روز امید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه دهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حرکت مدافعان حرم، ایران و منطقه را نجات داد» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت پرداخت و نوشت: متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم که در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح دیروز در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار مدافعان حرم را یک پدیده شگفت‌انگیز و مهم و یکی از مظاهر جهان‌نگری نظام جمهوری اسلامی خواندند و تأکید کردند: حضور جوانانی با ملیت‌های مختلف در قالب مدافعان حرم نشان داد انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهار دهه، قدرت بازآفرینی همان شور و حماسه اول انقلاب را دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت بویژه سردار شهید سلیمانی، دفاع از حرم را یک جنبه نمادین در دفاع از تفکر و آرمان‌های صاحب آن حرم و اهل‌بیت (ع) دانستند و گفتند: آرمان‌های بلند مکتب اهل‌بیت (ع) همچون عدالت، آزادی، مبارزه با قدرت‌های ظالم و «ایثار و فداکاری در راه حق»، همواره در میان وجدان‌های پاک طالب دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در دفاع از مردم غزه را نمونه‌ای از وجود وجدان‌های پاک در دنیا برشمردند و افزودند: مهم این است این پیام دفاع از حرم که در واقع دفاع از آرمان‌های انسانیت است، به گوش وجدان‌های پاک در دنیا رسانده شود.

روز امید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات به دور دوم رفت قالیباف از جلیلی حمایت کرد» نوشت: ملت بزرگ ایران روز جمعه در گامی استوار و امیدوارانه، عرصه انتخابات را با حضور خود مزین کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات ساعت ۱۱:۳۰ صبح شنبه آخرین گزارش از نتایج شمارش آرای مأخوذه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

۱- آقای مسعود پزشکیان- فرزند حسین- شناسه نامزد ۲۲ - ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای

۲- آقای سعید جلیلی- فرزند محمد حسن- شناسه نامزد ۴۴- ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای

۳- آقای محمد باقر قالیباف- فرزند حسین- شناسه نامزد ۷۷- ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای

۴- آقای مصطفی پور محمدی- فرزند حسین- شناسه نامزد ۳۳- ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی

بر این اساس، هیچ‌یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان نفر اول و دوم به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافتند. بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آرا مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

محمد باقر قالیباف از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود خواست کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت بازنگردند و تلاش کنند تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.

روز امید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صعود سعید» نوشت: تحلیل انتخابات هشتم تیر تا سال‌ها گریبان تحلیلگران را می‌گیرد. صورت ظاهر نتایج آن را می‌توان با شگفتی‌های چندگانه نشان داد، اما تحلیل دقیق‌تر آن، هم زمان می‌برد و هم یک کار پژوهشی علمی می‌خواهد. مردم ایران نشان دادند بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر هستند و فراتر از نظرسنجی‌ها ظاهر می‌شوند. اولین این شگفتی‌ها صعود رأی سعید جلیلی از ۴ میلیون قبلی به ۵.۹ میلیون فعلی است و این ابطال گزاره‌ای بود که می‌گفتند جلیلی یک سبد رأی مشخص و ثابت دارد و آن سبد تکان نمی‌خورد. می‌توان رأی مسعود پزشکیان را هم شگفتی دوم دانست، اما اصلاح‌طلبان در تریبون‌ها و روزنامه‌های خود ابراز می‌کردند که مشارکت در انتخابات، بالای ۶۰ و پزشکیان، پیروز مرحله اول است. بنابراین دست‌کم از زاویه دید آنان رأی او یک شگفتی نیست و نبود، برعکس باید آن‌ها را بهت‌زده کرده باشد! از طرفی مشارکت در این انتخابات را نظرسنجی‌ها بیشتر پیش‌بینی می‌کردند و این خود شگفتی تازه‌ای شد. اکنون سعید و مسعود در مرحله دوم رقابت می‌کنند. هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که مرحله دوم مثل همیشه با کاهش نرخ مشارکت همراه می‌شود یا برعکس این بار با افزایش همراه است. حتی این انگاره که آن بخش از آرای قالیباف که متأثر از عملکرد اوست، به سبد پزشکیان می‌رود و آن بخش که متأثر از شخصیت انقلابی اوست، به سبد جلیلی، چندان چنگی به دل نمی‌زند. آن‌قدر بازار مکاره تحلیل‌های دوزاری آبکی از قوطی عطاری کسانی که از مردم فاصله دارند، زیاد شده است که ذهن‌ها آشفته و عقل‌ها دم‌به‌دم حیران می‌شوند. این انتخابات در هر استانی یک شگفتی بود. باید دید مرحله دوم قلوب مردم به کدامین جهت هدایت می‌شود.

