گرمای شدید، اروپایی‌ها را وادار به ایجاد نقشه مرگ کرد

محققان اروپایی موفق شدند با بهره‌گیری از آمار و ارقام واقعی، نقشه آنلاین برای پیش‌بینی مرگ ناشی از امواج گرما در سراسر اروپا ترسیم کنند و شاخص‌ها را در اختیار عموم قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هشدارهای موج گرما در حال حاضر سراسر اروپا را در بر گرفته است و کارشناسان سال گرم دیگری را به دلیل تغییرات آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌کنند. میزان خطرناک بودن این گرما برای هر بخش از این قاره متفاوت است. اروپایی‌ها با به‌کارگیری ابزارهای جدیدی با داده‌هایی از سن و جنسیت، به‌دنبال پیش‌بینی میزان احتمال مرگ‌ومیر هنگام رسیدن هوای گرم به نقاط مختلف سراسر این قاره هستند.

طبق ادعای محققان مؤسسه سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal)، در تابستان ۲۰۲۲ حدود ۷۰ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان خود را از دست دادند. ترکیب داده‌های مرگ‌ومیر گذشته این مؤسسه با پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی، نخستین ابزار در نوع خود را ایجاد کرده است که احتمالاً در آینده جان انسان‌ها را نجات خواهد داد.

گرمای شدید، اروپایی‌ها را وادار به ایجاد نقشه مرگ کرد

بزرگ‌ترین نقطه ضعف این ابزار این است که اطلاعات یکسانی را برای همه در نظر می‌گیرد، حال آن‌که در واقعیت هر بخش تأثیرات متفاوتی را تجربه می‌کند. سیستم دانشمندان مستقر در بارسلونا این مشکل را با تغییر تمرکز از هواشناسی به اپیدمیولوژی (مطالعه بیماری‌ها و سایر نگرانی‌های بهداشت عمومی) برطرف و اعلام کرد با تشدید شرایط آب‌وهوایی، مدل‌های اپیدمیولوژیک برای توسعه سیستم‌های هشدار اولیه جدید و مبتنی بر تأثیر ضروری هستند.

شاخص این گروه امروزه به‌صورت آنلاین راه‌اندازی شده و نخستین پلت‌فرم «پان» اروپایی و در دسترس عموم برای پیش‌بینی خطرات واقعی مرگ‌ومیر ناشی از دما برای جمعیت‌های مختلف است.

پیش‌بینی میزان خطر گرما در سراسر اروپا

دمای محیط هر سال با بیش از پنج میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان همراه است که بیش از ۳۰۰ هزار مورد آن تنها در اروپای غربی رخ می‌دهد. آسیب‌پذیری بشر در برابر گرما تحت‌تأثیر عوامل متعددی از جمله جنسیت و سن است. زنان بیشتر از مردان در برابر گرما آسیب‌پذیر هستند. از سوی دیگر خطر مرگ در گرما و سرما با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند.

بر این اساس شاخص یادشده پیش‌بینی می‌کند که سی‌ام ژوئن یک هشدار گرمایی شدید برای زنان و هشدار بالا برای مردان در منطقه کامپوباسو ایتالیا وجود خواهد داشت. این پیش بینی برای هر دو جنسیت در سنین ۷۵ تا ۸۴ سال در پوتنزای نزدیک به شدید است، اما برای افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله در این منطقه کم خواهد بود.

گرمای شدید، اروپایی‌ها را وادار به ایجاد نقشه مرگ کرد

پیش‌بینی مرگ‌ومیر ناشی از گرما

شاخص یادشده از پایگاه داده مرگ‌ومیری بهره می‌برد که داده‌های ۵۸۰ منطقه در ۳۱ کشور اروپایی را در اختیار دارد. افراد می‌توانند با ورود به وب‌گاه اختصاص‌یافته و وارد کردن تاریخ مدنظر خود، همچنین فیلتر زیر گروه‌های جمعیتی پیش‌بینی‌های سلامتی طی دو هفته آینده را مشاهده کنند. این ابزار پس از آن نقشه‌ای از هشدارهایی را برای ۵۸۰ منطقه با کدهای رنگی نشان می‌دهد که شامل چهار سطح خطر مرگ‌ومیر کم، متوسط، زیاد و شدید ناشی از گرما و سرما است. درصد مرگ‌ومیر منتسب به دما در این شاخص توسط مدل‌های اپیدمیولوژیک برای یک پیش‌بینی معین محاسبه می‌شود و بر اساس تعداد واقعی است.

شاخص مرگ‌ومیر ناشی از گرما و نجات جان انسان‌ها هشدارهای موج گرما در بیشتر کشورها توسط سازمان هواشناسی صادر و توسط رسانه‌ها تقویت می‌شود. شاخص حاضر به دنبال تغییر این سیستم نیست، بلکه خود یک منبع اطلاعات محسوب می‌شود، زیرا درک این‌که چگونه دمای یکسان موجب مرگ یا تأثیر متفاوتی بر سلامت افراد می‌شود، مسئولین را قادر می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

گرمای شدید، اروپایی‌ها را وادار به ایجاد نقشه مرگ کرد

این ابزار همچنین درصدد است تا از طریق افزایش آگاهی، کمبود دانش موجود برای عموم مردم در مورد این مسائل را تغییر دهد. ارائه هشدارهایی متناسب با ویژگی‌های هر فرد نقش چشمگیری در این زمینه خواهد داشت.

انتظار می‌رود این ابزار، مدل‌های اپیدمیولوژیک جدیدی بسازد تا هشدارهای بهداشتی برای چندین آلاینده هوا مانند ذرات معلق، ازن یا دی‌اکسید نیتروژن را نیز در خود جای دهد و در نهایت هشدارهایی را برای علل خاص مرگ هم‌چون بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، همچنین سایر پیامدهای بهداشتی مانند پذیرش در بیمارستان و حوادث شغلی صادر می‌کند.

کد خبر 766798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.