۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
سیارک 42 Isis را رصد کنید

سیارک 42 Isis هشتم خرداد حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سیارک 42 Isis جمعه -هشتم تیر- به خوبی در صورت فلکی قوس قرار می‌گیرد و بیشتر ساعات شب بالای افق قرار دارد و حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید؛ این سیارک از اصفهان بین ساعت ۲۱:۵۱ تا ۰۲:۲۵ قابل مشاهده خواهد بود، حدود ساعت ۲۱:۵۱ زمانی که به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما قرار می‌گیرد، سپس ساعت ۰۰:۰۸ حدود ۳۰ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حدود ساعت ۰۲:۲۵ از دسترس خارج می‌‎شود.

نزدیک شدن ماه و سیاره نپتون به یکدیگر

ماه و سیاره نپتون جمعه -هشتم تیر- به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند و فقط در فاصله ۱۵.۶ دقیقه قوسی از یکدیگر خواهند گذشت، ماه در این زمان ۲۲ روزه خواهد بود؛ ماه و سیاره نپتون ساعت ۲۳:۳۷ به ارتفاع ۴۶ درجه از افق جنوب شرقی شما می‌رسد و حدود ساعت ۰۳:۴۵ نیز از دسترس خارج می‏‌شود.

ماه در قدر منفی ۱۲.۱ و سیاره نپتون در قدر ۷.۹ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم به اندازه کافی نزدیک یکدیگر خواهند بود تا در میدان دید یک تلسکوپ قرار بگیرند، اما از طریق دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده هستند.

غیبت قمری نپتون

ماه جمعه -هشتم تیر- از مقابل سیاره نپتون عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‌شود که از کشورها و سرزمین‌هایی مانند برزیل، پرو، کلمبیا، ونزوئلا و غیره قابل مشاهده است، این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است؛ این پدیده از اصفهان قابل رؤیت نخواهد بود.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

رصد خوشه ستاره‌ای NGC

۶۶۳۳ خوشه ستاره‌ای باز NGC 6633 جمعه -هشتم تیر- با قدر ۴.۶ در صورت فلکی مارافسای قرار خواهد گرفت و حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید، سپس عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ این خوشه ستاره‌ای تمام شب قابل مشاهده است، به طوری که حوالی ساعت ۲۰:۲۴ تقریباً ۳۳ درجه بالاتر از افق شرقی شما قرار می‌گیرد، سپس ساعت ۰۰:۰۴ به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و حدود ساعت ۰۳:۴۵ از دسترس خارج می‎‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای NGC 6633 از زاویه شش درجه و ۳۰ دقیقه شمالی از بیشتر نقاط جهان امکان‌پذیر است، به طوری که می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۷۶ درجه شمالی و ۶۳ درجه جنوبی مشاهده کرد؛ خوشه ستاره‌ای NGC 6633 با قدر ۴.۶ آنقدر کم نور است که با چشم غیرمسلح از هیچ نقطه‌ای به جز در تاریک‌ترین مکان دیده نمی‌‏شود، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

کد خبر 767032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.