فرمول احیای برجام لغو همه تحریم‌ها علیه ایران است/ مذاکره برای مذاکره قابل قبول نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل فرمول احیای برجام را لغو همه تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: هر نوع مذاکره‌ای به معنای احیای برجام نخواهد بود؛ ما مذاکره برای مذاکره و به بیانی دیگر مذاکره بی فایده را به هیچ وجه درست نمی‌دانیم.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به داغ شدن تنور دور دوم رقابت‌های انتخاباتی و صحبت‌های کاندیداها پیرامون احیای برجام، اظهار کرد: راهبرد ایران در خصوص برجام مبتنی بر اصل عمل به تعهدات توسط طرف مقابل خواهد بود و لازم است در این مورد راستی آزمایی انجام شود و طرف مقابل همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کند.

برای آمریکایی‌ها روشن شده که فشارها علیه ایران نمی‌تواند اثرگذار باشد

وی با اشاره انتخابات پیش رو در آمریکا و احتمال تغییر نامزدهای دو حزب مطرح این کشور در انتخابات، افزود: برای ما مهم نیست چه کسی در آینده رئیس جمهور آمریکا خواهد بود بلکه مهم راهبردها و مواضعی است که در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهند کرد؛ از این رو به نظر می‌رسد که دیگر برای آمریکایی‌ها روشن شده که فشارها علیه ایران نمی‌تواند اثرگذار باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکا در گذشته فشار حداکثری خود را علیه ایران به کار بست و تلاش کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند اما هیچ نتیجه و امتیازی از ایران دریافت نکرد، گفت: با وجود چنین اقدامات خصمانه‌ای، سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد که برنامه فشار حداکثری علیه ایران با شکست فاحشی موجه شده است که نشان می‌دهد که استراتژی ترامپ یا هر رئیس جمهور دیگری نباید ادامه دشمنی‌ها و خصومت‌های گذشته علیه ایران باشد.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها اگر بخواهند سیاست درست و واقع‌بینانه‌ای در ارتباط با ایران اعمال کنند ناگریز باید از مواضع خصمانه خود علیه ایران دست بردارند و در ابتدایی‌ترین کار به تعهدات خود در برجام عمل کنند و ما نیز تعهدات خود در خصوص کاهش غنی سازی اورانیوم را انجام دهیم و در ادامه آنها تحریم‌ها را کاهش و سپس به طور کامل حذف کنند.

رئیس جمهور منتخب نباید تجربه تلخ برجام را نادیده بگیرد

قنادباشی یادآور شد: فرمول احیای برجام این بود که طرف مقابل در ادامه کاهش تحریم‌ها گام بردارد و ما نیز به تعهدات خود عمل کنیم اما اگر آنها تعهدات خود را انجام ندهند هر نوع مذاکره‌ای به معنای احیای برجام نخواهد بود؛ ما مذاکره برای مذاکره و به بیانی دیگر مذاکره بی فایده را به هیچ وجه درست نمی‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور منتخب ایران قاعدتاً نمی‌تواند تجربه تلخ برجام را نادیده بگیرد و باید این تجربه تلخ که هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت شده است را مورد توجه قرار دهد و در نظر داشته باشد که نتیجه اعتماد به آمریکا چه بود.

دوران سیاست چماق و هویج گذشته است

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به راهبردهای هر دو رؤسای جمهور ایران و آمریکا در آینده نزدیک، گفت: راهبرد ما همانند گذشته باید ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا و اعتماد نکردن به غرب باشد؛ البته راهبرد جدید آمریکا با راهبرد گذشته متفاوت خواهد بود چرا که به این نتیجه رسیده‌اند فشار علیه ایران یعنی چماق و نامه نوشتن‌های پس از آن یعنی هویج به عنوان سیاست چماق و هویج فایده‌ای ندارد و چنین راهبردی نمی‌تواند آنها را به نتیجه برساند بلکه تنها راهبرد آمریکا باید اجرای کامل تعهدات مطرح شده در برجام باشد.

وی با تاکید بر اینکه رمز احیای برجام برداشتن تحریم‌ها است، ابراز کرد: ترامپ اهل سازش است و بیشتر از سیاسی بودن اهل اقتصاد است؛ با این حال ترامپ معتقد بود اگر برجام را پاره کند می‌تواند با تحت فشار قرار دادن ایران به قرارداد بهتری دست یابد و پس از آن نامه‌ای را توسط نخست وزیر ژاپن به رهبر انقلاب بفرستد تا از آخرین حربه خود یعنی بازی پلیس بد و خوب استفاده کند اما مقام معظم رهبری با تدبیر حکیمانه خود آن نامه را نگرفت و قواعد بازی را تغییر داد.

قنادباشی با اشاره به ماجرای زن پرتغالی که قرصی نان در دست داشت، گفت: سیاستمداران نباید هیچگاه در برابر دشمن از خود ضعف نشان دهند؛ این در حالی است که رئیس جمهور وقت در رسانه‌ها اعلام کرد که خزانه‌های کشور ما خالی است و همین موجب سوءاستفاده دشمنان شد.

صهیونیست‌ها عامل اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل اذعان کرد: به هر روی آنچه که ممکن است ترامپ را به دشمنی با ما وادار کند، صهیونیسم جهانی است؛ ترامپ دندان کشیده و شکست خورده است و می‌داند ایران امروز با ایران آن زمان تفاوت پیدا کرده و آمریکا هم دیگر آمریکای سابق نیست؛ او یک تاجر است و به فکر جنگ نیست مگر اینکه توسط صهیونیست‌ها تحریک شود و اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد.

کد خبر 768305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.