بدون مدرک شناسایی نمی‌توان رای داد/ 15 درصد بیشتر از واجدین تعرفه چاپ کرده‌ایم

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با کد ملی بدون مدرک شناسایی نمی‌توان رأی داد زیرا زمانی تعرفه به شما می‌دهند که احراز در سامانه دستگاه طی شده باشد، این فرایند یعنی صحت انتخابات؛ بنابراین اگر کسی گفت من کارت نیاورده‌ام همکاران من اجازه دادن تعرفه را ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن اسلامی بعد از ظهر امروز _جمعه هشتم تیر_ در محل ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: سن انتخاب کنندگان در انتخابات جاری ۱۸ سال تمام می‌باشد و لذا کلیه متولدین روز «۸» تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رأی سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند. یادآور می‌گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رأی دهندگان الزامی است.

وی افزود: به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که از نعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند می‌رساند، برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و ثبت رأی می‌توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رأی مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی نام و نام خانوادگی و شناسه نامزد را در برگ رأی بنویسند و سپس آن را شخصاً به صندوق رأی بیندازند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در شعب حتماً باید با دستگاه احراز صورت بگیرد لذا هر رأی دهنده وقتی وارد می‌شود ابتدا احراز صورت می‌گیرد که آیا دارای شرایط سنی هست یا نه و همینطور از رأی تکراری جلوگیری به عمل می‌آید.

اسلامی بیان کرد: رأی دهنده به محض ورود بر اساس قانون یا کارت ملی ارائه می‌دهد یا شناسنامه، اما در انتخابات مجلس ۵ گواهی شناسایی قابل ارائه بود، لذا اگر کسی گواهینامه بیاورد همکار ما نمی‌تواند بگیرد زیرا در دستگاه احراز شناسایی نمی‌شود.

وی افزود: همکار ما باید سه مشخصه در شناسنامه فرد را وارد دستگاه کند، ابتدا کد ملی، سپس تاریخ تولد و سوم شناسه یا سریال ۶ رقمی شناسنامه وارد می‌شود، سپس دستگاه به ما احراز می‌دهد، به این معنا که این فرد صاحب این شناسنامه است و شرایط رأی دارد یا خیر.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه توصیه می‌کنیم مردم کارت ملی بیاورند گفت: دستگاه بلافاصله کارت ملی را احراز می‌کند و همکار صرفاً یک تطبیق چشمی می‌دهد، از همین رو توصیه می‌کنیم از کارت ملی استفاده شود.

اسلامی تاکید کرد: با کد ملی بدون مدرک شناسایی نمی‌توان رأی داد زیرا زمانی تعرفه به شما می‌دهند که احراز در سامانه دستگاه طی شده باشد. این فرایند یعنی صحت انتخابات؛ بنابراین اگر کسی گفت من کارت نیاورده‌ام همکاران من اجازه دادن تعرفه را ندارند و با نظارت صحبت شده که این رویه اجرا شود.

وی بیان کرد: به این دلیل که قانون ضرب مهر برداشته شده همه این فرایند در سامانه پایگاه ثبت احوال موجود ثبت می‌شود و اگر فرد مثلاً نیم ساعت دیگر به شعبه دیگری برود چون این سامانه برخط است به سرعت می‌گوید شما نیم ساعت گذشته رأی داده‌ای و کد تعرفه صادر نمی‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: در این دوره و در انتخابات مجلس شورای اسلامی مجموعه شعب ما از آنتن دهی و پوشش کامل برخوردار هستند و دستگاه احراز برخط عمل می‌کند تا از رأی تکراری ممانعت شود.

اسلامی گفت: ما ۱۵ درصد بالاتر از واجدین تعرفه چاپ کرده‌ایم و ذخیره داریم برای استان‌ها و برای چند استان شامل خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و قم بیش از ظرفیت فرستادیم زیرا زائر و گردشگر در این استان‌ها زیاد است، توصیه ما به فرمانداری‌ها این بوده که تعرفه را به دقت توزیع کنند و اگر جایی ببینند تعرفه در حال اتمام است با فرمانداری صحبت می‌کنند و جا به جا می‌شود و از این نظر نگرانی وجود ندارد.

کد خبر 767122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.