مشاوره‌های پیش از ازدواج؛ اصلی ضروری برای رسیدن به انتخابی صحیح

ازدواج نقطه عطفی در زندگی افراد است که کیفیت و ثبات آن در گرو تصمیمی مناسب قرار دارد و جلسات روانشناسی و مشاوره بهترین ابزاری محسوب می‌شود که می‌تواند به انتخاب صحیح افراد کمک و آنها را در مسیر صحیح زندگی مشترک همراه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ازدواج در اسلام به عنوان سنگ بنای خانواده بسیار حائز اهمیت است، از عوامل پیشرفت زن و مرد محسوب می‌شود و مهم‌ترین تصمیمی است که افراد برای مسیر پیش روی زندگی خود می‌گیرند که متصور شدن آینده‌ای روشن در سایه این تصمیم، نیازمند افزایش آگاهی، مهارت‌ها و طی کردن فرایندی برای انتخاب همراه مناسب مسیر زندگی مشترک و یادگیری شیوه رفتار با وی است.

مشاوره‌های پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرند و در مسیر زندگی مشترک از بسیاری از تعارضات احتمالی جلوگیری و از مشکلات عبور کنند، همچنین این جلسات به افراد برای تبیین هدف از تشکیل خانواده کمک می‌کند و درصد پایداری زندگی مشترک زوجین را افزایش می‌دهد.

اصلی‌ترین هدف مشاوره پیش از ازدواج، کمک به زوجین برای شناخت بهتر یکدیگر است تا در گرو این شناخت مؤثر، پایداری، ثبات و کیفیت زنگی مشترک آنها افزایش یابد، همچنین این جلسات فضایی را فراهم می‌کند که زوجین دور از نگرانی و ترس از قضاوت، به بیان خواسته‌های واقعی خود بپردازند و درباره آینده خود تصمیمات بهتری بگیرند و تصمیمی موفق داشته باشند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، در زوج‌هایی که قبل از ازدواج در جلسات مشاوره پیش از ازدواج شرکت کرده‌اند، تعامل منفی کمتر، تعامل مثبت بیشتر، کاهش میزان خصومت رابطه، میزان کمتر جدایی یا طلاق و سطوح پیشرفته‌تری از لذت از رابطه تا پنج سال بعد دیده می‌شود و این جلسات تأثیر به سزایی در افزایش میزان رضایت آنها از زندگی مشترک دارد.

در جلسات مشاوره‌ای پیش از ازدواج مواردی از جمله ویژگی‌ها و اختلافات شخصیتی و رفتاری، نقش و تکالیف افراد در زندگی مشترک، اختلافات طبقاتی و مالی، اختلافات خانوادگی، اعتقادات و باورهای مذهبی، زمینه تحصیلات و تمایل به داشتن یا نداشتن فرزند مورد بررسی قرار می‌گیرد و افراد را در مسیر انتخاب صحیح همراهی می‌کند، از همین رو می‌تواند بهترین کارکرد را برای رسیدن به اهدای مد نظر ارائه دهد.

مشاوره‌های پیش از ازدواج؛ اصلی ضروری برای رسیدن به انتخابی صحیح

هدف از مشاوره‌های پیش از ازدواج چیست؟

امیر دشتیان، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ازدواج امری مقدس است که یکی از مهم‌ترین موقعیت‌ها و تصمیمات افراد به شمار می‌رود و بدون چون و چرا، بر آینده و تمام ابعاد زندگی افراد تأثیرگذار است، اظهار کرد: انتخاب همسر با در نظر گرفتن معیارهای صحیح، مشخص و واقعی، مهمترین گامی است که برای امر ازدواج برداشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به لزوم انتخاب همسر مناسب، افراد نیازمند افزایش آگاهی، مهارت‌ها، رسیدن به خودآگاهی، شناخت معیارهای صحیح و گرفتن راهنمایی و مشورت هستند، افزود: مشاوره‌های پیش از ازدواج از جمله مواردی است که می‌تواند به افراد در مسیر رسیدن به انتخاب صحیح کمک کند.

