جان باختن بیش از هزار حاجی بر اثر گرما

دمای هوا در مکه در حالی به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید که زائران از بیش از ۲۰ کشور جهان برای زیارت در این کشور حضور داشتند. بیش از هزار حاجی در اثر گرمای سوزان عربستان جان باختند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA) اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان به ۱۳۰۱ نفر رسید که ۸۳ درصد آن‌ها مجاز به انجام مناسک حج نبودند و مسافت‌های طولانی را زیر نور مستقیم خورشید بدون سرپناه یا تجهیزات کافی پیمودند. دمای هوا در این سفر زیارتی تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز رسیده بود.

جان باختن بیش از هزار حاجی بر اثر گرما

یک مقام مصری روز یکشنبه گفت که بیش از نیمی از کشته‌شدگان مصری هستند؛ دولت مصر مجوز ۱۶ آژانس مسافرتی را باطل کرد و مدعی شد که آن‌ها با ارائه ویزای شخصی به زائران غیرمجاز سفر غیرقانونی را تسهیل کرده‌اند که این امر مانع ورود رسمی زائران به مکه می‌شود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کشته‌شدگان شامل ۱۶۵ زائر از اندونزی، ۹۸ زائر از هند و ده‌ها تن دیگر از اردن، تونس، مراکش، الجزایر، ایران و مالزی بودند. ویدئوهای منتشر شده در شبکه اجتماعی ایکس قربانیان متعددی را در مسیر حج در مکه نشان می‌دهد که پس از گرمازدگی با کفن‌های سفید درگذشته‌اند. عربستان سعودی در مورد تعداد کشته‌شدگان زائران اظهار نظری نکرده است.

فهد الجلجل، وزیر بهداشت عربستان سعودی، با بیان اینکه تلاش‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات گرمای شدید انجام شده است، مدیریت حج سال جاری را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

جان باختن بیش از هزار حاجی بر اثر گرما

مقامات سعودی ورود ده‌ها هزار زائر غیرمجاز را کنترل کردند، اما بسیاری از مصری‌ها توانستند حتی با پای پیاده به‌طور غیرقانونی حج را انجام دهند، اما برخلاف زائران مجاز، آن‌ها هتلی نداشتند که برای فرار از گرمای سوزان به آنجا برگردند.

مرگ‌ومیر در مراسم حج غیرعادی نیست، زیرا در بعضی مواقع بیش از دو میلیون نفر برای زیارت پنج‌روزه به عربستان سعودی سفر می‌کنند و همین ازدحام و گرما می‌تواند فاجعه رقم بزند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۵، بیش از دو هزار زائر در جریان ازدحام مرگبار در مراسم حج در مکه، در مرگبارترین فاجعه حج در تاریخ جان باختند.

جان باختن بیش از هزار حاجی بر اثر گرما

کد خبر 765955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.