استشمام «بوی تاریخ» در موزه‌ها با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

کراکوف لهستان، خواهرخوانده اصفهان، در حال ارائه تجربه‌ای متفاوت برای بازدیدکنندگان آثار هنری در موزه این شهر است که شامل افزودن رایحه‌های خوشایند متناسب با هر یک از آثار است که می‌تواند نقش بسزایی در بازدید افراد دارای اختلالات بینایی از گالری‌های هنری داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رایحه‌ها بر تجربیات اثر دارند و انسان را به اشیا و خاطرات پیوند می‌دهند، در اصل خاطرات عطرها به ناخودآگاه نفوذ می‌کند و در آن ماندگار می‌شوند. قدرت رایحه‌ها قوی‌تر از کلمات، ظاهر، احساسات یا اراده است، در این میان هنگامی که صحبت از تجربه شاهکارها می‌شود، حس بویایی می‌تواند بسیار جالب باشد.

بازدیدکنندگان موزه کراکوف لهستان می‌توانند بوی اشیا تاریخی را به روشی جدید تجربه کنند. در این روش تلاش می‌شود رایحه‌هایی به آثار افزوده شود که حس و هوای زمان ترسیم آن را القا می‌کند.

استشمام «بوی تاریخ» در موزه‌ها با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

این اقدام به کمک یک قلم انجام می‌گیرد که به‌کمک انفعالات شیمیایی توسعه پیدا کرده است تا بوی آثاری را فراهم آورد که اهمیت زیادی برای میراث لهستانی دارند. به این ترتیب می‌توان با تماشای نقاشی‌ها، برای مثال عطر خوشایند چوب گردو را احساس کرد که به‌عنوان پایه نقاشی و بوی نقاشی‌های رنگ روغن استفاده شده است. قلم‌ها باید هر سه تا چهار هفته یک‌بار تعویض شود، به این ترتیب رایحه‌ها در ماه بعد تکراری نیست.

این پروژه سال ۲۰۲۱ آغاز شد که موزه ملی کراکوف خواستار بهبود کیفیت هوای داخل محفظه شیشه‌ای نقاشی بانوی ارمنی، سیسیلیا گالرانی، آغاز شد.

هر عنصری در حیات، رایحه‌ای دارد که در طول زمان بسته به اتفاقی که برای آن می‌افتد، تغییر می‌کند. به این ترتیب هرگز نمی‌توان بوی اصلی اشیا را به‌طور واقعی فهمید، اما می‌توان آن در یک جدول زمانی ردیابی کرد.

موزه لهستان در این راستا اعلام کرد از آنجا که اشیا تاریخ ویژه خود را دارند، بوی اصلی اشیا را بررسی و بازسازی نمی‌کند، زیرا آن‌ها در زمان‌های متفاوت در مکان‌های مختلفی بوده و تحت اقدامات حفاظتی گوناگون قرار گرفته‌اند.

استشمام «بوی تاریخ» در موزه‌ها با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

تلفیق تصویر و رایحه در بهبود تجربه بازدید

مکان‌های هنری برای دهه‌ها شیوه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند تا تجربه تماشای اثر خود را از طریق تکنیک‌های چندحسی جذاب‌تر کنند. افزودن عناصر لمسی بیشتر به فضاهای فرهنگی در عصر دیجیتال منطقی است، با این حال مردم هرگز احساسی که رایحه‌های در آن‌ها ایجاد کرده است را فراموش نمی‌کنند، بنابراین تمام این تکنیک‌ها همراه با رایحه‌ها، تجربه‌ای همه‌جانبه ایجاد می‌کند که درک و واکنش احساسی بینندگان را نسبت به آنچه می‌بینند، افزایش می‌دهد.

مهم‌تر از آن، افزودن رایحه‌های سفارشی می‌تواند تجربه بازدید از گالری‌ها و موزه‌ها را برای افراد نابینا یا کم‌بینا بهبود ببخشد و به آن‌ها کمک کند تا با اشیا تاریخی ارتباط بیشتری داشته باشند.

یکی از بخش‌های مهم این پروژه نیز بررسی احساسات افراد به‌ویژه افراد دارای اختلالات بینایی بعد از بازدید از نمایشگاه است تا مشخص شود این روش بازدید با استشمام رایحه‌ها تا چه میزان برای آن‌ها جذاب است و چگونه بر احساسات آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

استشمام «بوی تاریخ» در موزه‌ها با ابتکار خواهرخوانده اصفهان

کد خبر 768412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.