راه دولت سیزدهم در حمایت از شهرداری‌ها ادامه پیدا کند

شهردار اهواز با اشاره به مطالبات شهرداری‌ها از دولت چهاردهم گفت: نگاه دولت سیزدهم برای پشتیبانی از شهرداری‌ها بسیار مهم بود و انتظار داریم در دولت چهاردهم نیز این روند ادامه پیدا کند.

رضا امینی با حضور در مسجد نورباران اصفهان و پس از انداختن رأی خود به صندوق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری فرایند اخذ رأی در سطح کشور، پیرامون انتظارات مدیران شهری از رئیس دولت چهاردهم، اظهار کرد: امروز حماسه دیگری توسط مردم ایران رقم خواهد خورد و آن‌ها با انتخاب اصلح دولت چهاردهم را تشکیل خواهند داد.

وی افزود: شهرداری‌ها با بیش از ۳۴۰ وظیفه که در قانون برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، بیشترین سطح خدمات را برای شهروندان دارند، از همین حیث نگاه دولت برای پشتیبانی از شهرداری‌ها برای کسب رضایت مردم بسیار مهم است.

شهردار اهواز تصریح کرد: از مقوله‌های مهمی که شهرداری‌ها باید انجام دهند، موضوع محیط زیست، مباحث مربوط به حمل‌ونقل، طرح‌های عمرانی بزرگ مقیاس، متوسط مقیاس و کوچک مقیاس محلی است که اگر منابع درآمدی پایدار برای آن‌ها تأمین نشود، فشار بر مردم افزایش پیدا می‌کند و نارضایتی ایجاد خواهد شد.

امینی تاکید کرد: یکی از مقوله‌هایی که از طرف دولت شهید آیت الله رئیسی به شهرداری‌ها کمک شد، یارانه‌هایی بود که برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها در سال ۱۴۰۰ لحاظ شد که با تأمین بیش از ۷۵ درصد منابع توسط دولت برای شهرداری‌ها رقم خورد و شهرداری‌های مراکز استان‌ها و سایر شهرداری‌ها توانستند ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اتوبوسرانی خود را نوسازی کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگر کمک‌های دولت به شهرداری‌ها اوراق مشارکت بانکی بود که برای توسعه خطوط ریلی قطار شهری تأمین شد و انتظار داریم در دولت چهاردهم نیز این روند ادامه پیدا کند.

شهردار اهواز عنوان کرد: هم‌اکنون نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها با یارانه دولتی در حال انجام است و امید می‌رود این روند در دولت چهاردهم نیز ادامه یابد.

امینی تأمین قیر رایگان برای آسفالت معابر به ویژه در محلات فرسوده، شهرها و کلان‌شهرها را از دیگر انتظارات مهم شهرداری‌ها از دولت آینده عنوان و تصریح کرد: در بخش محیط زیست نیز برای بازیافت زباله‌های پسماند الکترونیک، پسماند خانگی، پسماند شهری و پسماند ساختمانی باید دستگاه‌ها در شهرهایی که جریان بازیافت پسماند ندارند، تقویت شود تا با استقرار این دستگاه‌ها شاهد بهبود کیفیت شرایط زیست‌محیطی برای شهرها باشیم.

وی تاکید کرد: مقوله‌های دیگری نیز جزو مطالبات شهرداری‌ها از دولت است از جمله تبصره ۷ ماده ۸ که چند سالی است کمتر به آن پرداخت می‌شود یا شفافیت در پرداخت عوارض مالیات بر ارزش افزوده که باید پیرامون قانون درآمدهای پایدار به شهرداری‌ها گفته شود تا شهرداری‌ها بتوانند از تراکم‌فروشی و شهر فروشی امتناع کنند و بیشتر بر مبانی درآمدی پایدار تکیه داشته باشند تا فشار کمتری به مردم بیاید.

شهردار اهواز اضافه کرد: در سایر مقوله‌های زیست‌محیطی همچون کمربندهای سبز شهری، توسعه فضاهای سبز حجمی، اکولوژیکی و تفرجگاهی اگر دولت در تأمین منابع به شهرداری‌ها کمک کند، قطعاً شهرداری‌ها می‌توانند کیفیت زندگی را در شهرها برای مردم ارتقا دهند.

امینی اظهار کرد: درآمدهای شهرداری‌ها و منابعی که در قانون و بودجه توسط شوراها تدوین و ابلاغ می‌شود باعث توسعه شهرها خواهد شد از جمله ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، خطوط بی آرتی، اتوبوس تندرو و قطار شهری که شهرداری‌ها باید از منابع خود تأمین و تجهیز کنند و بخشی را نیز دولت در قالب اوراق مشارکت تأمین می‌کند که در آینده می‌تواند بار حمل‌ونقل شهری را برای مردم به دوش بکشد و موجب رضایتمندی بیشتر مردم ایران شود.

کد خبر 767236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.