شباهت برجام با قرارداد اسلو/ لغو همه تحریم‌ها پیش‌شرط احیای برجام است

کارشناس مسائل بین‌الملل برجام را به قرارداد اسلو شبیه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران هم باید پیش شرط‌هایی برای ادامه مذاکره پیرامون برجام داشته باشد و آن لغو همه تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۱۸ به بعد است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به داغ شدن تنور انتخابات طی روزهای اخیر و صحبت‌های کاندیداها پیرامون احیای برجام اظهار کرد: توافقنامه پیچیده بین‌المللی برجام بین ایران و پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت به اضافه آلمان به امضا رسیده و در دبیرخانه سازمان ملل هم ثبت شده است اما متأسفانه با خروج یک جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه در واقع جایگاه بین‌المللی خود را از دست داد که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است به اعتبار اینکه آمریکا ملزم به اجرای توافقنامه برجام بود.

وی افزود: از همان زمان تاکنون ۱۷۰۰ مورد تحریمی علیه ایران اعمال شده است که به نظر می‌رسد با خروج آمریکا از برجام محلی برای ادامه همکاری بین ایران و آمریکا و سایر کشورهای اروپایی وجود ندارد؛ با این حال این توافقنامه می‌تواند زمینه ساز همکاری ایران و جامعه جهانی تلقی شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ایران در طول سال‌های گذشته پس از برجام در سال ۲۰۱۵ همه بندهای آن را عملیاتی کرد اما طرف‌های دیگر مذاکره کننده به آن پایبند نبودند؛ همچنان که ثابت شده طرف‌های اروپایی و آمریکایی در هیچ شرایطی حاضر نیستند توافقنامه‌ای که به نفع ملت‌های اسلامی است را عملیاتی کنند که نمونه آن توافقنامه اسلو بین فلسطین و رژیم صهیونیستی بود که در سال ۱۹۹۳ امضا شد و با گذشت بیش از ۳۰ سال هیچیک از بندهای آن عملیاتی نشده است و رژیم صهیونیستی همچنان به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد برای اینکه ایران بتواند جایگاه خود را در منطقه و جامعه جهانی حفظ کند، لازم است اتکا به امکانات بومی و تکیه بر امکانات محلی و در عین حال تعامل با جامعه جهانی در دستور کار دولت آینده قرار گیرد.

هانی زاده خاطرنشان کرد: ادامه این روند و همکاری با جامعه جهانی فشارها را علیه ایران کمتر خواهد کرد ولی در عین حال جمهوری اسلامی ایران هم باید پیش شرط‌هایی برای ادامه مذاکره پیرامون برجام داشته باشد و آن لغو همه تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۱۸ به بعد است.

وی تاکید کرد: دولت آینده باید برای ادامه مذاکرات برجام این پیش شرط‌ها را روی میز مذاکرات با جامعه جهانی به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دهد.

کد خبر 767977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.