حق و تکلیف در آموزه‌های دینی ۲ روی یک سکه است

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه گفت: امیرالمؤمنین در این خطبه به حقوق مختلف اشاره دارند و بر این اساس معتقدیم حق و تکلیف در آموزه‌های دینی و نهج‌البلاغه دو روی یک‌ سکه است که هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله رضا رمضانی صبح امروز _دوشنبه یازدهم تیر_ در سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه، راه نجات» اظهار کرد: باید نهج‌البلاغه از غربت دربیاید، اما لازمه این امر آن است که نهج‌البلاغه در متن زندگی ما ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه درباره کلام شخصیتی بحث می‌کنیم که معجزه تربیتی پیامبر (ص) است، افزود: امیرالمؤمنین انسانی است که در عصر جاهلیت اعراب، شخصیتی جامع و کامل دارد و تعاریف و تعابیر فراوانی از ایشان نقل شده است.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) خاطرنشان کرد: تعبیر دقیقی از امام موسی صدر بیان شده است که اگر بخواهیم امام علی (ع) را به‌جز از طریق متون معرفی کنیم، باید در مقام عمل نشان‌دهنده ایشان باشیم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اهمیت موضوع زیست شرافتمندانه در نهج‌البلاغه بیان کرد: نهج‌البلاغه شمه‌ای از دریای معارف امام علی (ع) است که باید با آن مرجعیت علمی و سیاسی را به بشریت معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این زیست شرافتمندانه باید در همه ابعاد حقوق و تکالیف را بشناسیم، خاطرنشان کرد: امروزه در نظام‌های سکولار و لائیسیته از این دو امر خبری نیست، اما اگر نگاهی منصفانه به نظام اسلامی داشته باشیم، این موارد می‌تواند نقش‌آفرین و نسخه‌ای جهانی باشد.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه در این زیست شرافتمندانه باید به سبک زندگی اسلامی برویم، اظهار کرد: در دنیای مدرنیته معتقدند حق و تکلیف باهم تعارض دارند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه عنوان کرد: امیرالمؤمنین در این خطبه به حقوق مختلف اشاره دارند و بر این اساس معتقدیم حق و تکلیف در آموزه‌های دینی و نهج‌البلاغه دو روی یک‌سکه است که هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز حق آزادی، معنویت و عدالت مظلوم‌ترین واژه‌ها هستند، عنوان کرد: اگر انسان خود را درست تربیت کند در میدان حق کم نمی‌آورد و در این راستا باید توجه داشت در نظام ولایی، اخلاقی و اسلامی افرادی که به قدرت و ثروت خود افتخار می‌کردند در نزد امیرالمؤمنین ذلیل هستند.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) مطرح کرد: اگر حقوق و تکالیف متقابل با درستی و عمق‌نگری انجام شود، جامعه‌ای آباد خواهیم داشت و می‌توانیم زندگی شرافتمندانه را در دنیا تجربه کنیم.

کد خبر 767974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.