ثبت ۱۹ هزار تپه تاریخی در فهرست میراث فرهنگی کشور

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت ۱۹ هزار تپه تاریخی کشور در فهرست میراث خبر داد و گفت: در راستای حفاظت از تپه‌های تاریخی، کار فنس‌کشی اطراف تپه‌ها در دستور کار وزارت میراث قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، سید عزت الله ضرغامی ظهر امروز _چهارشنبه ششم تیر_ در حاشیه بازدید از مسجد جامع گلپایگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسجد جامع گلپایگان با ۹۰۰ سال قدمت به لحاظ معماری اسلامی یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی فرهنگی کشور است و می‌تواند در جذب گردشگر با مسجد جامع اصفهان رقابت داشته باشد.

وی افزود: مسجد جامع اصفهان جزو ۲۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی است و به همین دلیل هر ساله گردشگران زیادی از خارج کشور برای دیدن این بنا به اصفهان می‌آیند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه یکی از اقدامات وزارت میراث ثبت جهانی مساجد تاریخی است، خاطرنشان کرد: ۵۴ کاروانسرای کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و شهرت جهانی برای جذب گردشگر پیدا کرده‌اند.

ضرغامی ادامه داد: مسجد جامع گلپایگان در اولویت تخصیص اعتبارات است و برای مرمت این بنای تاریخی اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ابعاد گنبد مسجد جامع گلپایگان بزرگ است و مشکل انتقال نداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر تحت نظر مهندسان پژوهشگاه میراث فرهنگی آجرهای نم‌دار از داخل گنبد خارج و کار بندکشی برای کنترل رطوبت انجام می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مسجد جامع گلپایگان نشان از تمدن دیرینه ایران اسلامی دارد، افزود: چیدمان داخلی و ورودی مسجد جامع در شأن این مرکز تاریخی نیست و هیئت امنای مسجد جامع باید به امور داخلی مسجد رسیدگی کنند.

ضرغامی با اشاره به اینکه گلپایگان با وجود بناهایی مانند مسجد جامع و مناره سلجوقی یک شهر تاریخی است، افزود: مناره سلجوقی گلپایگان در سطح کشور نظیر ندارد.

وی با بیان اینکه طرح جدیدی برای ارتقای ساختار نمایندگی‌های میراث در شهرها به معاونت سازمان اداره استخدامی دولت داده‌ایم، گفت: ساختار کنونی وزارت میراث با مأموریت‌های آن تناسب ندارد، زیرا با یک نمایندگی نمی‌توان آن را مدیریت کرد که در حال پیگیری هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ۱۹ هزار تپه تاریخی کشور در فهرست میراث فرهنگی کشور خبر داد و افزود: در راستای حفاظت از تپه‌های تاریخی کار فنس‌کشی اطراف تپه‌ها در دستور کار وزارت میراث قرار گرفته است.

کد خبر 766580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.