۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
نهج‌البلاغه «راه نجات» است

سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه راه نجات در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه راه نجات در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان آغاز به‌کار کرد.

در ابتدای این مراسم رئیس مجمع علوی حرم امام علی (ع) دقایقی به سخنرانی پرداخت و پس از آن پیام مراجع عالیقدر آیت‌الله مکارم شیرازی و حسین مظاهری قرائت شد.

همایش‌های برگزار شده درباره سیره امام علی (ع) مورد توجه عتبه امیرالمومنین (ع) است

نبأ الحمامی رئیس مجمع علوی حرم امام علی (ع) در این همایش با بیان اینکه به همه شما به‌خاطر برگزاری سومین همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه که به نام نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه نام‌گذاری شده است تبریک میگویم، اظهار کرد: بدون شک عتبه امیرالمومنین (ع) برگزاری چنین همایش‌های اعتقادی و همایش‌های تخصصی که در زمینه نهج‌البلاغه برگزار می‌شود و هر آنچه که درمورد سیره و روش امیرالمومنین برگزار می‌شود را مرکز توجه خود قرار می‌دهد؛ چه اینکه همایش‌هایی را در این زمینه برگزار کند یا اینکه تحت اشراف عتبه امیرالمومنین و به حمایت عتبه امیرالمومنین برگزار شود.

وی افزود: این همایشی که در آن شرکت کرده‌ایم با اعیاد ولایت ائمه اطهار و همچنین روز غدیر هم‌زمان شده است.

رئیس مجمع علوی حرم امام علی (ع) تصریح کرد: عقول به هیچ عنوان نمی‌تواند کلام امیرالمومنین و معارف علوی را درک کند چراکه او شخصیتی است که حتی مخالفین وی به جلالت علمی آن اعتراف کرده و همه فرقه‌ها، ادیان و دین‌های آسمانی محبت امیرالمومنین را یدک می‌کشند.

الحمامی خاطرنشان کرد: از خدا می‌خواهم که صحت و عافیت را بر همه کشورها مستقر کند و ما را در راه ولایت امیرالمومنین ثابت قدم نماید و به ما کمک کند که به سنت و روش امیرالمومنین (ع) عمل کنیم.

نهج‌البلاغه کتاب حکومت اسلامی است

در ادامه نیز حجت‌الاسلام احمد سالک رئیس سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه اظهار کرد: کتاب نهج‌البلاغه برادر قرآن و فوق کلام بشریت است، کتاب نهج‌البلاغه تفسیر خطبه غدیر پیامبر اکرم در روز غدیر است، کتاب نهج‌البلاغه و معرفی امیرالمومنین از زبان خودشان ولایت الهیه را رقم زد و این ولایت الهیه در کلام پیغمبر اکرم (ص) در غدیر خم مشهود است.

وی افزود: عید بزرگ ملت‌های مسلمان غدیر است که جانشینی پیامبر اکرم (ص) توسط خودشان و به اذن الهی تحقق یافت؛ در خطبه غدیریه تا ظهور حضرت مهدی (عج) مسائل مدیریتی کشورهای اسلامی و اداره جامعه بشری رقم خورده است و ما هیچ نگرانی بابت مدیریت الهی نداریم جز سلسله طولی؛ بنابراین در شرایطی که ما قرار گرفتیم جمهوری اسلامی ایران و رهبر بزرگوار و هدیه و نعمت الهی امام خامنه‌ای در سلسله طولی جانشینی امام زمان (عج) هستند و جامعه و جوامع اسلامی را اداره می‌کنند.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به جوانان ۵۶ دانشگاه آمریکا که ۳۰ محور مطرح دارد نوشتند که در آخر می‌فرمایند به قرآن توجه کنید، زیر بار ستم نروید، ستم هم نکنید و مقاومت کنید و امیرالمومنین (ع) نیز در خطبه ۱۷۶ مفصل تفسیر و بحث می‌کند و این قابل توجه است.

