تنور انتخابات در کردستان گرم شد

در روزهای منتهی به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری جنب‌وجوش‌های انتخاباتی در استان کردستان بیشتر به چشم می‌خورد و با برگزاری نشست‌های انتخاباتی، حضور نامزدها، وابستگان و نزدیکان آن‌ها در این استان، تنور انتخابات گرم‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، در فاصله چهار روز مانده به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، فضای استان کردستان بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است و ستادهای انتخاباتی کاندیداها تبلیغات خود را بیشتر کرده‌اند.

«مسعود پزشکیان» نخستین کاندیدایی بود که از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی تاکنون، روز شنبه، دوم تیر به استان کردستان سفر کرد و در میان طرفداران خود در پارک سپیدار سنندج حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

«زهرا مشیر» همسر محمدباقر قالیباف دیگر کاندیدای انتخاباتی ریاست‌جمهوری نیز در همین روز (شنبه، دوم تیر) در استان کردستان حضور یافت و با اعضای ستاد انتخاباتی همسر خود دیدار و گفت‌وگو داشت.

گروه‌ها و جریان‌های سیاسی همچون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان کردستان هم تاکنون جلساتی را داشته‌اند و به حمایت از کاندیدای موردنظر خود پرداخته‌اند، از شش کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، تاکنون ستاد انتخاباتی چهار نفر از آن‌ها (پزشکیان، جلیلی، زاکانی، قالیباف) در استان کردستان تشکیل شده است و به تبلیغات برای کاندیدای مورد حمایت خود مشغول هستند.

با رؤسای ستادهای انتخاباتی این چهار کاندیدا در استان کردستان به گفت‌وگو نشستیم که نتیجه آن را (به ترتیب حروف الفبا) در ادامه می‌خوانید.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

پزشکیان اهل شعار دادن نیست

سیدغریب سجادی، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار می‌کند: جدا از برنامه‌ها و وعده‌هایی که تاکنون آقای پزشکیان به مردم داده، شاید مهم‌ترین چیزی که باعث دلگرمی ما برای حمایت از ایشان شده است این بوده که جزو معدود سیاستمدارهایی است که گذشته اطمینان‌بخشی دارد و ما می‌توانیم این گذشته اطمینان‌بخش را قوت قلبمان قرار دهیم.

وی می‌افزاید: اگر باز هم به گذشته پزشکیان نگاه کنیم می‌بینیم که او در مقاطع حساس تاریخی در کشور سعی نکرده است همچون بنزینی که روی آتش می‌ریزیم، رفتار کند و سعی کرده است در تنش‌های سیاسی و در اعتراضات مدنی نقش میانجی‌گری را بین حاکمیت و مردم ایفا کند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در استان کردستان ادامه می‌دهد: این نوع سیاست‌مدارها در کشور ما کم هستند که بتوانند نقش میانجی را داشته باشند و هم مردم، هم دولت و هم منافع مملکت را ببینند که این نکته مثبتی برای ما است.

سجادی اضافه می‌کند: مسئله بعدی که می‌توانم به آن اشاره کنم، این است که پزشکیان اهل شعار دادن نیست و شعارهایی پوپولیستی و برنامه‌هایی که نشدنی باشد را ارائه نمی‌دهد.

وی تصریح می‌کند: آن‌چه که می‌تواند اوضاع مملکت را بهبود ببخشد این است که افراد سیاست‌مدار و کسانی که در رأس قدرت هستند، واقعیت‌های سیاسی و بین‌المللی را بتوانند درک کنند که اگر دقت کرده باشید ایشان در سخنرانی‌هایش هم ساختار قدرت و هم جایگاه ریاست‌جمهوری در نظام تصمیم‌گیری را به‌خوبی می‌شناسد و هم برنامه‌هایی که ارائه می‌دهد قابلیت اجرایی دارد.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در استان کردستان تاکید می‌کند: ما رئیس‌جمهوری که یک‌شبه وعده دهد که مثلاً هر سال یک میلیون مسکن می‌سازم یا سه‌روزه مشکل بورس را حل می‌کنم یا مشکل معیشت مردم را حل می‌کنم و به دنبال آن موفق نشود را نمی‌خواهیم، چون ثابت می‌شود که شعارهایش قابلیت اجرا نداشته است و مردم ناامید و مأیوس می‌شوند.

