به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحلیلها نشان میدهد تعداد پروازهای مستقیم بین شهرهای اروپایی ۶ برابر بیشتر از حملونقل ریلی مستقیم است. دلیل عمده انتخاب این شیوه جابهجایی این است که مسیرهای پرواز مستقیم بسیار بیشتری نسبت به مسیرهای قطار در اروپا وجود دارد و حتی چندین شهر بزرگ اروپایی هیچ قطار مستقیمی به بعضی از شهرهای دیگر قاره ندارند.
بررسی ۹۹۰ مسیر بین ۴۵ شهر بزرگ اروپایی نشان میدهد که تنها ۱۱۴ مورد (۱۲ درصد) از آنها دارای قطارهای مستقیم است. ۳۰۵ مسیر دیگر (۳۱ درصد) نیز وجود دارد که ارتباط مستقیم با استفاده از مسیرهای موجود در آنها امکانپذیر است، اما این مسیرها در حال حاضر مورد استفاده قرار ندارد. از سوی دیگر ۶۹ درصد از ترددها در این ۹۹۰ مسیر با پروازهای مستقیم انجام میشود که این امر مردم را تشویق میکند به جای سوار شدن به قطار، پرواز را انتخاب کنند.
اروپا سالها در حال گسترش سفرهای هوایی آسیبرسان به آبوهوا بوده و مسیر آنها را با معافیتهای مالیاتی هموار کرده است، به این ترتیب قطارها و زیرساختهای ریلی از بین رفتهاند و هیچیک از شهرهای مورد تجزیهوتحلیل در بررسی حاضر بهطور کامل از پتانسیل خود برای اتصال مستقیم به دیگر شهرها با استفاده از قطار استفاده نمیکنند.
در این میان وین با ۱۷ قطار در صدر فهرست شهرهایی با بیشترین اتصالات ریلی مستقیم قرار گرفت. مونیخ با ۱۵ قطار و پس از آن برلین، زوریخ و پاریس با ۱۳ قطار در رتبههای برتر بعدی قرار گرفتند.
در انتهای دیگر مقیاس نیز ۶ شهر آتن، لیسبون، پریشتینا، سارایوو، اسکوپیه و تالین وجود دارد که هیچ ارتباط مستقیمی از طریق مسیرهای راهآهن با سایر شهرهای مورد تجزیهوتحلیل ندارند.
چگونه میتوان راهآهن اروپا را بهبود بخشید؟
مدت زمان سفر برای مسافران بسیار اهمیت دارد، بنابراین قطارهای سریعالسیر بهترین گزینه برای اتصال پایتختها و شهرهای بزرگ اروپایی به یکدیگر محسوب میشود. لازم است اروپا بودجه بیشتری به زیرساختهای موردنیاز برای ایجاد این پیوندها اختصاص دهد.
گزارش کمیسیون اروپا نشان داد که تعداد کل خدمات برونمرزی مسافری راه دور در اتحادیه اروپا در فاصله ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ ثابت مانده است و بهطور کلی تنها حدود ۷ درصد از سفرهای قطار در اروپا را تشکیل میدهد. در همین حال تعداد کل قطارهای مسافربری شبانه در اروپا از ۱۲۵۷ قطار در هفته طی ۲۰۰۱ به ۴۴۵ قطار طی ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد، البته از این سال به بعد تعدادی از خطوط همچون بروکسل-پراگ دوباره راهاندازی شد.
برای افزایش این ارقام و تشویق افراد بیشتر به انتخاب قطارها برای جابهجایی، از دولتهای ملی و اتحادیه اروپا خواسته شده است که از طریق سرمایهگذاری روی زیرساختها، همکاری بهتر بین شرکتهای راهآهن و الزام بهرهگیری از قطارهای مستقیم در مناطقی که اقدامی برای راهاندازی آنها صورت نگرفته است، از توسعه خدمات قطار مستقیم حمایت و نبودن تعداد در این بخش را برطرف کنند، زیرا اروپاییها مستحق دسترسی به حملونقل عمومی تمیز، کارآمد، راحت و مقرونبهصرفه هستند که برای آنها و کره زمین مفید است.
نظر شما