۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
شهر کرامت غرق در نور غدیر

شهر قم در روز عید غدیرخم غرق در نور و شادی است و برنامه‌های مرتبط با این عید بزرگ از یک هفته پیش در سطح محلات و مناطق مختلف شهر اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، غدیرخم روزی است که جبرئیل بر قلب پیامبر اسلام (ص) نازل شد و به تکمیل دین و اتمام نعمت مژده داد، روزی که قرن‌ها یکی از عزیزترین روزهای سال برای شیعیان و مریدان مولا علی (ع) است و شادی و سرور در قلب و زندگی و ذهن امت جاری می‌شود. البته مخاطب این روز تنها شیعیان نیستند و اگر نیک بنگریم تمام کسانی که دل در گرو عدالت و حقیقت دارند، می‌توانند از رهروان غدیر باشند.

مطرح شدن مولا علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر به دستور خداوند، یکی از مهم‌ترین پیچ‌های تاریخی صدر اسلام بود که سرنوشت امت اسلامی را به دو مسیر بزرگ تقسیم کرد. واقعه غدیر خم در آخرین حج پیامبر در سال دهم هجری قمری صورت گرفت و به دلیل موقعیت مکانی این واقعه که در گودالی بود، نام غدیر بر این عید بزرگ معروف شد. غدیر به معنای گودال. همان گودالی که پیامبر (ص) دست مولا علی (ع) را گرفت و او را جانشین بعد از خود معرفی کرد.

جشن گرفتن برای غدیر موضوعی نیست که ایرانیان در قرون متاخر ایجاد کرده باشند بلکه حتی امام حسن (ع) هر سال در روز غدیر خم میهمانی بزرگی برپا کرده و مردم را اطعام و به آنها هدیه می‌داد. مسئله تبریک گفتن به اهل سیادت و اولاد پیامبر نیز از همان سال‌ها در فرهنگ تشیع جاری شده و از امام رضا (ع) نیز احادیث زیادی در ارتباط با اعمال اجتماعی عید غدیر نقل شده است.

در شهر قم نیز با آنکه مهاجرت پذیری، فضای چند فرهنگی را در سال‌های اخیر تقویت کرده اما خرید عید غدیر، اطعام این روز و رفتن به دیدار نسل پیامبر (ص) از جمله رسم‌های بسیار پررنگ زندگی در این شهر است.

شهر کرامت غرق در نور غدیر

شهر غرق در نور و سرور

تمام محلات شهر قم در روز صبح عید غدیر جنب و جوش ویژه‌ای دارند. اهل سیادت خانه خود را آب و جاروب کرده و شال سبزی به گردن انداخته‌اند و دیگران با لباس‌های نو و معطر به شادباش یادگاران پیامبر (ص) می‌روند. شهر قم هم غرق در نور و سرور است و چهار پروژه شاخص نورپردازی از سوی سازمان سیما و منظر شهرداری قم افتتاح شده است. دو نقطه شاخص شهر قم یعنی تونل و بلوار غدیر برای نصب سازه‌های زیبای نوری در اولویت قرار گرفته‌اند. همچنین سازه‌های تبلیغی به مناسبت عید غدیر با نقش آفرینی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در نقاط مختلف شهر نصب شده شده‌اند.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) که نگین تابان شهر قم و مامن دلدادگان و بی پناهان است، در روزها و شب‌های منتهی به عید بزرگ غدیر، مملو از زائرانی است که ایام تعطیلات و شادی عید را با معنویت صحن و سرای بانوی کرامت گره زده‌اند. این شب‌ها به هر کدام از صحن‌های حرم فاطمه معصومه که مراجعه می‌کردی، زن و مرد و پیر و جوان را غرق در سروری وصف ناشدنی ناشی از عید حقانیت مولا علی (ع) می‌دیدی. صحن‌های مختلف حرم مطهر، مراسم جشن و شادی و سخنرانی‌های مذهبی به مناسبت این عید برقرار بود و همه جا از نور غدیر فروغ و جلوه‌ای بهشت گونه داشت.

امروز هم در روزی که آن را عید الله اکبر می‌دانند، مؤمنان و زائران از هر جای ایران و جهان در حرم مطهر فاطمه معصومه گرد هم آمده‌اند و اعمال غدیر را با دلی پر از امید و سرور به جای می‌آورند.

همچون سال‌های گذشته همزمان با روز عید غدیرخم کاروان بزرگ شادی «غدیر تا ظهور» از ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص) به سمت مسجد مقدس جمکران برپا خواهد شد. این کاروان به نوعی تجلی مراسمی آئینی است که از دل مردم برخاسته و با راهپیمایی از سوی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران، شادی غدیر را به امید فرج گره می‌زند.

