنگ روغن استفاده شده است. قلم‌ها باید هر سه تا چهار هفته یک‌بار تعویض شود، به این ترتیب رایحه‌ها در ماه بعد تکراری نیست.

یکی از بخش‌های مهم این پروژه نیز بررسی احساسات افراد به‌ویژه افراد دارای اختلالات بینایی بعد از بازدید از نمایشگاه است تا مشخص شود این روش بازدید با استشمام رایحه‌ها تا چه میزان برای آن‌ها جذاب است و چگونه بر احساسات آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

ممنوعیت پروازهای آخر شبی در آمستردام

آمستردام در راستای ترویج محیطی پاک‌تر و ساکت‌تر، خواستار ممنوعیت کامل پروازهای اواخر شب در فرودگاه بین‌المللی شهر و کاهش ۹ درصدی کل پروازها شده است.

این شهر از دولت هلند خواسته است تعداد پروازهای انجام شده از فرودگاه اسخیپول، مهم‌ترین فرودگاه هلند و سومین فرودگاه بزرگ اروپا را به‌شدت کاهش دهد و پروازهای بین ساعات ۱۱ شب تا ۷ صبح را در آن به‌طور کامل ممنوع کند. این تقاضا به استراتژی چندجانبه شهر برای ارتقای کیفیت زندگی بهتر برای ساکنانش مرتبط است.

فرودگاه یادشده نیز اعلام کرد که از درخواست شهر مبنی بر ممنوعیت پروازهای شبانه و جت‌های خصوصی حمایت می‌کند، اما در نهایت تصمیم برای ایجاد تغییرات شدید بر عهده دولت ملی است که ۷۰ درصد از هاب پرواز را در اختیار دارد.

این سیاست پیرو مبارزه برای کاهش ۹ درصدی کل پروازهای اسخیپول یعنی رساندن آن‌ها به ۴۰۰ هزار پرواز در سال است، با این حال نگرانی‌هایی جدی مبنی بر به خطر افتادن جایگاه مرکز پروازهای بین‌المللی این فرودگاه در صورت تصویب طرح ارائه‌شده وجود دارد.

اسخیپول همچنین در این سال اعلام کرد که در نظر دارد به همراه دولت مرکزی یک صندوق زیست‌محیطی برای منطقه محلی ایجاد کند که تا ۲۰۳۰ در مجموع ۷۰ میلیون یورو ذخیره برای سرمایه‌گذاری در مفاهیم ساخت‌وساز نوآورانه، عایق‌کاری و توسعه منطقه برای بهبود محیط ذخیره خواهد داشت.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

خطرات اقلیمی؛ عامل تهدید چهارپنجم از شهرهای جهان

بیش از نیمی از شهرهای جهان اعلام کرده‌اند سیل و گرمای شدید از عوامل خطرآفرین و بدترین مخاطرات اقلیمی پیش‌روی مناطق آن‌ها است که هر روز شدیدتر می‌شود. داده‌های جدید منتشرشده از یک سازمان غیرانتفاعی مجری سیستم اعلام وضعیت محیط زیست جهان برای شهرها، ایالت‌ها و مناطق مختلف، نشان می‌دهد که سیل و گرمای شدید گسترده‌ترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی برای شهرهای جهان و ساکنان آن‌ها به‌شمار می‌روند.

بررسی داده‌های زیست‌محیطی سال گذشته ۱۱۳۱ شهر حاکی از آن است که بیش از چهارپنجم (۸۳ درصد) شهرهای جهان با مخاطرات آب‌وهوایی قابل‌توجهی روبه‌رو هستند. این آمار افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شهرها (۵۶ درصد) با چنین شرایطی مواجه و به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر این خطرات قرار گرفته بودند. حدود دوسوم شهرهای گزارش‌دهنده انتظار دارند که این خطرات در آینده شدیدتر (۶۷ درصد) و مکررتر (۶۴ درصد) باشند.

سه‌پنجم شهرهای گزارش‌دهنده (۵۸ درصد) اعلام کرده‌اند که سیل خطری اساسی برای آن‌ها است و همین امر آن را به گسترده‌ترین خطر گزارش‌شده در شهرهای جهان تبدیل می‌کند. گرمای شدید (۵۴ درصد شهرها)، خشکسالی (۳۸ درصد)، باران شدید (۳۵ درصد) و خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها (۲۲ درصد)، در جایگاه‌های بعدی این لیست قرار دارد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های جدید همچنین تأثیر آشکار مخاطرات آب‌وهوایی بر مردم را بررسی می‌کند. از شهرهایی که سیل را به‌عنوان خطر اصلی گزارش کرده‌اند، ۹۸ درصد از خانوارهای کم‌درآمد، ۷۷ درصد از سالمندان و ۶۷ درصد از جوامع حاشیه‌نشین تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. از شهرهایی که گرمای شدید را به‌عنوان خطر گزارش می‌کنند، ۹۷ درصد گفتند که سالمندان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، ۷۵ درصد از خانواده‌های کم‌درآمد و ۷۳ درصد از کودکان آسیب دیده‌اند.

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴/ احیای بوی تاریخ با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

کد خبر 769086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.