کاهش ۸۰ درصدی آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۸۰ درصدی آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده محیط‌زیست استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان‌خرد، امروز_ سه‌شنبه، سیزدهم تیر_ در دیدار با دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: محیط‌زیست انفال دولت و متعلق به نسل‌های حال و آینده است که هرگونه آسیب زدن و تخریب نمودن آن خسارت به امانت الهی است.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت محیط زیست استان در حوزه‌های محیط طبیعی، محیط انسانی به کاهش ۸۰ درصدی میزان آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده نسبت به مدت مشابه سنوات قبل اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های محیط زیست در فصول بهار و تابستان، آتش سوزی طبیعت بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه: آتش‌سوزی‌ها عمدتاً تعمدی بودند، گفت: اندیشیدن تدابیر برای کاهش میزان آتش‌سوزی‌ها، برنامه‌ای بود که به جد در دستور کار تیم مدیریتی محیط‌زیست استان قرار گرفت

وی تصریح کرد: با تمهیداتی اندیشیده شده از جمله توزیع وسایل اطفای حریق در بین دهیاران و اعضا شورای اسلامی روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مسدود کردن مسیرهای منتهی به مناطق حساس، شناسایی نقاط بحرانی و حادثه‌خیز، ایجاد آتش‌بر و راه‌اندازی تیم‌های واکنش سریع اطفا حریق منجر به کاهش ۸۰ درصدی میزان آتش‌سوزی‌ها حفاظت شده تخت مدیریت شد.

جاودان‌خرد راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین را از دیگر اقدامات محیط‌زیست در حوزه محیط طبیعی برشمرد و خاطرنشان کرد: بخشی از مناطق حفاظت شده به سیستم آنلاین پایش مجهز شده‌اند و به‌دنبال راه‌اندازی این سیستم در همه نقاط مناطق حفاظت شده‌ایم، کما اینکه تعداد زیادی از متخلفین پارک ملی دنا با سیستم پایش آنلاین شناسایی و اعمال قانون می‌شود.

وی ورود دستگاه قضا به پسماند را جدی دانست و گفت: در پایش چندین بیمارستان که قضات شخصاً و به‌صورت میدانی حضور داشتند نتیجه بهتری گرفته شد فلذا می‌طلبد در این زمینه دستگاه قضا به‌صورت میدانی ورود نماید.

سید علی ملک حسینی دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد، نیز در ادامه این نشست شناسایی نقاط حادثه‌خیز در مناطق صعب‌العبور را خواستار شد و گفت: مناطق صعب‌العبور زیادی در استان داریم که هرگاه آتشی در آنجا رخ دهد مهار آن غیر ممکن خواهد بود، لذا شناسایی این نقاط و کمک خواستن از مردم و توزیع امکانات اطفا حریق در بین مردم طبیعت‌دوست، راهی برای خاموش نمودن زود هنگام آتش در این مناطق است.

وی استفاده از ظرفیت تشکل‌ها را ضروری دانست و افزود: تقویت روحیه طبیعت‌دوستی بین مردم، تجلیل از همکاری مردم، شناسایی افراد و فعالین این عرصه برای تقویت روحیه مردمی، ایجاد حساسیت و اطلاع رسانی به موقع و زود هنگام ضروری است.

ملک‌حسینی با مهم توصیف کردن اراضی در ذخیره‌گاه، تصریح کرد: نسبت به حفاظت اراضی ملی که در ذخیره‌گاه قرار دارند، تعصب بیشتر و جدی‌تری داشته باشیم زیرا اگر اراضی از بین بروند حیات‌وحش نیز از بین می‌رود.

وی ایجاد موزه تاریخ طبیعی را ضروری دانست و گفت: ایجاد موزه تاریخ طبیعی حیات وحش بسیار ارزشمند است باید راه‌اندازی شود، زیرا راه‌اندازی این موزه علاوه بر و کمک به حفظ ژنتیک طبیعت استان در بحث گردشگری و لمس حیات وحش از نزدیک برای مردم و طبیعت دوستان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کد خبر 768725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.