به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محیالدین جعفری اظهار کرد: مهمترین برنامه شرکت نفت و گاز پارس در سالجاری در بخش طرحهای توسعهای راهاندازی و به تولید رساندن سکو ۱۳ ای پارس جنوبی است.
وی افزود: این سکو در سال ۹۴ بهدلیل تصادم و برخورد یک شناور سنگاپوری، جکت و تعدادی از چاههای آن آسیب دیدند که افزون بر ساخت جکت جدید سه حلقه از مجموع هفت حلقه چاه این سکو در اقدامی منحصر به فرد با استفاده از دانش متخصصان داخلی بهسازی و بازسازی چاههای حفاری شده اقدام شد.
معاون طرحهای توسعهای شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: تا نیمه نخست امسال پنج کیلومتر خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی تعویض خواهد شد.
جعفری تصریح کرد: علاوه بر آن حفاری و تکمیل تعدادی حلقه چاه در فاز ۱۱ بی پیگیری خواهد شد که منجر به افزایش تولید به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب میشود.
وی ادامه داد: با ساخت جکت میدان گازی بلال تا پاییز امسال جکت یادشده نصب خواهد شد و سپس حفاریها آغاز میشود.
معاون طرحهای توسعهای شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: جکت سکوی فاز ۱۱ ای پارس جنوبی توسط شرکت صنعتی ایران صدرا در حال ساخت است و در پاییز امسال نسبت به نصب جکت اقدام میشود.
جعفری گفت: پایان امسال نیز نسبت به اتمام ساخت جکت فرزاد و نصب آن در بهمن ماه در میدان مشترک فرزاد اقدام خواهد شد و حفاری در جکت میدان بلال، فاز ۱۱ ای و فرزاد آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: ۷۰ درصد تولید گاز کشور توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام میشود و با اجرای طرحهای توسعهای جدید و تکمیل طرحهای توسعهای قدیم سالانه نسبت به افزایش تولید گاز اقدام میکند.
معاون طرحهای توسعهای شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: به تولید رساندن آخرین بلوک طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی بهعنوان بلوک فاز ۱۱ در سال گذشته از مهمترین دستاوردهای شرکت نفت و گاز پارس در اجرای طرحهای توسعهای است.
جعفری خاطرنشان کرد: با وجود قراردادهای مختلف با خارجیها در ۲۰ سال گذشته از جمله شرکت توتال، هرگز اقدام مهمی در اجرای این بلوک گازی که در لایه مرزی ایران با قطر قرار داشت، انجام نشد.
وی ادامه داد: با تصمیم شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، بهدلیل عقبنشینی شرکتهای خارجی و بدعهدی آنها مقرر شد اجرای توسعه این طرح به شرکتهای داخلی سپرده شود که به منظور جلو افتادن در تولید این میدان گازی، یکی از سکوهای تولیدی که در موقعیت ۱۲ سی قرار داشت و از لحاظ اقتصادی تولید از آن سکو چندان توجیه نداشت، جابهجا و روی موقعیت جکت ۱۱ بی قرار گرفت.
معاون طرحهای توسعهای شرکت نفت و گاز پارس افزود: با این اقدام و استفاده از یک سکوی تولیدی، از صرف زمان چهار سال ساخت برای یک سکو جلوگیری و یک نوع جلو افتادگی رخ داد و از لحاظ ارزی نیز ۶۰۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی این کار بود که باز صرفهجویی شد.
جعفری خاطرنشان کرد: با قرارگیری این سکوی گازی روی موقعیت فاز ۱۱ از طریق سه حلقه چاه به تولید رسید و توسط رئیس جمهور شهید به بهرهبرداری رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ با حفر پنج چاه، میزان تولید از فاز ۱۱ به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.
وی گفت: سال گذشته خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ بهرهبرداری شد و انتقال گاز از ۲۰ به ۲۸ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.
معاون طرحهای توسعهای شرکت نفت و گاز پارس افزود: با احتساب ۱۰ میلیون گاز تولیدی از فاز ۱۱، پارال ۱۸ میلیون متر مکعب گاز بیشتر تولید شد.
منبع: ایرنا
نظر شما