صادرات ۲۵ تن زعفران به ۳۷ کشور دنیا در دو ماه نخست سال جاری

مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: در دو ماه نخست سال بیش از ۲۵ تن زعفران به ارزشی بالغ بر ۲۲ میلیون دلار از مجاری قانونی کشور به بیش از ۳۷ کشور دنیا صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی با اشاره به اهمیت توجه ویژه به تولید و تکمیل حلقه‌های متعدد زنجیره ارزش گیاهان دارویی پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ مجموع سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار بود که از این میزان ۱۲۵ هزار و ۱۵۶ هکتار بارور و ۲۲۱۱ هکتار غیربارور است و در این میان استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در هر دو معیار سطح زیر کشت و تولید زعفران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته، بیش از ۲۳۸ هزار کیلوگرم زعفران در سطح کشور تولید و روانه بازارهای داخلی و بین‌المللی شد.

مجری طرح گیاهان دارویی در خصوص اقدامات اساسی و راهبردی در حوزه زعفران، به اهمیت ارتقای عملکرد و حمایت از تولید کنندگان اشاره و تاکید کرد: آموزش و انتقال یافته‌های نوین و برنامه‌های متنوع ترویجی از راهکارهای مناسب و کاربردی برای افزایش عملکرد و همواره مورد تاکید این دفتر است.

زینلی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی گویای آن است که میانگین عملکرد تولید زعفران در سال ۱۴۰۲ در برخی از استان‌ها صرفاً به دلیل سرمازدگی پایین بود و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بر آن است مناطقی که عملکرد پایین‌تر از میانگین ۵ کیلوگرم در هکتار دارند و برنامه دقیق و راهبردی برای ارتقای عملکرد را نداشته باشند، مورد حمایت قرار ندهند، چراکه تولید زعفران در آن مناطق غیراقتصادی خواهد بود، بنابراین این استان‌ها برای حمایت از سوی وزارتخانه، باید از شیوه‌های نوین برای تولید زعفران بهره گرفته و از نتایج تحقیقات و الگوهای ترویجی برای ارتقای عملکرد این محصول استفاده کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی توجه به بارش‌های قابل توجه سه ماهه نخست سال در مناطق مختلف کشور پیش‌بینی کرد در سال جاری عملکرد و میزان تولید زعفران در کشور روند افزایشی داشته باشد. همچنین در این راستا به تمام تولیدکنندگان، فعالان و تجار در حوزه بازار زعفران توصیه می‌شود محصولات تولیدی خود را روانه بازار کنند و از انبارداری جلوگیری کنند.

صادرات بیش از ۲۵ تن زعفران به ۳۷ کشور دنیا در دو ماه نخست سال جاری

زینلی به ارزآوری و اهمیت صادرات زعفران تاکید و عنوان کرد: در دو ماهه نخست سال بیش از ۲۵ تن زعفران به ارزشی بالغ بر ۲۲ میلیون دلار از مجاری قانونی کشور به بیش از ۳۷ کشور دنیا صادر شده است که در این میان کشورهای چین، امارات متحده عربی، اسپانیا، افغانستان و ایتالیا در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از تولیدکنندگان و فعالان زنجیره‌های ارزش زعفران، بر اهمیت توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در کشور تاکید کرد.

کد خبر 768397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.