سجادی ادامه می‌دهد: این بسیار مهم است که رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود، راضی نباشد به هر قیمتی رأی به‌دست بیاورد. پزشکیان می‌تواند وعده‌های شیرین دهد و نقاط ضعف مردم را در حوزه معیشت و اقتصاد، آماج توجه و تبلیغ خود قرار دهد، اما این کار را نمی‌کند، یعنی انسانی نیست که به این سمت برود و این نکته‌ای است که فکر می‌کنم می‌تواند موجب دلگرمی شود تا بتوانیم به این سمت برویم که ان‌شاءالله پزشکیان اعتماد مردم را به‌دست بیاورد.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

پزشکیان عقلانیت را مبنای کار قرار می‌دهد

وی خاطرنشان می‌کند: جدا از این مسائل، نکته مهم دیگر این است که پزشکیان به عنوان یک اصلاح‌طلب بیشتر عقلانیت را مبنای کارش قرار می‌دهد تا شعارهای سیاسی. آن‌چه که می‌تواند مملکت ما را نجات دهد این است که در نظام تصمیم‌گیری ما هم عقلانیت حاکم باشد هم نگاه کارشناسانه که به لطف خدا در اطرافیان ایشان از ظریف گرفته تا خاتمی و تک‌تک افراد یا تجربه وزارت دارند یا نخبه‌های سیاسی، علمی و فرهنگی هستند و او می‌تواند با دستی باز از کارشناسان و عقلای جامعه استفاده کند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در کردستان تاکید می‌کند: اعتقاد داریم تنها راه‌حل نجات ایران دموکراسی و تأکید بر مشارکت در صندوق‌های رأی است که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

سجادی اضافه می‌کند: نکته حائز اهمیت دیگر برای ما این است که پزشکیان در بستر و جامعه کُردی بزرگ شده است و فهم درستی از تبعیض‌ها دارد، چون او در شهر مهاباد، بزرگ شده است و کاملاً شرایط استان کردستان و اهل سنت و دغدغه‌هایشان را درک می‌کند و کسی است که به نظر من می‌تواند در آینده این را مبنای تصمیم‌گیری برای حل مشکلات ما در جامعه ایران قرار دهد و بعضی از رنج‌های ما را با این نگاه حل کند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در نظام تصمیم‌گیری قومیت‌ها را نادیده بگیریم، تصریح می‌کند: از لحاظ جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه ایران، جامعه‌ای موزاییکی‌شکل است و از لحاظ فرهنگی و مذهبی و قومی جامعه‌ای یکدست نیست، در نتیجه مهم است که در نظام تصمیم‌گیری این تفاوت‌ها را باید ببینیم.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در کردستان با اشاره به بیانیه اقوام پزشکیان می‌گوید: ما نمی‌توانیم تفاوت‌های قومیتی را نادیده بگیریم و فکر می‌کنم که پزشکیان این تفاوت‌ها را درک می‌کند و سعی می‌کند به این مسائل نگاه مدیریتی داشته باشد تا نگاهی احساسی و هیجانی.

سجادی می‌افزاید: استان کردستان برای پزشکیان دارای اهمیت بسیاری است و به‌رغم مشغله فراوان یکی از استان‌هایی که به آن سفر کردند این استان بود.‌

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

جلیلی دارای تجارب بسیار ارزنده‌ای است

هندرین قادرخانزاده، رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: در راستای آینده‌نگری و آینده‌پژوهی نظام در این عرصه جهانی که در پیچ بزرگ و حساسی هستیم و به قولی تفکر غرب‌گرایانه در این چند دهه بر بعضی از سیاست‌های ایران غالب شده است، دولت آیت‌الله رئیسی به‌تبع آن آینده‌نگری، ژرف‌نگری و نگاه عمیق استراتژیک که به مسائل جهانی و مسائل داخلی ایران داشت، وارد عرصه شد.

