سرطان کلیه چیست و چه علائمی دارد؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: از جمله علائم سرطان کلیه می‌توان به کم خونی، تورم قوزک یا پاها، کاهش وزن بدون دلیل، خستگی مفرط و مشاهده خون در ادرار اشاره کرد و وجود برآمدگی در کمر، کمردردی که بهبود پیدا نمی‌کند و تبی که مدت‌ طولانی ادامه داشته باشد، از دیگر علائم این بیماری است.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سرطان کلیه و علائم آن اظهار کرد: هنگامی که سلول‌های کلیوی، بدخیم یا سرطانی شوند و رشد کنترل ناپذیری داشته باشند، شاهد تشکیل تومور در کلیه‌ها خواهیم بود و با توجه به بالا بودن سرعت رشد تومورها، مقابله سریع با این بیماری باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول علائم اولیه‌ای برای سرطان کلیه بروز نخواهد کرد، اما با بزرگ شدن تومورها علائمی مشاهده می‌شود، افزود: از جمله علائم سرطان کلیه می‌توان به کم خونی، تورم قوزک یا پاها، کاهش وزن بدون دلیل، خستگی مفرط و مشاهده خون در ادرار اشاره کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: وجود برآمدگی در کمر، کمردردی که بهبود پیدا نمی‌کند و تبی که مدت‌های طولانی ادامه داشته باشد، اما دلیل آن سرماخوردگی و عفونت نباشد، از جمله دیگر علائم ابتلاء به سرطان کلیه محسوب می‌شود و در صورت انتقال سرطان به دیگر اعضای بدن نیز شاهد درد در استخوان‌ها، سرفه توأم با بالا آوردن خون و تنگی نفس خواهیم بود.

عادلی با اشاره به اینکه علت دقیق ابتلاء به سرطان کلیه هنوز مشخص نیست، ادامه داد: با توجه به این موضوع نمی‌توان برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان کلیه موارد خاصی را توصیه کرد، اما به طور کلی رعایت مواردی مانند حفظ وزن مناسب، کنترل فشار خون، پرهیز از قرارگیری در معرض مواد شیمیایی و ترک یا استعمال نکردن سیگار می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سرطان کلیه به چهار سطح تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: وضعیت سرطان در بدن بیمار با توجه به سلامت عمومی، سطح و مرحله سرطان متفاوت خواهد بود و هرچه بیماری به سطوح بالاتری برسد، سرطان پیشرفته‌تر است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: در سطح ۱ سرطان کلیه، توموری با طول هفت سانتی‌متر یا کوچک‌تر فقط درون کلیه پدید می‌آید و در سطح ۲، توموری بزرگ‌تر از هفت سانتی‌متر درون کلیه وجود خواهد داشت، در سطح ۳ سرطان کلیه، تومور در کلیه و حداقل یک لنف نزدیک به آن پدید می‌آید و در سطح ۴ این نوع سرطان، بیماری به لایه‌های چربی بافت‌های اطراف کلیه سرایت می‌کند و احتمال پخش شدن در گره‌های لنفاوی مجاور نیز وجود خواهد داشت.

کد خبر 766205

برچسب‌ها