ایران در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ایران در حوزه ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی دارابی ظهر امروز _دوشنبه یازدهم تیر_ در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، اظهار کرد: ایران به مدت ۲۰ سال به دلایل مختلف، آمار میراث ملموس را در یونسکو ثبت نکردیم، در صورتی که در این ۲۰ سال پرونده جهانی داشتیم، ایران به عنوان کشور نخست و یا مشترک با ایتالیا معرفی شده بود.

وی افزود: دولت سیزدهم با حمایت رئیس‌جمهور شهید موفق شد در ثبت آثار ناملموس رتبه پنجم جهانی را کسب کند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه امسال هم با پیگیری امور به رتبه چهارم صعود خواهیم کرد، ادامه داد: این موفقیت ارزشمند، شایسته ملت ما است، چراکه تاریخی به قدمت ۷۰۰۰ هزار ساله دارد.

دارابی تصریح کرد: ایران در حوزه میراث ناملموس از جمله تعزیه و فرش و آداب و رسوم در دولت سیزدهم از رتبه هفتم به رتبه پنجم دنیا رسیده است و امسال یک رتبه دیگر صعود خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ایران در میراث ناملموس مانند فرش، آداب و سُنن، شب یلدا و فرش، ایران جایگاه ارزشمند جهانی است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه این وزارتخانه موفق شد، سال گذشته افطاری را به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ثبت کند، گفت: بازار تاریخی اراک علاوه بر دارا بودن ویژگی‌هایی مانند زندگی، اشتغال و برقراری هم زیستی مسالمت آمیز، دارای معماری قابل توجه است و وظیفه ماست که آن را مرمت و حفظ کنیم.

دارابی اضافه کرد: بناهایی که نیکان گذشته برای ما به یادگار گذاشته‌اند قابل افتخار است و باید مرمت و حفظ شود البته دولت به هر میزان، اعتبار برای احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی هزینه کند نمی‌تواند همه آثار را حفظ کند.

وی با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی با مردمی کردن و استفاده از ظرفیت مردم و خیران محقق می‌شود، اظهار کرد: در کشور ایتالیا پنج هزار تشکل و سمن برای نگهداری از ابنیه تاریخی فعالیت دارند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی اقدام بزرگی است که این استان در پیش گرفته و باید به تمام نقاط کشور نهادینه شود.

دارابی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد مفاخر و مشاهیر ایران مربوط به استان مرکزی هستند، گفت: در رأس مفاخر ایران بنیانگذار جمهوری اسلامی است، در حقیقت تار و پود ما با این استان آمیخته است.

به گزارش ایمنا، با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار مرکزی، شهردار اراک، اعضای شورای اسلامی شهر، دادستان مرکز استان، فرماندار شهرستان اراک، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، هیئت امنای بازار و سایر مدیران و مسئولین استانی و شهری در سرای کاشانی بازار تاریخی اراک برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی این شهر منعقد شد.

ایران در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است

کد خبر 768123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.