افزایش ۲.۵ برابری اعتبارات حوزه راه خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

مرور اقدامات دولت سیزدهم در سه سال گذشته، گواهی بر این مهم است که آیت‌الله شهید رئیسی و کابینه وزرایش، لحظه‌ای این فرصت را از دست نداده و از هر روز آن در راستای گره‌گشایی از کار مردم و تعالی ایران اسلامی به خوبی استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، اولویت دادن به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در سیاست‌های کاری آیت‌الله شهید رئیسی، رفع مشکلات زیرساختی استان‌هایی همچون خراسان جنوبی را در شمار برنامه‌های مهم دولت سیزدهم قرار داد.

همین نگاه ویژه دولت سیزدهم بود که قطار پیشرفت را در استان خراسان جنوبی به حرکت درآورد تا کم کاری‌های گذشته به سرعت جبران شود.

علیرضا عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی امروز _چهارشنبه سیزدهم تیر_ به تشریح دستاوردهای عمرانی دولت سیزدهم در حوزه راه، راه آهن و مسکن پرداخت و اظهار کرد: راه‌آهن شرق یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساخت حمل و نقل کشور است که به همت دولت سیزدهم و پیگیری‌های ویژه شخص رئیس جمهور شهید اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن به عنوان شاخص توسعه و عمران شرق کشور و اثربخشی آن در سطح منطقه مطرح شد، افزود: این پروژه در دولت‌های گذشته با بی‌توجهی و بی‌مهری مواجه شده بود و با سه درصد پیشرفت فیزیکی معطل مانده بود که با درک صحیح از اثر گذاری این پروژه برای توسعه و رونق کشور، دولت سیزدهم عزم و اراده جدی خود را برای احیای این مسیر ریلی و ترانزیتی قرار داد لذا در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه با حضور رئیس جمهور شهید در خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راه‌آهن در دیدار مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، مورد تأکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت.

وی به تأمین منابع مالی ابر پروژه ریلی استان اشاره کرد و ادامه داد: با موافقت مقام معظم رهبری، اعتبار این پروژه از محل تهاتر نفتی تأمین شد و پروژه آغاز به کار کرد

عباس‌زاده با بیان اینکه مطالعات مربوط به همه قطعات این محور مهم حملی و نقلی کشور با طول ۹۱۷ کیلومتر به اتمام رسیده، تصریح کرد: همه قطعات راه‌آهن به مناقصه گذاشته شد و پیمانکاران مشخص شده و اکنون ۱۴ قطعه‌ای که در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارند، فعال است.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی به حساب پیمانکاران پروژه راه‌آهن واریز شده و امروز از فعال‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است، عنوان کرد: این پروژه اکنون به صورت قرارداد دو ساله برای تکمیل زیرسازی ۹۱۷ کلیومتر در حال انجام است که ۴۳۲ کیلومتر آن در خراسان جنوبی انجام خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه راه آهن شرق از پروژه‌های عمرانی کشور و یادگار رئیس جمهور شهید با اعتبار اولیه ۱۸ هزار میلیارد تومان است، متذکر شد: براساس زمان‌بندی عملیات زیرسازی پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ باتمام می‌رسد، اکنون از این برنامه زمان‌بندی عقب نیستیم و پیش بینی می‌شود ظرف دو سال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه را افتتاح کنیم، یعنی روسازی و ریل‌گذاری را هم انجام دهیم و قطار وارد استان خراسان جنوبی شود، چون این جزو تأکیدات ویژه رئیس جمهور شهید بود.

عباس‌زاده گفت: همت وزارت راه و شهرسازی بر این است که تأمین منابع راه‌آهن بیرجند- قاین- یونسی را برای ورود قطار به خراسان جنوبی را در اولویت قرار دهد، زیرا بیرجند جزو معدود مراکز استانی است که به خط راه‌آهن سراسری متصل نیست.

وی با تأکید بر اینکه مطالعات ایستگاه تشکیلاتی بیرجند و قاین در حال اتمام است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، اظهار امیدواری کرد: این پروژه مهم زیرساختی با همان عزم و اراده دولت سیزدهم با سرعت و با قوت در دولت چهاردهم ادامه یابد و مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: تکمیل زیرسازی راه آهن خراسان جنوبی در ۲ سال هدف‌گذاری شده و در تأمین منابع مالی پروژه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه به باند دوم محور بیرجند- قاین و تأکید رئیس جمهور شهید برای تکمیل این پروژه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در این پروژه به طور اختصاصی مطالبات پیمانکار بود که در همین جا لازم از است از همت پیمانکاران حوزه راهسازی استان قدردانی کنیم چون در این شرایط اقلیمی سخت فعالیت می‌کنند و اکنون حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارند.

عباس‌زاده بیان کرد: بعد از سفر دوم رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی اعتباری به پروژه باند دوم جاده بیرجند- قاین تخصیص یافت و اکنون پیمانکار در حال کار است و بخشی از منابع آن هم باید در اعتبارات ۱۴۰۳ دیده شود که امیدواریم با تأمین منابع ملی ۱۲ کیلومتر باقی مانده هم با توجه به اینکه چهار کیلومتر آماده است، تا دهه فجر امسال تکمیل شود.

وی افزود: در دو سال اخیر در بهره‌برداری از باند دوم در سطح کشور، خراسان جنوبی با اختلاف معناداری رتبه اول کشوری را دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه در استان احداث و به بهره‌برداری رسیده است، افزود: بیش از ۵۵۰ کیلومتر باند دوم در دست اجرا داریم که برای تکمیل آن ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه احداث یک کیلومتر باند دوم حداقل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد، تصریح کرد: عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تاکنون آغاز شده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه ۸۴ کیلومتر باند دوم در هفته دولت سال گذشته آغاز کرده بودیم، گفت: باید دقت داشت که الزاماً احداث باند دوم تلفات جاده‌ای را کاهش نخواهد داد و باید فرهنگ صحیح رانندگی هم مورد توجه باشد

وی با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه راه استان در سال جاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: اعتبارات حوزه راه خراسان جنوبی در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر شده و از ۴۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در پایان به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و قانونی جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: اکنون زمین برای همه متقاضیان تأمین شده و طی دو سال اخیر و در قالب طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهری الحاق شده است و الحاقات جدید هم به زودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 768786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.