وی می‌افزاید: خواه و ناخواه اگر بخواهیم برخورد استراتژیک در جهان بین‌الملل داشته باشیم، باید اوضاع داخلی کشور را سر و سامان دهیم. از اقتصاد گرفته تا سیاست، فرهنگ و مباحث اجتماعی باید سر و سامان پیدا کند و وحدت اجتماعی صورت بگیرد، تا بتوانیم روابطی استراتژیک در جهان از طریق جمهوری اسلامی پدید آوریم.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان ادامه می‌دهد: در این راستا در دولت آیت‌الله رئیسی سه سال، کار و تلاش مداوم صورت گرفت تا اوضاع ایران در بحث اقتصادی تا حدودی آرام شد، هرچند تورم داشتیم اما تورم تا حدودی نسبت به دولت‌های قبلی نرخ کاهشی داشته است.

قادرخانزاده تصریح می‌کند: جراحی‌های اقتصادی صورت گرفت و جراحی هم دردناک است و آثار مثبت آن در آینده پدیدار می‌شود، در این راستا جراحی‌های اقتصادی عظیمی انجام شد که اثرات خود را به‌ویژه در مباحث اقتصادی نشان می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: جلیلی به عنوان دولت سایه معرفی شده و به عنوان مشوق دولت آیت‌الله رئیسی اقدام کرده و تجارب بسیار ارزنده‌ای را نیز به دست آورده است که هم به دولت شهید رئیسی و هم به اذعان دولت مقابل، برای نمونه دولت روحانی و دولت خاتمی هم بدون چشمداشت در همه زمینه‌ها مشورت داده است.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان با اشاره به اینکه جلیلی در تیم‌ها و کمیته‌هایی تخصصی به دولت مشورت داده است، می‌افزاید: به همین دلیل به عنوان دولت سایه آیت‌الله رئیسی به میان آمده است تا همان سیاست‌ها را ادامه دهد و در راستای امنیت‌سازی اقتصادی و امنیت‌سازی اجتماعی برای ملت ایران کار کند و تا این قدرت به وجود نیاید ما نمی‌توانیم نگاهی ژرف و استراتژیکی عمیق در جهان بین‌الملل داشته باشیم.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

جلیلی به نقش پررنگ ایران در سطح بین‌الملل اعتقاد دارد

قادرخانزاده می‌گوید: در این برهه حساس که چرخش نظام بین‌المللی از نظام تک‌قطبی به سمت نظام چندقطبی مطرح است، باید افرادی در رأس کار دولت باشند که این تفکر را باور کرده باشند؛ جلیلی چندین سال است که این تفکر را دارد و اعتقاد به نقش پررنگ ایران در سطح بین‌الملل دارد، او چندین سال است که اعتقاد دارد که دنیا فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیست.

وی ادامه می‌دهد: در دولت آیت‌الله رئیسی دیدید که تجارت، روابط اقتصادی و روابط سیاسی با دولت‌ها چقدر استحکام پیدا کرد، به عنوان مثال، حتی برای فروش نفت ما در آخرین ماه دولت روحانی روزانه ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار بشکه می‌فروختیم و در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان تاکید می‌کند: جلیلی اعتقادی به مُسکن‌درمانی برای ملت ایران ندارد؛ مسکن‌درمانی به این معنا که یک طرح فقط برای چند ماه یا چند سال محدود باشد، بلکه به قول خودشان این دولت پایه‌ریزی چهل سال آینده را برای ایران می‌کند که این در این شرایط حساس بسیار مهم است.

