اینتی‌ریمی Inti Raymi، جشنواره‌ بومی پرو برای خورشید

جشنواره اینتی‌ریمی Inti Raymi به‌معنای جشن خورشید، یکی از مهم‌ترین رویدادهای کوسکوی پرو است که هر سال بیست‌وچهارم ژوئن (چهارم تیر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره اینتی‌ریمی Inti Raymi پرو که به‌عنوان فستیوال خورشید نیز شناخته می‌شود، مراسمی یک هفته‌ای برای بزرگداشت خورشید است و از بزرگ‌ترین رویدادها در کوسکو به‌شمار می‌رود. طی این رویداد فضاهای عمومی شهر مملو از مردم و میزبان کنسرت‌ها و مهمانی‌های خیابانی می‌شود. مراسم اصلی این جشنواره بیست‌وچهارم ژوئن برگزار می‌شود که طی آن تیمی از اجراکنندگان، یادواره مراسم مقدس اینتی‌ریمی را در میدان اصلی روبه‌روی کلیسای سانتو دومینیگو در کوسکو بازسازی می‌کنند.

تاریخ برگزاری جشنواره اینتی‌ریمی

جشنواره اینتی‌ریمی هر سال بیست‌وچهارم ژوئن مصادف با چهارم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. این جشنواره سال ۲۰۰۱ به‌عنوان میراث فرهنگی ملت پرو اعلام شد.

اینتی‌ریمی Inti Raymi، جشنواره‌ بومی پرو برای خورشید

تاریخچه اینتی‌ریمی

اینتی‌ریمی بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و باشکوه‌ترین فستیوالی بود که در زمان امپراتوری تاهوان‌تین‌سویو (سرزمین چهار بخش، قلمرو تحت سلطه اینکاها) برگزار می‌شد. این جشن حدود سال ۱۴۳۰ و در طول سلطنت اینکا پاچاکوتک، سازنده ارگ تاریخی ماچوپیچو به‌عنوان یادگاری ارزشمند از شکوه و عظمت اینکاها، برپا شد. بعدها نایب‌السلطنه فرانسیسکو دو تولدو آن را یک جشنواره بت‌پرستی معرفی و برگزاری آن را ممنوع کرد. وی پنجمین نایب‌السلطنه پرو بود که در سال ۱۵۶۹ توسط فیلیپ دوم اسپانیا منصوب شد.

جشنواره خورشید در سال ۱۹۴۴ به لطف تلاش‌های نویسنده پرویی فرانسیسکو اسپینوزا ناوارو که مسئول نویسندگی، کارگردانی و نمایندگی بازسازی این جشن اینکاها بود، بازسازی و ارزش‌گذاری شد. امروزه به‌مناسبت گرامی‌داشت این جشن، هر سال گروه‌های بزرگی از مردم لباس‌های اینکاها را می‌پوشند تا این جشن باشکوه تاهوان‌تین‌سویو (سرزمین چهار بخش، قلمرو تحت سلطه اینکاها) را به احترام خورشید بازسازی کنند.

اینتی‌ریمی Inti Raymi، جشنواره‌ بومی پرو برای خورشید

جایگاه خورشید در اینتی‌ریمی

خورشید یکی از مهم‌ترین ستارگان در جهان آند و در اینتی‌ریمی نشان‌دهنده بالاترین جایگاه، ذات و منبع حیات است. خورشید برکت دارد، عامل جان گرفتن زمین است و چرخه سالانه جدیدی را در طول جشنواره آغاز می‌کند، بنابراین شایسته احترام و بزرگداشت است.

اینتی‌ریمی Inti Raymi، جشنواره‌ بومی پرو برای خورشید

برگزاری جشنواره اینتی‌ریمی

اینتی‌ریمی شامل سه مرحله است که در هر یک از آن‌ها آهنگ‌هایی به زبان کچوا، پای‌کوبی‌های معمول و شخصیت‌های رنگارنگ با لباس‌های مربوط به دوران اینکاها همچون نوستا، کویا، پالاس، نمایندگان چهار سویو و مواردی از این قبیل وجود دارد. در نهایت اینکا بر فراز تخت‌های روان آندا با روکش طلا به همراه اورجون‌ها (افراد مسئول حمل اینکاها) وارد می‌شود. در طول نمایش افرادی به نام آکلاس برای خورشید و اینکاها به آرامی آواز می‌خوانند و در نهایت برای تشکر از این الهه باستانی سخنرانی می‌کنند.

اینتی‌ریمی Inti Raymi، جشنواره‌ بومی پرو برای خورشید

نقش زنان در جشنواره اینتی‌ریمی

نقش زنان در امپراتوری اینکاها بسیار مهم و ضروری بود، زیرا آن‌ها نماد فراوانی و باروری بودند. شخصیت مرکزی زنان در امپراتوری اینکاها قویاً (Qoya) بود؛ شخصیتی که رهبری و توانایی مدیریت شرایط بحرانی را برعهده داشت و مشاور و دست راست اینکا در حکومت بود. در جشنواره اینتی‌ریمی، قویاQoya شخصیتی است که اینکاها را در طول مراسم همراهی می‌کند و حاکمیت و قدرت را به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 765746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.