کمبود فضا، دغدغه اصلی پژوهشکده تولید مثل در قطب درمان ناباروری کشور

پدر علم درمان ناباروری ایران با اشاره به تولد ۴۵ هزار نوزاد در پژوهشکده تولید مثل استان یزد از دستاوردهای جدید پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به کمبود فضا در این مجموعه دغدغه این روزهای من تکمیل مرکز نیمه ساخت تولید مثل با پیشرفت ۶۰ درصدی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، پژوهشکده تولید مثل استان یزد به عنوان اولین پایه‌گذار درمان ناباروری در کشور کار خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده و اولین کودک به روش آی‌وی‌اف در سال ۱۳۶۹ در بیمارستان افشار به دنیا آمد و اکنون خودش مادر دو فرزند است.

در طی این سال‌ها بالغ بر ۴۵ هزار نوزاد در این مرکز به روش IVF به دنیا آمدند و محیط خانواده را به محیطی شاد و مفرح برای خانواده‌ها فراهم کردند.

پروفسور عباس افلاطونیان، پدر علم درمان ناباروری در کشور امروز _چهارشنبه سیزدهم تیر_ در نشست با خبرنگاران استان یزد، به مناسبت روز خانواده با اشاره با بخش‌های متنوع فعالیت پژوهشکده تولید مثل و مجله پر افتخار و بیست ساله بین‌المللی آن در این عرصه اظهار کرد: درمان نازایی هدف اصلی ما بود در افتتاح این مرکز بود که ۴۰ سال از آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در چند حیطه درمان، آموزش و پژوهش کار انجام شده است، افزود: مراکز تحقیقاتی متعددی داریم در سطوح مختلف داریم، اما یزد و این مجموعه قطب درمان ناباروری کشور است.

پدر درمان ناباروری کشور با بیان اینکه اینجا محلی برای زوج‌هایی است که از صاحب فرزند شدن ناامید شدند، گفت: علی‌رغم پایین بودن تعرفه‌های درمانی در این مرکز، پیش از کمک بیمه‌ها از نظر مالی به افراد مساعدت داشتیم و از طرق مختلف بسیج و وزرات بهداشت به صورت ارزان قیمت ارائه خدمات می‌کنیم.

پروفسور افلاطونیان از دستاوردهای جدید علمی در این مرکز خبر داد که هر کدام نوید بخش بسیاری از خانواده‌های سرطانی، نازا و نابارور است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوصی رحم مصنوعی گفت: هنوز پیش فرضی است و تا یک رحم مصنوعی هم جانبه علمی نیاز است، در حال حاضر همه جنبه‌ها و مجموعه‌ها وارد درمان ناباوری شدند، محدودیت‌هایی برداشته شده است و بانوان تا سن ۴۵ سالگی مجوز پذیرش و درمان گرفتند.

پدر درمان علم ناباروری و نازایی در کشور در خصوص دلخوری خود پس از ۴۰ سال خدمت صادقانه و علاقه‌مندانه در این حوزه بیان کرد: دغدغه سال‌های اخیر تأمین فضای فیزیکی مناسب بوده است، چرا که در این مجموعه کمبود فضا وجود دارد، با همکاری خیران فضای ۱۸ هزار متری مربع جنب بیمارستان شهید صدوقی تأمین شد تا با کمک ۴۰ میلیاردی خیر اجرا شود، تا شروع تأسیسات پیشرفت و دغدغه ما تحویل آن به آیندگان بود، که اجرا نشد.

افلاطونیان با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی مجموعه جدید ویژه پژوهشکده تولید مثل گفت: برای تکمیل این مرکز به ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، تمام حجم بالای مراجعان در داخل یک اتاق معاینه صورت می‌گیرد که با بهره‌گیری از آن شرایط بهتری را سپری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش بخش دیگری از این پژوهشکده بوده است و تاکنون بیش از ۵۰ نفر دوره پی‌اچ‌دی و بیش از ۴۰ نفر در دوره فلوشیپ تربیت شدند و اکنون در سطح کشور به امر درمان می‌پردازند.

در ادامه این نشست، سایر معاونت‌ها و مدیران مراکز وابسته به پژوهشکده تولید مثل به بیان اقدام علمی جدید در این مراکز پیرامون نگهداری نمونه تخمدان و اسپرم جهت پیشگیری از ناباروری در افراد سرطانی، سلول‌های بنیادین، گوشت تمیز و … پرداخته و آماری از فعالیت‌های خود ارائه کردند.

کد خبر 768787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.