روز امید

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاندیدایی که نمی‌داند!» نوشت: همان‌گونه که از اظهارات پزشکیان در مناظرات برمی‌آید، او خود بارها گفته که از اصول اقتصاد چیزی نمی‌داند و معتقد است باید نظرات اقتصادی را به اقتصاددانان سپرد، ولی در نگاه خود به اقتصاد این موضوع را در نظر ندارد که آیا می‌توان به هر نظریه اقتصادی متکی بود و آیا امکان ندارد که مثل دهه‌های گذشته اقتصاددانان پیشنهاداتی را اجرایی کنند که زوایای آن در بلندمدت به زیان کشور تمام شود؟

پزشکیان در حوزه اقتصادی با پرچم‌داری افرادی مثل محسن هاشمی و حسن عابدی‌جعفری که در کابینه میرحسین موسوی عهده‌دار وزارت بازرگانی بود یا عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی که پرونده ترک فعل‌های او از یاد و خاطره‌ها پاک نمی‌شود، به میدان انتخابات آمد.

مسعود پزشکیان از ارز ۴۲۰۰ تومانی که همین کابینه مدعی حمایت او به کرسی نشاندند، به عنوان رانت یاد می‌کند. وی معتقد است این ارز در اختیار هر کس قرار بگیرد، باعث ایجاد رانت می‌شود و اگر قرار است دولت پول بدهد و یک عده با رانت، پول را در جای دیگری خرج کنند، همان بهتر که این کار انجام نشود. این در حالی است که پرچم‌دار مبارزه با این رانت دقیقاً در جبهه مقابل تفکر پزشکیان قرار دارد.

وی معتقد است دولت می‌تواند گروه‌های هدف را شناسایی کند تا این ارز به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند، قرار بگیرد ولی پاسخ نداد چرا دولت متبوع او این اقدام را زمانی که بر سر کار بود، عملیاتی نکرد.

دیدگاه پزشکیان در رابطه با مساله بنزین، حاشیه‌ساز است. وی با وجود اینکه در ویدئوهای موجود در سال‌های قبل به وضوح اعلام کرده بود موافق افزایش قیمت بنزین است ولی امروز ادعا دارد متحول شده و در نظر دارد با اختصاص سهمیه بنزین به کسانی که خودرو ندارند، کار را پیش ببرد و معتقد است کسانی که خودرو ندارند، در صورت دریافت سهمیه بنزین دولتی و فروش آن به نرخ آزاد می‌توانند تا حدودی فشار شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها را برای خود کاهش دهند. این در حالی است که این طرح در جزیره کیش و چند نقطه از کشور به صورت پایلوت آزموده شد، شکست خورد و کنار گذاشته شد.

