شیراز همچنان رکوردار آلودگی هوا در کشور است/پاک‌ترین هوا با شاخص ۷ سهم ارومیه شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۱ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _‌جمعه هشتم تیر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ‌کدام از شهرها همچون روز گذشته در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

در همین راستا، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه شهر شیراز با شاخص ۱۶۹، در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شاخص کیفی هوای این استان بر مدار قرمز ثبت شد.

قابل توجه است که امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۱۴۵، اهواز با شاخص ۱۴۴، زاهدان با شاخص ۱۱۶ و یزد با شاخص ۱۱۰ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز گذشته شهر اصفهان بر مدار ناسالم (نارنجی) بود.

شایان ذکر است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، کلانشهرهای کرج با شاخص ۶۵، بوشهر با شاخص ۷۰، تهران با شاخص ۸۶، بیرجند با شاخص ۵۷، مشهد با شاخص ۱۱۳، بجنورد با شاخص ۹۵، سمنان با شاخص ۵۳، قم با شاخص ۶۸، سنندج با شاخص ۶۱، کرمان با شاخص ۹۱، کرمانشاه با شاخص ۶۴، اراک با شاخص ۶۸ و همدان با شاخص ۶۳، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته هفتم تیر، سنجش کیفیت هوا در شهرهای کرج، بوشهر، تهران، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۳۰، ارومیه با شاخص هفت، اردبیل با شاخص ۲۹، ایلام با شاخص ۴۲، زنجان با شاخص ۴۳، قزوین با شاخص ۲۸، یاسوج با شاخص ۴۹ و رشت با شاخص ۴۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، بیرجند، قزوین، یاسوج و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای شهرکرد، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس نشده است، به طوری که روز گذشته نیز شهرهای شهرکرد، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 767069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.