وی افزود: نهج‌البلاغه کتاب حکومت اسلامی و بر مبنای مسائل اعتقادی، ایمانی، شخصیت توحیدی و ارتقای بصیرت در جامعه بشری است، کتاب زندگی سالم برای همه انسان‌ها است و در این راستا در دو کنگره قبلی نیز مقالات زیادی از سراسر دنیا آمد و انسان در تراز نهج‌البلاغه سلامت و امنیت از نگاه امیرالمومنین مورد بحث قرار گرفت و این کنگره زیست شرافتمندانه را رقم می‌زند و نقش بزرگی در این جهت دارد.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به هدف کنگره گفت: ما تلاش می‌کنیم با مسائل مختلف آموزشی، تربیت مربی و مطالب فراوان نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) که کتاب حیات بخش زندگی انسان‌ها است به داخل خانه‌های مردم در داخل کشور و خارج ببریم و این هدف کار بزرگی است که زحمت فوق‌العاده دارد؛ همچنین در بعد مسائل علمی نهج‌البلاغه کتاب مرجع علمی برای جوامع علمی بشری است، کتاب حکومت است برای جهان بشریت، کتاب حقوق است، کتاب جهاد و مقاومت است و اگر کسی جهاد در راه خدا را ترک کند باید لباس ذلت بپوشد.

وی اظهار کرد: امروز این کنگره معرف انسان‌های عمار گونه در تبعیت امیرالمومنین علی (ع) است و لازمه این حرف این است که اول خودمان به کلام امیرالمومنین (ع) عمل کنیم و شاید بزرگ‌ترین هدف از این کنگره عمل کردن به دستورات قرآن و نهج‌البلاغه خود ما هستیم.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه ادامه داد: امیرالمومنین (ع) بعد از جنگ جمل یاران خود را جمع کردند و گفتند شما یاران حق، برادران من و سپر دست ولایت در روز سختی هستید و ما باید با رهبر خود تعهد کنیم که هرکدام از ما در داخل و خارج کشور سپر دست ولایت هستیم و باید آن را در انتخابات روز جمعه نشان دهیم.

وی تصریح کرد: نباید ما برنامه‌های پرمحتوای علمی، اداره کشور و مسائل مربوطه را داشته باشیم اما نامه ۵۳ نهج‌البلاغه را دولت ژاپن پیاده کند؛ این مسئله مهمی است و امیدوارم در این نشست بفهمیم و کلام علی (ع) را درک کنیم و با نیت خالص و اخلاص عمل کنیم که پیروزی از آن شما است و راه حل آن خطبه ۱۱ نهج‌البلاغه است.

حجت‌الاسلام سالک افزود: باید سر را در کف دست اخلاص گذاشت و به مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از طوفان‌الاقصی علیه اسرائیل پیش رفت و پیروزی اسلام بر کفر جانب را رقم زد چراکه جهان در جابه‌جایی قدرت با گرایش اسلام است و باید سهم حاکمیت اسلام در جدول جهانی را باید کسب کنیم که این اقتدار را می‌توانیم با تکیه بر قرآن و نهج‌البلاغه به دست آوریم؛ و بعد در این جهت تلاش گسترده‌ای در اداره بشریت و بسترسازی برای ظهور حضرت مهدی را فراهم کنیم.

