اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

فرصت اندکی تا روز انتخابات باقی مانده است و مردم استان کردستان نیز همچون سایر نقاط کشور انتظارات و مطالباتی از رئیس‌جمهور آینده کشور دارند که می‌خواهند به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، ملت ایران در انتظار هشتم تیر، انتخابات ریاست جمهوری به عنوان بزرگترین آزمون سیاسی کشور در سال جاری هستند و به طور قطع مشارکت آن‌ها مهم‌ترین مسئله در فرآیند برگزاری انتخابات و انتخاب یک فرد اصلح برای رئیس‌جمهور آینده کشور است.

تاکنون کاندیداهای این دوره از ریاست جمهوری هر آنچه را که می‌توانستند برای جلب مشارکت مردمی انجام داده‌اند و روز جمعه، هشتم تیر چهاردهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران از دل صندوق‌های رأی بیرون خواهد آمد.

مردم کردستان، از همان آغازین انتخابات‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون در همه انتخابات‌ها مشارکت داشته‌اند، با توجه به اینکه کردستان به لحاظ زیرساخت‌ها و شاخص‌های توسعه، یکی از استان‌های کم‎برخوردار و ضعیف است با مسائل و مشکلاتی دست به گریبان بوده که حل آن‌ها نیازمند توجه مسئولان ارشد نظام، همچون فرد رئیس‌جمهور است.

قطعاً کردستانی‌ها هم در قبال رأی انتظاراتی از رئیس‌جمهور آینده کشور دارند، به میان آن‌ها رفتیم و از اقشار مختلف خواستیم که در مورد مطالبات و انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده کشور برای ما بگویند.

اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

بانوان در سطوح مدیریتی به کار گرفته شوند

لیلا احمدی، دبیر زیست شناسی و از فرهنگیان استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد مطالبات خود از رئیس جمهور آینده کشورمان می‌گوید: اجرای عدالت در حق زنان مهمترین خواسته ما است، امروز ما می‌بینیم در سطح جامعه که زنان بسیاری دارای تحصیلات عالیه هستند، اما آنگونه که باید جایگاه اجتماعی لازم را ندارند و بسیار کم در سطوح مدیریتی به کار گرفته می‌شوند.

وی می‌افزاید: مورد بعدی خانم‌های خانه‌دار هستند که با وجود اینکه بیشتر وقت خود را برای خانواده، تربیت فرزندان و امورات خانه می‌گذرانند اما تسهیلات و بیمه‌ای ندارند و حتی بانوان سرپرست خانوار هم آن طور که باید یارانه‌ها و تسهیلاتی که دریافت می‌کنند جوابگوی مشکلاتشان نیست که این مورد هم باید موردتوجه قرار گیرد.

این دبیر زیست شناسی ادامه می‌دهد: در بحث اورژانس اجتماعی که در شهرها فعال است، اما آنگونه که باید نیروی خبره در آن وجود ندارد تا بتواند به خانواده‌ها مشاوره دهد، به ویژه به خانم‌ها در مواقعی که به راهنمایی نیاز دارند.

احمدی تصریح می‌کند: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه شود بحث مشاوره خانواده قبل و بعد از ازدواج است که از اصلی‌ترین دلایل افزایش طلاق در جامعه می‌تواند همین نادیده گرفتن بحث‌های مشاوره‌ای باشد.

وی در مورد مطالبات قشر فرهنگیان هم می‌گوید: حقوق معلمان نسبت به جایگاه معلم که با روح و روان فرزندان و نسل آینده کشور سرو کار دارد، پایین است و همین موجب شاید موجب بی انگیزگی فرهنگیان شده است.

این فرهنگی اضافه می‌کند: از لحاظ مسائل رفاهی نیز معلمان نادیده گرفته می‌شوند و نسبت به مشاغل دیگر این شغل از بسیاری از امکانات رفاهی بی‌نصیب است که باید این مسئله نیز مورد توجه قرار گیرد.

اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

ضرورت توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه

مسعود الماسی، یکی از شهروندان شهر سنندج نیز به ایمنا می‌گوید: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و بویژه استان کردستان، لازم است که ارتباطات بین‌المللی به شکل اصولی و قوی با کشورهای همسایه برقرار شود و طرح‌های مشترک بین دو کشور ایران و عراق را سازماندهی کنند تا ما بتوانیم از این فرصت‌ها برای بکارگیری نیروهای جوان و تحصیل‌کرده استفاده کنیم و درآمد سرانه استان بالا برود.

وی می‌افزاید: انتظار داریم در بُعد فرهنگی نیز همان‌طوری که شهر سنندج استان کردستان به عنوان شهر خلاق موسیقی توسط یونسکو انتخاب شده است و سایر شهرهای استان نیز ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری دارند این مرجعیت فرهنگی استان کردستان را به نسبت پیرامون حفظ کنیم که این نیازمند آزادی عمل در حوزه‌های فرهنگی بویژه در حوزه موسیقی و تئاتر خواهد بود.

زمینه ازدواج آسان برای جوانان فراهم شود

محمد ارجمندی نیز به عنوان یکی جوان‌های شاغل در بازار سنندج اظهار می‌کند: بنده ماه‌هاست که در صف دریافت وام ازدواج قرار دارم و در حال حاضر امکان تشکیل خانواده برای ما جوانان واقعاً سخت شده است.

وی ضمن تاکید بر تسهیل امور ازدواج برای جوانان؛ یکی دیگر از موانع ازدواج را تورم و گرانی کالاها و خدمات عنوان می‌کند و می‌افزاید: از مسئولان درخواست داریم که نظارت بیشتری بر بازار و قیمت اجناس داشته باشند چون افزایش بی‌رویه نرخ برخی از کالاها را شاهد هستیم.

اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

ایجاد اشتغال، مهمترین مطالبه یک دانشجو از رئیس‌جمهور آینده است

سینا بهرامی، از دانشجویان استان کردستان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به عنوان یک دانشجو، اولین انتظارم از رئیس‌جمهور آینده این است که یک آینده مطمئن را برای جوانان فراهم کند، ما در طول دوران‌های مختلف، رئیس جمهورهای زیادی را دیده‌ایم که با وعده‌هایی بر سر کار آمدند اما به آنها عمل نکردند، امروز ما دیگر وعده نمی‌خواهیم و مهمترین چیز برای ما عمل است.

وی می‌افزاید: شهید رئیسی، بدون هیچ وعده‌ای کار را به سرانجام رساند و هیچ‌گونه منتی به سر این مردم نگذاشت، او برای ما پروژه راه‌آهن و آب شرب شهر سنندج را به سرانجام رساند که سال‌ها اتمام این پروژه‌ها خواسته اصلی مردم این شهر بود.

این دانشجو ادامه می‌دهد: قطعاً مهمترین و اصلی‌ترین خواسته‌ای که هر دانشجویی از رئیس‌جمهور آینده دارد ایجاد اشتغال است و باید بعد از دوران دانشجویی، شرایط اشتغال برای فارغ التحصیلان فراهم باشد.

بهرامی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر می‌بینیم افرادی در مشاغلی، مشغول به کار هستند که تخصص لازم را در آن کار ندارند و ما انتظار داریم که از دانشگاهیان و تحصیل کردگان در این مشاغل استفاده شود.

اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

فرصت‌های برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان فراهم شود

صفورا پیرویسی، یکی از دانش‌آموزان سنندجی نیز که در حال حاضر در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اولین و مهم‌ترین بحث برقراری عدالت در بین تمامی اقشار مردم هست و تمامی اقوام از جمله کرد، لر، ترک و بلوچ و غیره، باید به طور یکسان، امکانات لازم برای آنها فراهم باشد.

وی می‌افزاید: انتظار اصلی مردم این است که مسئولان در تمامی اوقات جوابگوی خواسته‌های آن‌ها باشند و به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کنند.

این دانش‌آموز با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضل‌های جامعه بیکاری است، ادامه می‌دهد: نبود و یا کم بودن شغل باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می‌شود که خواسته دیگر ما ایجاد اشتغال برای جوانان است.

