مناطق حفاظتی استان اصفهان به ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: طی مصوبه شورای عالی محیط زیست به ریاست آیت‌الله رئیسی، نزدیک به ۲۶۰ هزار هکتار به مناطق حفاظتی استان اضافه شد و هم اکنون دو میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار مناطق بکر و طبیعی اصفهان، تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طی مصوبه شورای عالی محیط زیست ۲۶۰ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده استان اصفهان اضافه شد، اظهار کرد: این موضوع، ماحصل آخرین مصوبه‌ای بوده است که ۱۰ روز پیش از حادثه تأسف بار سقوط بالگرد ریاست جمهوری، در شورای عالی محیط زیست به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی به تصویب رسید.

وی افزود: منتظر ابلاغ صورت‌جلسه با امضای رئیس جمهور بودیم که حادثه هوایی برای هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور پیش آمد، به این ترتیب با الحاق این مناطق، نزدیک به دو میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار مناطق بکر و طبیعی استان، تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیرامون اینکه چند منطقه فوق‌العاده بکر با پوشش گیاهی و حیات وحش غنی در استان وجود دارد، اما هنوز تحت حفاظت قرار ندارند و بسیاری افراد سودجو به دنبال دست‌اندازی، ویلاسازی و معدن‌کاوی در آنها هستند، تصریح کرد: باید بتوانیم این مناطق را تحت حفاظت محیط زیست استان قرار دهیم تا از زیاده خواهی سودجوها و سوداگران جلوگیری کنیم.

وی بی‌نظیرترین مناطق و منابع طبیعی کشور در استان اصفهان قرار دارد، گفت: حوزه‌هایی با قرارگیری بین دو زیستگاه یا اقلیم در طبیعت جهان از تنوع زیستی بالایی برخوردار است، از این‌رو استان اصفهان با استقرار در یک منطقه اکوتوم با ویژگی مشخص بین دو یا چند زیست‌بوم دارای تنوع زیستی فوق‌العاده است، چرا که از غرب و جنوب غرب به حوزه زاگرس متصل است و با یک حوزه میانی به کویر ملحق می‌شود.

۲۲۰۰ محیط‌بان از مناطق حفاظتی کشور حفاظت می‌کنند / برای هر ۱۴ هزار هکتار یک محیط‌بان داریم

لاهیجان‌زاده اظهار کرد: بر اساس استانداردهای جهانی برای هر یک‌هزار هکتار، یک محیط‌بان و بر طبق استانداردهای ایران، حفاظت هر ۳ هزار هکتار تنها توسط یک محیط‌بان اجرایی می‌شود، یعنی برای هر ۱۴ هزار هکتار یک محیط‌بان داریم.

وی پیرامون اینکه اکنون ۱۸۰ محیط‌بان از مناطق حفاظتی محیط‌زیست استان اصفهان حفاظت می‌کنند، افزود: این تعداد از حافظان طبیعت با میزان هجمه‌ای که نسبت به آنها وجود دارد به هیچ‌وجه متناسب با وسعت مناطق حفاظتی در استان نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۲۲۰۰ نیرو از استاندارد جهانی و حدود یک هزار نیرو از استاندار داخلی کشور فاصله داریم، خاطرنشان کرد: محیط‌بانی شغل سخت و پرخطری است، چرا که محیط‌بانان باید در سرمای منفی ۲۰ درجه تحت حفاظت غرب و گرمای ۵۰ درجه مناطق شرقی استان در برخورد با متخلفان ضمن انجام وظیفه از گونه‌های جانوری و گیاهی در مقابل افراد سودجو حفاظت کنند.

کد خبر 768371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    نکند باغات پسته مورچه خورت هم یکی از این مناطق باشد؟ ما فکر می‌کردیم چه عمل صالحی انجام دادیم و به فرمان رهبری سال 96 بالای بیست هزار درخت کاشتیم و منابع سال 1403حکم ملی گرفته، صد و بیست و یک خانواده روستایی چه گناهی دارند که مسئولان سال 97 استعلام ملی نبودن دادند. خجالت بکشید.