حق و تکلیف در آموزه‌های دینی ۲ روی یک سکه است

پس از آن نیز آیت‌الله رضا رمضانی دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) اظهار کرد: باید نهج‌البلاغه از غربت در بیاید اما لازمه این امر آن است که نهج‌البلاغه در متن زندگی ما ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه درباره کلام شخصیتی بحث می‌کنیم که معجزه تربیتی پیامبر (ص) است، افزود: امیرالمؤمنین انسانی است که در عصر جاهلیت اعراب، شخصیتی جامع و کامل دارد و تعاریف و تعابیر فراوانی از ایشان نقل شده است.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) خاطرنشان کرد: تعبیر دقیقی از امام موسی صدر بیان شده که اگر بخواهیم امام علی (ع) را به جز از طریق متون معرفی کنیم، باید در مقام عمل نشان‌دهنده ایشان باشیم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اهمیت موضوع زیست شرافتمندانه در نهج‌البلاغه بیان کرد: نهج‌البلاغه شمه‌ای از دریای معارف امام علی (ع) است که باید با آن مرجعیت علمی و سیاسی را به بشریت معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این زیست شرافتمندانه باید در همه ابعاد حقوق و تکالیف را بشناسیم، خاطرنشان کرد: امروزه در نظام‌های سکولار و لائیسیته از این ۲ امر خبری نیست اما اگر نگاهی منصفانه به نظام اسلامی داشته باشیم، این موارد می‌تواند نقش‌آفرین و نسخه‌ای جهانی باشد.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه در این زیست شرافتمندانه باید به سبک‌زندگی‌اسلامی برویم، اظهار کرد: در دنیای مدرنیته معتقدند حق و تکلیف باهم تعارض دارند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه عنوان کرد: امیرالمؤمنین در این خطبه به حقوق مختلف اشاره دارند و بر این اساس معتقدیم حق و تکلیف در آموزه‌های دینی و نهج‌البلاغه دو روی یک‌سکه است که هیچگاه از هم جدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز حق آزادی، معنویت و عدالت مظلوم‌ترین واژه‌ها هستند، عنوان کرد: اگر انسان خود را درست تربیت کند در میدان حق کم نمی‌آورد و در این راستا باید توجه داشت در نظام ولایی، اخلاقی و اسلامی افرادی که به قدرت و ثروت خود افتخار می‌کردند در نزد امیرالمؤمنین ذلیل هستند.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) مطرح کرد: اگرحقوق و تکالیف متقابل با درستی و عمق‌نگری انجام شود، جامعه‌ای آباد خواهیم داشت و می‌توانیم زندگی شرافتمندانه را در دنیا تجربه کنیم.

محمدمهدی طهرانچی نیز در سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه اظهار کرد: توفیق داشتیم برای سومین سال برگزار کننده کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه باشیم و عنوان آن زیست شرافتمندانه است.

وی ادامه داد: به کتاب نهج‌البلاغه تنها به‌عنوان کتاب اخلاقی نیاز نداریم بلکه در شرایطی هستیم که حاکمیت ما نیازمند نهج‌البلاغه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ در سال ۲۰۱۵ یک نقشه راه جهانی برای کل مردم کره خاکی بود و ۱۷ راهبرد اساسی که برآمده از عقل خودبنیان غرب بود را مدنظر قرار داشت، خاطرنشان کرد: ظاهر این سند فریبنده است اما رهبر انقلاب بر این تاکید داشتند که اینجا جمهوری اسلامی است.

طهرانچی با یادآوری اینکه بند پنجم ۲۰۳۰ برابری جنسیتی است، بیان کرد: این برابری جنسیتی مباحثی است که شتابان در حال پیاده‌سازی است و بسیاری از موارد تابع این امر است که محور آن جوانان و آموزش و پرورش است‌.

وی خاطرنشان کرد: امروز برابری جنسیتی به‌عنوان یک شعار مطرح است؛ در این راستا شاهدیم که غرب جنسیت را امری نسبی می‌کند در حالی که در نظام اسلامی، زوجین بنای این کره خاکی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در المپیک امسال شاهد برابری جنسیتی و تیم‌های مختلط هستیم و از سویی شاهدیم که هویت و ملیت، از راهبردهای المپیک ۲۰۲۴ است.

وی گفت: در برابر این جریان ما باید به مبانی خود بازگردیم، تولید مفهوم و سیاست‌گذاری کنیم؛ خداوند خلقت را زوج آفرید و امروز با تمسک به نهج‌البلاغه شاهد این موضوع هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه بیان می‌کنند برخی از خصلت‌ها برای زنان خیر و برای مردان شر است و این صحبت بر این نکته تاکید دارد که این تفاوت قابل تبدیل نیست.

طهرانچی اظهار کرد: اگر عرب جاهلیت دختران را زنده به‌گور می‌کرد، امروز غرب با برابری جنسیتی زن را زنده به گور می‌کند.

وی ادامه داد: زن و مرد در کمالات برابری دارند اما در جنسیت برابری ندارند؛ برابری جنسیتی نه در خصال، نه در روح و روان و نه در عاطفه و هوش و فیزیولوژی ممکن نیست.

کد خبر 767944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.