پیرویسی بر ضرورت تغییر در نظام آموزشی کشور تاکید می‌کند و می‌گوید: شرط تأثیر معدل در کنکور سراسری و همچنین سهمیه‌هایی که برای یکسری از اقشار جامعه است باعث به وجود آمدن ناعدالتی در بین دانش‌آموزان شده که این دو مورد هم ضروری است حل شود.

اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

رئیس‌جمهور آینده به دانشگاهیان به عنوان یک فرصت نگاه کند

حامد قادرزاده، رئیس و از اساتید دانشگاه کردستان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رئیس‌جمهور آینده باید به دانشگاهیان و سرآمدان اجتماعی توجه ویژه داشته باشد و از دانشگاه و دانشگاهی به عنوان یک فرصت استفاده کند.

وی می‌افزاید: رئیس‌جمهور به عنوان یک پشتوانه از دانشگاهیان کشور بهره گیرد، چراکه در دانشگاه به طور قطع بر اساس اصول و مبانی دانش مسائل، طرح موضوع می‌شود و مغرضانه نخواهد بود.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه می‌دهد: اگر رئیس‌جمهور کشور در برنامه‌های اجرایی که بر اساس قانون اساسی به ویژه برنامه هفتم توسعه نوشته شده است، همانگونه که دانشگاه‌ها را برجسته دیده‌اند، دانشگاه و دانشگاهی را با نگاه ایجاد توازن در کشور مورد توجه قرار دهد، مسلماً رئیس‌جمهور موفقی خواهد بود.

قادرزاده اضافه می‌کند: امروز ما می‌دانیم بیشتر طرح‌های پژوهشی و فرصت‌ها در مرکز کشور وجود دارد که اگر در همه دانشگاه‌های کشور از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی استفاده شود، هم توزیع مناسب سرمایه‌های انسانی را در جامعه خواهیم داشت و هم توسعه متعادل و متوازن در سطح جامعه و توزیع جمعیتی هم مناسب خواهد بود.

اقشار مختلف کردستان از انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده می‌گویند

معیشت دانشگاهیان مورد توجه قرار گیرد

وی تاکید می‌کند: مسئله مهم‌تر اینکه معیشت دانشگاهیان چه کارمندان و چه اعضای هیئت علمی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه توجه به آموزش عالی و آموزش و پرورش به هیچ عنوان هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

رئیس دانشگاه کردستان تصریح می‌کند: رفع تبعیض‌ها مهم‌ترین بحثی است که بایستی به آن توجه شود، چون امروز از تبعیض‌هایی که در دوره‌های قبل از انقلاب شکل گرفته و بعضاً هم در دولت‌های مختلف به صورت جناحی برنامه‌هایی را اجرایی کرده‌اند، از جناح‌گرایی و گروه‌گرایی پرهیز شود.

قادرزاده اضافه می‌کند: به صورت کلی در مسائل مربوط به بانوان، آموزش و پرورش، دانشگاهیان، کارمندان و در حوزه‌های عمران و آبادانی، در مسائل زیرساختی، در بحث تکریم تفاوت‌ها در کشور، چه تفاوت‌هایی که به لحاظ فرهنگی وجود دارد، چه تفاوت‌های عقیدتی و مذهبی، یک رئیس‌جمهور باید برنامه داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: در نظام اسلامی قطع به یقین همه ویژگی‌ها تحت عنوان فضائل مثبت و قابل توصیه بایستی در رئیس‌جمهور وجود داشته باشد و رئیس جمهور منتخب، رئیسِ‌جمهور همه مردم است، چه کسی که به او رأی داده و چه کسی که به او رأی نداده است.

به گزارش ایمنا، هر مسئولی در هر مقام و منصبی که قرار دارد باید بتواند پاسخگوی خواسته‌های مردم باشد و به امور آن‌ها رسیدگی کند، چراکه همواره مشارکت مردم مهمترین عامل تعیین کننده در نتیجه انتخابات است.

کد خبر 766529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.