روانشناس بالینی تصریح کرد: هدف افراد از ازدواج، یکی از موضوعاتی است که در مسیر و فرایند ازدواج باید بررسی شود؛ برخی افراد با در نظر گرفتن اهدافی بدون ارزش واقعی یا رویایی به ازدواج روی می‌آورند و برخی دیگر نیز برای فرار از موقعیت حال حاضر خود، ازدواج را راهکاری مناسب تلقی می‌کنند.

دشتیان ادامه داد: گاهی اوقات فرزندان و والدین آنها در مسیر انتخاب همسر مناسب، دچار تعارض می‌شود و تفاوت‌هایی میان تصمیمات آنها دیده می‌شود؛ با توجه به این موضوع نیز مشاوره‌های پیش از ازدواج می‌تواند به بررسی مشکلات، معیارها و تفاوت‌های انتخابی فرزندان و والدین آنها ورود کند و بهترین راهکار را ارائه دهد.

صداقت و همراهی؛ مهم‌ترین اصل جلسات مشاوره‌ای پیش از ازدواج

وی با بیان اینکه ازدواج نقطه عطفی است که توجه به تمام ابعاد و پیامدهای آن پیش از آغاز زندگی مشترک حائز اهمیت است، گفت: شناخت مهارت‌ها، خودآگاهی، مد نظر داشتن معیارهای واقعی برای انتخاب، شناخت ویژگی‌های همسر و افزایش مهارت‌های ارتباطی برای زندگی مشترک، باید مدنظر تمام افراد قرار داشته باشد.

روانشناس بالینی با اشاره به اینکه اضطراب ازدواج، درک متقابل و تعریف اهداف مشترک از جمله مواردی است که مشاوره‌های پیش از ازدواج می‌تواند به بهبود آنها کمک کند، اضافه کرد: جلسات مشاوره قبل از ازدواج با توجه به شرایط افراد می‌تواند تعداد جلسات متفاوتی داشته باشد و مباحث مطرح شده در این جلسات نیز با توجه به خصوصیات اخلاقی طرفین، اهداف آنها و معیارهای مد نظر متفاوت خواهد بود.

دشتیان با تاکید بر اینکه صداقت و همراهی از جمله مواردی است که طرفین باید در جلسات پیش از ازدواج آنها را رعایت کنند تا مسیر اصلی این جلسات مشاوره‌ای طی و هدف مورد نظر حاصل شود، خاطرنشان کرد: آزمون‌های شخصیتی و آزمون‌های متفاوتی که به تشخیص مشاور پیش از ازدواج برای طرفین در نظر گرفته می‌شود، یکی از ابزارهایی است که به افراد متخصص این حوزه برای پیشبرد جلسات کمک می‌کنند.

مشاوره‌های پیش از ازدواج؛ اصلی ضروری برای رسیدن به انتخابی صحیح

تصمیم نهایی برای ازدواج برعهده خود افراد است

سمیه طاهری، مشاور و روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تمام افراد برای تصمیم‌گیری‌های متفاوت خود نیازمند مشورت گرفتن، راهنمایی و مشاوره هستند و ازدواج نیز به عنوان یکی از مهمترین تصمیم‌های افراد به طور حتم نیازمند افزایش آگاهی و مشورت است، اظهار کرد: درک هدف ازدواج، تصمیم‌گیری برای آینده مسیر زندگی مشترک، آموزش مهارت‌های متفاوت از جمله همدلی، همراهی و درک متقابل، تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف شخصی از جمله کارکردهای جلسات مشاوره پیش از ازدواج محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع می‌توان ادعا کرد که هیچ فردی شناخت کاملی از خود ندارد، افزود: مهم‌ترین عامل در انتخاب فرد مناسب برای زندگی مشترک، رسیدن به خودآگاهی و سپس انتخاب فرد مناسب سازگار با ویژگی‌های شخصیتی و اهداف مد نظر برای آینده است.