روز امید

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز امید» نوشت: در حالی از هشت صبح روز گذشته (جمعه) رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد که برخلاف ارزیابی‌ها، پیش بینی‌ها و به رغم تمام تالش‌ها و توصیه‌ها در نهایت محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد شاخص اصولگرا به اجماع برای تعیین گزینه واحد نرسیدند و انتخابات دیروز با چهار نامزد یعنی مسعود پزشکیان، فرزند محمدعلی با کد نامزد ،۲۲ مصطفی پورمحمدی، فرزند حسین با کد نامزد ،۳۳ سعید جلیلی، فرزند محمدحسن با کد نامزد ۴۴ و محمدباقر قالیباف، فرزند حسین، کد نامزد ۷۷ برگزار شد. هرچند تا زمان تنظیم این گزارش هنوز آمار رسمی از میزان مشارکت منتشر نشده بود، اما با توجه به حضور مردمی به خصوص در ساعات بعدازظهر و پایانی روز به نظر می‌رسد انتخابات دور چهاردهم به مراتب پررنگ‌تر از دوره قبلی بود و بخشی از آرای مردد به توصیه‌ها برای مشارکت پاسخ مثبت دادند. در همین باره و ساعاتی پیش از آغاز رأی‌گیری، صفحه رسمی سایت IR.KHAMENEI، با انتشار پستی از بیانات رهبر انقلاب، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است. لذا در هر انتخابات که مشارکت کم بوده، زبان ملامت دشمنان جمهوری اسلامی دراز شده. وقتی مشارکت بالا است، زبان بدگویان کوتاه می‌شود؛ نمی‌توانند ملامت کنند، نمی‌توانند شادی کنند، دشمن شاد نمی‌شویم». سایت رهبری دقایقی بعد از آغاز شرکت ایشان در رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در مطلبی در شبکه ایکس با بازنشر بخشی از بیانات وی نوشت: «دوام و قوام و عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است». صبح جمعه و تنها دقایقی پیش از رأی‌گیری، وزیر امور خارجه دولت روحانی هم با انتشار پیامی در شبکه ایکس، مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد. محمدجواد ظریف در صفحه خود چنین نوشت: «روز جمعه ایران منتظر شماست. خودداری از شرکت در انتخابات به دلیل نارضایتی، منحصر به ایران ما نیست، اما در هیچ جای جهان به نتیجه مطلوب نرسیده… برای نسل‌های آینده، برای محیط زیست پاک‌تر، برای توسعه کشور و رفاه شهروندان، برای زنان ایران، برای جوانان ایران، برای سربلندی ایران، جمعه همراه هم رأی خواهیم داد.»

روز امید

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام اقتصادی انتخابات» نوشت: دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم برگزار شد و با اعلام نتایج و ترکیب آرا، سه گروه اصلی جامعه پیغام خود را منعکس کردند. گروه اول کسانی بودند که در انتخابات مشارکت نکردند، گروه دوم با رویکرد میانه‌روی و اصلاح‌طلبی موافق بودند و گروه سوم نیز از درون جریان جبهه انقلاب به نامزد خود رأی دادند. برآیند این وضعیت نشان می‌دهد که این سه گروه در انتقاد از شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی کشور مشترک هستند؛ اما هرکدام روش خاص خود را برای خروج از این وضعیت پیشنهاد می‌دهند. فارغ از اینکه کدام راه درست است و چه روشی اجرایی می‌شود، رئیس‌جمهور آینده باید برای سامان‌دهی به وضعیت اقتصاد کشور، اصلاحات اقتصادی را با حمایت مردم اجرایی کند. حال پرسش کلیدی این است که با توجه به نیاز اجماع‌سازی میان مردم و سیاستمداران برای توفیق در اصلاحات، با کدام ابزار و سیاست می‌توان این تفاهم را ایجاد کرد؟ و آیا رئیس دولت جدید، برای توفیق در این امر از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهد شد؟

انتخابات اخیر در کشور، نمایانگر پویایی‌ها و تغییرات عمده‌ای در جامعه سیاسی ایران بود. در این انتخابات، سه گروه اصلی خودنمایی کردند که هر یک با دیدگاه‌ها و استراتژی‌های متفاوتی در قبال وضعیت کنونی و آینده کشور موضع‌گیری کردند. این گروه‌ها شامل گروه عدم مشارکت، طرفداران اصلاحات و میانه‌روها و منتقدان شرایط اقتصادی از درون جبهه انقلاب هستند. تحلیل دیدگاه‌های این گروه‌ها نشان می‌دهد که اکثر مردم از شرایط کنونی اقتصاد رضایت ندارند و هر گروه با یک آرایش در حال انتقال این پیام هستند. این وضعیت نشانگر این است که دوران رئیس‌جمهوری بعدی همراه با چالش‌های داخلی و خارجی و دوره‌ای پرتنش و دشوار برای کشور است.

در صورتی که دولت آینده به سوی اصلاحات ساختاری و حل مسائلی همچون ناترازی‌های بودجه‌ای، ناترازی انرژی و رفع دائمی تحریم‌ها گام برندارد، کشور با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد بود. شرط اول اصلاحات اقتصادی، همراه ساختن اکثر مردم است، حال این آرایش انتخاباتی نشان می‌دهد که رئیس دولت چهاردهم برای اصلاحاتی که لازم و ضروری است با چالش‌های بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

روز امید

کد خبر 767675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.