این برنامه امروز سه شنبه از ساعت ۱۷:۳۰ از عمود ۲۰ بلوار پیامبر اعظم به سمت مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

در طول این مسیر نیز بیش از ۱۰۰ موکب و ایستگاه صلواتی برای خدمات رسانی در بخش‌های مختلف به زائران برپا خواهد شد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با صدور اطلاعیه‌ای از همه اقشار مختلف مردم قم برای حضور در این شاد پیمایی که امسال برای هشتمین سال متوالی برگزار می‌شود دعوت کرده و هیئت‌های مذهبی موکب‌های خود را در سراسر مسیر گسترده کرده‌اند تا به زائران و برپاکنندگان این جشن بزرگ خدمت‌رسانی کنند.

شهر کرامت غرق در نور غدیر

برگزاری جشن در ۳۵ بقعه شریف

به گفته حجت‌الاسلام عطاالله جباری، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم، این روزها در ۳۵ بقعه شریف شهر قم که همه از اولاد شریف پیامبر هستند مراسم جشن و سرور تدارک دیده شده است.

وی ادامه می‌دهد: در شهر قم حرم‌های مطهر امامزادگانی همچون سید معصوم (ع)، شاه سید علی (ع)، موسی مبرقع (ع)، جمال‌الدین (ع)، علی بن جعفر (ع)، جعفر شهید (ع) و ابواحمد (ع) میزبان مراسم شب و شام غدیر خواهند بود که شامل سخنرانی اساتید حوزوی، مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و برپایی ایستگاه صلواتی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در بقاع متبرکه شهرستان‌های کهک و جعفریه نیز مراسم مشابهی برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: بعضی از این بقاع کاروان‌های شادی غدیر را هم تدارک دیده‌اند که در روز عید به حرکت در می‌آیند.

به گفته جباری، مجموعه مراسم این روز در قم با عنوان کلی ولایت علوی، اکمال دین نبوی برگزار می‌شوند.

شهر کرامت غرق در نور غدیر

بازسازی واقعه غدیر در ۵ نقطه شهر

اتفاق دیگری که در سال‌های اخیر در شهر قم رقم خورده است، بازسازی واقعه غدیر خم در نقاط مختلف شهر است که اثر بسیار خوبی بر شهروندان گذاشته و یاد این واقعه بزرگ را زنده نگهداشته است. اگر در روایات نیز جست و جو کنیم به این واقعیت برخورد خواهیم کرد که از مهم‌ترین توصیه‌های ائمه اطهار (ع) تشکیل اجتماعات به هنگام عید غدیر و یادآوری این واقعه مهم است.

نمایش بازسازی واقعه غدیر خم امسال نیز در ۵ نقطه شهر قم اجرایی شد و با استقبال خوب شهروندان قم رو به رو است.

قربانی کرم، دبیر ستاد مردمی بازسازی واقعه غدیر خم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مراسم تا عید سعید غدیر خم در ۵ نقطه شهر قم اجرا می‌شود، خاطرنشان می‌کند: اجرای اول در منطقه ۲ و محله بلوار بنی فضل، اجرای دوم در منطقه ۶ ابتدای بلوار شهید تهرانی مقدم، اجرای سوم در منطقه ۱ در خیابان شهید فراشاهی، اجرای چهارم در منطقه ۵ شهرک قائم (عج) و آخرین اجرا در شهرک پردیسان خیابان سبلان از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۰۰ برگزار شد.

وی می‌افزاید: تمام تجهیزات مورد نیاز قرارگاه از قبیل هنروران، لباس‌ها و احشام از سوی قرارگاه مردمی اربعین تأمین شده و حتی چندین طاقه پارچه از سوی ستاد برای دوخت و آماده سازی پرچم‌ها و بیرق‌ها در اختیار گروه‌های مردمی قرار داده شده است.

وی می‌گوید: این نمایش به‌صورت میدانی است با ۳۰ نفر بازیگر اصلی و یکصد نفر سیاهی لشگر که شامل سه کاروان پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) و ابوسفیان می‌شود.

با توجه به اینکه اجرای اینگونه مراسم و نمایش‌ها از منابع روایی معتبر الهام گرفته شده و از اقداماتی است که مشابه آن مورد تأیید ائمه قرار گرفته، می‌توان گفت برگزاری شاد پیمایی غدیر و بازسازی این واقعه که در شهر قم پیش از دیگر شهرها آغاز شد، از زیباترین رسوم جمعی غدیر است. این رسوم در کنار دید و بازدیدهای عید، رسیدگی به حال نیازمندان، پذیرش میهمان و پذیرایی از آن‌ها و پوشیدن لباس نو رنگ و جلوه‌ای بی‌بدیل به عید غدیر خم بخشیده و این عید سیاسی، اجتماعی را در بطن زندگی مردم جای داده است.

کد خبر 766224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.