قادرخانزاده ادامه می‌دهد: ان‌شاءالله ملت ایران به این بینش و آگاهی سیاسی رسیده باشند و این درک را داشته باشند که در موقعیت حساسی قرار داریم؛ این انتخابات بزرگ‌ترین آزمون ملت ایران در دو سده گذشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: جلیلی بسیار تمایل دارد که به استان کردستان و نقاط کم‌برخوردار سفر کند به ویژه به بحث کولبران و مناطق مرزی بپردازد، به همین دلیل حتی تنها کاندیدایی است که ستاد ویژه‌ای هم برای کولبران تشکیل داده است؛ در این ستاد ما وظیفه داریم امکانات را برایشان فراهم کنیم و کولبران مناطق مریوان، سقز، بانه و اورامانات در استان کردستان به صورت خودجوش بسیج شده‌اند و فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان در مورد اینکه آیا جلیلی به کردستان سفر خواهد داشت یا خیر، گفت: آقای جلیلی شخصاً و قلبا دوست دارد که به کردستان سفر کند، اما بستگی به تراکم برنامه‌هایش دارد که در حال حاضر سفر ایشان قطعی نشده است.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

زاکانی نگاهی توأم با احترام متقابل به تمام کشورها دارد

حسین قادرمرزی، مسئول هماهنگی ستادهای انتخاباتی زاکانی در کردستان نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: زاکانی چهار دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است و در دوره آخر قبل از اینکه دوره نمایندگی ایشان به پایان برسد شهردار تهران شد و در واقع از از منصب قانون‌گذاری به منصب اجرایی درآمد.

وی می‌افزاید: شهرداری تهران همچون شهرداری یک اَبرشهر است، تقریباً همچون کشوری کوچک تمای موارد اجرایی و مدیریتی در آن دخیل است و زاکانی با توجه به تجربه، تحصیلات، عقبه و تعهدی که در انقلاب داشته، توانسته است در هرکدام از این سنگرها، چه در سنگر نمایندگی مجلس و چه در مقابل ناملایمات و دانه‌درشت‌ها و کسانی که انتظار نداشتند که کسی مانعشان باشد، مانعی با دلیل و برهان و قانون باشد که الحمدالله بیشترشان هم به سرانجام رسید.

مسئول هماهنگی ستادهای انتخاباتی زاکانی در کردستان ادامه می‌دهد: زاکانی با این عقبه، دارای دکترای پزشکی هسته‌ای بوده و پزشک و توانمند است و در صداقت و تعهدی که فرد باید نسبت به آرمان‌های انقلاب و قانون اساسی و مدنی این کشور داشته باشد، به نظر من و کسانی که طرفدار او هستند یکی از گزینه‌های اصلح برای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران است.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

قادرمرزی تصریح می‌کند: زاکانی همان‌طور که در مناظره‌هایش تشریح می‌کند دیدگاهش نسبت به دیپلماسی خارجی، نگاهی توأم با احترام متقابل به تمام کشورها حتی آمریکا است.

وی اضافه می‌کند: ایشان اعتقاد دارد با هر کشوری که ما با آن مذاکره می‌کنیم، باید احترام متقابل، هویت ملی کشورمان و احترام سرزمینی جمهوری اسلامی ایران محفوظ بماند.

مسئول هماهنگی ستادهای انتخاباتی زاکانی در کردستان می‌افزاید: ما به شرطی با یک کشور به‌خصوص کشورهای همسایه‌مان در درجه اول و در درجه دوم کشورهای اروپایی و آمریکا مذاکره می‌کنیم که منافع ملی‌مان تأمین شود و متضرر نشویم.

