به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، متروی پاریس یکی از بزرگترین شبکههای مترو در جهان، با افتتاح شش ایستگاه جدید که شامل خط ۱۱ است، به فاز جدیدی از توسعه وارد شده است. ایستگاههای جدید بخشی از یک طرح توسعه کلی شبکه مترو به نام Grand Paris Express است که به دنبال اتصال حاشیه پایتخت فرانسه به مرکز آن با خدمات سریع مترو، از طریق گسترش خطوط موجود و ساخت چهار خط جدید است. برنامه افزودن حدود ۶۸ ایستگاه جدید به طول ۲۰۰ کیلومتر مسیر جدید تا پایان این دهه نیز وجود دارد. گسترش خط ۱۱ گام آغازین این پروژه بزرگ است و اکنون تمرکز مدیریت حملونقل پاریس روی این موضوع است.
حقایقی جالب در مورد خط ۱۱
خط ۱۱ دقیقاً ۲۴ متر زیر زمین است اما در عین حال، ۹۶ متر بالاتر از سطح دریا نیز قرار دارد و همین امر آن را مرتفعترین ایستگاه پاریس کرده است. این خط نخستین مسیری بود که قطارهای لاستیکی در آن آزمایش شد. متروی به اصطلاح لاستیکی، شکلی از سیستم حملونقل سریع است که از ترکیب فناوری جاده و راهآهن استفاده میکند. این قطارها دارای تایرهای لاستیکی و چرخهای فولادی سنتی راهآهن بودند.
گرمای تولید شده در این خط برای گرم کردن یک مجتمع استفاده میشود که این کار با ارسال گرما به یک پمپ حرارتی مستقیم انجام میشود. انرژی تولیدشده برای گرمایش ۲۰ آپارتمان یا ۳۵ درصد از نیازهای گرمایشی یک ساختمان کافی است.
نکاتی جالب از متروی پاریس
متروی پاریس به علت هنر و دکوراسیون خود معروف است که هر کدام از ایستگاهها موضوع خاصی را دنبال میکند. به عنوان مثال ایستگاه Arts et Métiers بهگونهای طراحی شده است که شبیه یک زیردریایی باشد و دیوارهای ایستگاه باستیل نیز انقلاب تاریخی فرانسه را به تصویر میکشد.
متروی پاریس دومین سیستم متروی پرتردد در اروپا است. جامعترین سیستم راهآهن زیرزمینی جهان نیز متعلق به این شهر است زیرا با برنامهریزی دقیق، مسیرهای متفاوتی را در فواصل معین طی میکند.
متروی پاریس بیش از ۶۰۰ هزار مایل در روز را میپیماید که معادل روزانه حدود ۱۰ بار گردش در سراسر جهان است.
در سراسر پاریس ایستگاههای ارواح را خواهید یافت؛ ایستگاههایی که سالها مورد استفاده قرار نگرفته و اکنون به روی عموم بسته شده است.
نظر شما