مشاور و روانشناس تصریح کرد: مشاوران پیش از ازدواج افراد متخصصی هستند که بدون قضاوت کردن با داشتن علم و تخصص کافی، نسبت به راهنمایی افراد در مسیر ازدواج اقدام می‌کنند، اما به طور کلی تصمیم نهایی برای ازدواج و انتخاب همراه این مسیر بر عهده خود افراد است و مشاوران پیش از ازدواج هیچ‌گاه فردی را مجبور به ازدواج با فردی یا ترک وی نخواهند کرد.

مشاور پیش از ازدواج چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

طاهری با اشاره به اینکه مشاوران متخصص این حوزه مواردی از جمله هماهنگی و همسانی دو نفر را مد نظر قرار می‌دهند تا از بروز تعارضات احتمالی در زندگی مشترک جلوگیری شود و درصد پایداری زندگی افزایش یابد، ادامه داد: به طور کلی مشاوره پیش از ازدواج برای تمام زوجین ضروری تلقی می‌شود، چراکه این جلسات در شکل‌گیری ازدواج آگاهانه و پایداری زندگی مشترک تأثیرگذار است.

وی گفت: انتخاب مشاور پیش از ازدواج با تخصص این حوزه، به طور حتم باید مد نظر زوجین قرار داشته باشد، چراکه هر روانشناس و مشاوری تخصص لازم برای ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج را نخواهد داشت و خصوصیاتی مانند صبوری و نداشتن عجله، قضاوت نکردن، داشتن حافظه خوب، قدرت تصمیم‌گیری و تجربه، از جمله خصوصیاتی است که در یک مشاور پیش از ازدواج حاذق حاضر دیده می‌شود.

مشاور و روانشناس با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص مشاوره‌های پیش از ازدواج خاطرنشان کرد: گام برداشتن جوانان در مسیر ازدواج، نیازمند فرهنگ‌سازی در راستای داشتن ازدواج آسان و پرهیز از مسائل بدون اهمیت است و نقش والدین در این مسیر در خصوص از میان برداشتن موانع و حمایت از فرزندان خود، بسیار پررنگ تلقی می‌شود.

مشاوره‌های پیش از ازدواج؛ اصلی ضروری برای رسیدن به انتخابی صحیح

ازدواج مقوله‌ای حساس و سرنوشت‌ساز است که تمام ابعاد زندگی و آینده افراد در سایه آن جای می‌گیرد و اهمیت مشاوره پیش از ازدواج به عنوان عامل مهمی که فرایند ازدواج، کیفیت رابطه و پایداری زندگی مشترک را پیش بینی می‌کند، غیرقابل انکار خواهد بود، از همین رو و با توجه به اهمیت دریافت مشاوره و راهنمایی در مهمترین تصمیم زندگی، نقش مشاوره‌های تخصصی پیش از ازدواج، پررنگ احساس می‌شود.

مشاوره‌های پیش از ازدواج، اهمیت ازدواج و انتخاب فرد مناسب برای زندگی را در میان هیجانات و احساسات یادآوری می‌کند و مشاور متخصص این حوزه به زوج‌ها کمک می‌کند بتوانند با شناخت بهتر و برقراری ارتباطی سالم و قدرتمند، زندگی مشترک موفقی را تشکیل دهند، همچنین شناخت توقعات و انتظارات زوجین از یکدیگر از جمله دیگر مواردی است که مشاوره‌های پیش از ازدواج در آن نقش بی‌بدیلی دارد.

بر اساس نظر متخصصان این حوزه، مشاوره پیش از ازدواج موجب می‌شود افراد به صورت شفاف درباره خواسته‌ها و انتظارات خود صحبت کنند و انتخابی آگاهانه داشته باشند؛ زوجین با مراجعه به مشاور، روحیات و ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل خود را می‌شناسند و مشاور به آنها کمک می‌کند بهترین راهکار را برای بهبود شرایط به کار گیرند.

کد خبر 767994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.