تداوم رگبار و رعد و برق در گیلان/ بیشترین بارندگی با ۱۹۱ میلی‌متر در املش به ثبت رسیده است

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای فعالیت تناوبی بارشی تا فردا در استان خبر داد و گفت: تا فردا دوشنبه رگبار و رعد و برق (موقتی شدید) و در مناطق مستعد بارش تگرگ در استان پیش بینی می‌شود.

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان، اظهار کرد: طی ۷۲ ساعت گذشته بیشترین بارندگی در استان گیلان به ترتیب در املش با ۱۹۱/۱ میلیمتر، دهشال آستانه اشرفیه با ۱۶۰/۲ میلیمتر و بندر کیاشهر با ۱۴۲/۱ میلیمتر به ثبت رسیده است.

وی افزود: نقشه‌های هواشناسی فعالیت تناوبی سامانه کم و بیش ناپایدار در منطقه است؛ بنابراین بر اساس هشدار سطح زرد صادر شده تا فردا دوشنبه رگبار و رعد و برق و وزش باد (موقتی شدید) و در مناطق مستعد بارش تگرگ در استان پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی منطقه‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها (به ویژه محورهای کوهستانی) و کاهش دید افقی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب موقتی، احتمال لغزش و رانش، ریزش و سقوط سنگ، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و سازه‌ها و برخورد صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس تصریح کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طی این مدت مدیریت ورودی و خروجی زمین‌های کشاورزی و شالیزارها و تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی، محکم کردن سازه‌های موقت، تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

دادرس افزود: طی این مدت شرایط برای ورود خروج کشتی به بندر از روز یکشنبه تا پنج شنبه جاری مناسب است و برای عملیات‌های لایروبی و یدک کشی طی روزهای یکشنبه و پنج شنبه گاهی نامناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرایط برای تخلیه و بارگیری غلات به دلیل رگبار طی یکشنبه تا چهارشنبه با احتیاط مناسب و برای سه شنبه و چهارشنبه گاهی موقتاً نامناسب است، تاکید کرد: شرایط برای شنا طی یکشنبه و چهارشنبه در برخی نواحی موقتاً نامناسب و برای روزهای دیگر غالباً با احتیاط نامناسب خواهد بود.

کد خبر 767776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.