قادرمرزی در مورد اینکه آیا زاکانی به کردستان سفر می‌کند یا خیر؟ گفت: با توجه به تراکم برنامه‌ها و مناظره‌های تلویزیونی بعید می‌دانم بتواند به استان کردستان سفر کند.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

برنامه اصلی قالیباف، پیشرفت و عدالت است

جلال اصغری، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در کردستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از برنامه‌های قالیباف این است که طرح‌ها و برنامه‌هایی که از دوران آیت‌الله رئیسی به جا مانده است را اجرا کند و افزون بر آن در بحث اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان قدم‌های اساسی بردارد، حتی در بحث کشاورزی هم می‌خواهد کشاورزها را به‌گونه‌ای تشویق کند که در خرید محصولاتشان سود بیشتری به جیب خود کشاورز برود.

وی می‌افزاید: قالیباف به بازنشستگان و تمام نیروهای دستمزدبگیر و شاغل نیز توجه ویژه‌ای دارد و می‌خواهد که حقوق‌ها متناسب با تورم، همسان‌سازی شود.

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در کردستان با بیان اینکه برنامه اصلی قالیباف پیشرفت و عدالت است، ادامه می‌دهد: در شهرداری، بودجه‌هایی که قالیباف برای شهرداری در نظر گرفت چندین برابر شد و در کارهای عمرانی هم همین‌طور، به‌طور مثال ساخت اتوبان امام علی (ع) یکی از کارهایی است که ایشان انجام داده است و ترافیک را کاهش داد، وی پل صدر و بوستان‌های بزرگ همچون بوستان ولایت را در تهران ساخت.

اصغری اضافه می‌کند: کشور ما کشوری ثروتمند و از معادن بسیاری برخوردار است، اما مردم از آن بهره‌مند نیستند، قالیباف می‌خواهد در این زمینه کاری کند که مرد به رفاه برسند.

وی تصریح می‌کند: یکی از کارهایی که قالیباف انجام داد، این بود که خدمات پلیس را به خدمت مردم درآورد یعنی پلیس ۱۱۰ و از آن طرف هم نظارت مردم بر پلیس را با سامانه ۱۹۷ برقرار کرد.

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در کردستان می‌گوید: در مجلس هم خود نمایندگان و هم کاندیداهای دیگر به این موضوع اقرار کرده‌اند که قالیباف شبانه‌روز کار می‌کند. حال کشور ما در این برهه حساس، نیاز به فردی همچون ایشان دارد که به صورت جهادی و شبانه‌روزی کار کند.

تنور انتخابات در کردستان گرم شد

قالیباف برنامه‌محور و منشأ تحول است

اصغری می‌افزاید: قالیباف هم برنامه‌محور است و هم هرجا که بوده چه در شهرداری، چه در نیروی انتظامی و چه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، منشأ تحول بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: بنیان‌گذار قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) که حال به عنوان غول پیمانکاری کشور از آن صبحت می‌شود، قالیباف بوده است. شهر موشکی هم که ما در عملیات وعده صادق به وسیله آن اسرائیل را کوبیدیم، از افتخارات قالیباف بوده است.

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در کردستان تاکید می‌کند: از سوی دیگر قالیباف دوست دارد فضا برای فعالیت مردم، رسانه و افراد منتقد باز باشد و فضا را باز نگه می‌دارد.

اصغری اضافه می‌کند: مردم تهران طرفدار دو شهردار هستند که یکی کرباسچی و دیگری قالیباف است که موفق عمل کرده‌اند.

وی در مورد اینکه آیا قرار است قالیباف به کردستان سفر کند؟ می‌گوید: قالیباف با توجه به برنامه پرتراکم مناظره‌ها، فقط سه روز فرصت دارد که به استان‌ها سفر کند که قرار بر این شده است که شهرهای بزرگ و کلان را برود و در حال حاضر قرار نیست به کردستان بیاید.

به گزارش ایمنا، خواهیم دید که در روزهای آینده شور و نشاط انتخاباتی در شهرهای کشور بیشتر خواهد شد و کاندیداها و طرفداران آن‌ها تبلیغات خود را بیشتر می‌کنند تا فرد مورد نظر بر کرسی چهاردهم ریاست‌جمهوری تکیه بزند.

کد خبر 765729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.